TYP: a1

„Potworny statek” na Morzu Południowochińskim

poniedziałek, 8 lipca 2024
Hanka Ciężadło

Istnieje wiele metod wywierania wpływu na słabszego sąsiada. Nie zawsze trzeba używać brutalnej siły; niekiedy zupełnie wystarczająca jest sugestia, że się takową siłę posiada, a jej użycie pozostaje kwestią otwartą…  Czy to właśnie dlatego Chińczycy zakotwiczyli swój „potworny statek” w miejscu, w którym Filipiny nie mogą go nie zauważyć?

Pan tu nie stał

Filipińska Straż Przybrzeżna (PCG) poinformowała, że największy statek należący do jej chińskiego odpowiednika zakotwiczył w wyłącznej strefie ekonomicznej Filipin na Morzu Południowochińskim. Na dodatek rzucił kotwicę w odległości jakichś 700 metrów od Filipińczyków.

165-metrowa chińska jednostka w zasadzie w niczym nie przeszkadza; stoi sobie spokojnie i robi wrażenie. Nie podejmuje żadnych działań – ale też nie podpowiada na zapytania o zamiary oraz nie wyjaśnia, co właściwie robi w tym miejscu.

Co na to Chiny?

Sęk w tym, że nic. Ani ambasada Chin w Manili, ani chińskie ministerstwo spraw zagranicznych nie kwapiły się z wydaniem jakiegokolwiek komentarza dla zaistniałej sytuacji. Oczywiście można by zapytać samej chińskiej Straży Przybrzeżnej – ale tak się pechowo składa, że jej dane kontaktowe nie są publicznie dostępne.

Rzecznik PCG Jay Tarriela nie ma wątpliwości, że Chińczycy chcą zmusić Filipiny do uległości. „To zastraszanie ze strony Chińskiej Straży Przybrzeżnej” – powiedział. „Nie wycofamy się i nie damy się zastraszyć” – dodał.

Co na to świat?

Świat w zasadzie powinien się cieszyć, że Filipińczycy potrafią zachować zimną krew i nie ulegać emocjom. Gdyby mieli słabsze nerwy, pewnie już dawno skorzystaliby z oferty Stanów Zjednoczonych, które oferowały im, jako sojusznikowi, wsparcie w operacjach na Morzu Południowochińskim. A wtedy pewnie zrobiłoby się nieprzyjemnie. 

Faktem jest, że Chiny roszczą sobie prawo do większości obszaru Morza Południowochińskiego i nie mają zamiaru odpuścić Podtrzymały swoje stanowisko nawet wbrew orzeczeniu Stałego Trybunału Arbitrażowego z siedzibą w Hadze, który w 2016 roku uznał ich roszczenia za bezpodstawne.

 

Tagi: Chiny, Filipiny, statek, Morze Południowochińskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 października

23 października 1930 zakończenie najdłuższego rejsu w historii ORP Iskra. Polski szkuner pod dowództwem kpt. mar. Stefana de Waldena pokonał 11 578 mil morskich, a zajęło mu to 153 dni.
czwartek, 23 października 1930
W Krakowie odbył się pierwszy festiwal pieśni żeglarskiej "Shanties"; organizatorem festiwalu był Młodzieżowy Klub Morski "Szkwał". Festiwalowy konkurs wygrał zespół Jerzego Pawełczyka - "Yogiego", głównego inicjatora imprezy.
piątek, 23 października 1981
Dr David Lewis na stalowym slupie "Ice Bird" wyruszył z Sidney w samotny rejs dookoła Antarktydy. Po awarii (wywrotce i złamaniu masztu i wielu innych uszkodzeniach jachtu) pod awaryjnym ożaglowaniem dotarł do amerykańskiej stacji polarnej Palmer. W nastę
poniedziałek, 23 października 1972