TYP: a1

Francja rozważa zatopienie Mistrali

czwartek, 7 maja 2015
z mediów | JM
Władze Francji zastanawiają się, co zrobić z dwoma feralnymi Mistralami, które miały początkowo zostać sprzedane rosyjskiej marynarce wojennej. Ponieważ transakcja nie doszła do skutku, rozważa się między innymi zatopienie "niepotrzebnych" jednostek.

 Mistral
fot. wikipedia

Dwa okręty desantowe typu Mistral, dostosowane do przewożenia śmigłowców i mniejszych jednostek, zostały zbudowane jesienią ubiegłego roku,  w ramach francusko-rosyjskiego kontraktu opiewającego na 1,2 miliarda dolarów. W 2011 roku, kiedy doszło do podpisania kontraktu, nie sposób było przewidzieć, że wybuchnie konflikt na Ukrainie, który przyniesie ze sobą liczne sankcje wobec Rosji. Pod naciskiem państw NATO - między innymi Polski - realizacja kontraktu została przez Francję zawieszona jeszcze pod koniec ubiegłego roku. Rosyjskie władze domagały się natomiast zwrotu poniesionych przez ich stronę kosztów. Pod koniec kwietnia, prezydent Francois Hollande spotkał się w Erywaniu z Władimirem Putinem. Ostatecznie nie doszło jednak do porozumienia przywódców państw w sprawie miliardowego kontraktu.

Obecnie władze Francji stoją przed dylematem dotyczącym dalszych losów Mistrali. Okręty nie mogą zostać włączone w skład francuskiej marynarki wojennej, ponieważ zostały zbudowane zgodnie z rosyjskimi standardami. Wykluczone wydaje się również porozumienie w sprawie wypełnienie kontraktu. Jak donoszą lokalne media, jedną z rozważanych opcji rozwiązania problemu jest zniszczenie pechowych jednostek. Miałyby one być pocięte na części lub po prostu zatopione. Niewykluczone jest również odsprzedanie statków osobom trzecim. Tak czy inaczej, Francja może być zmuszona do zwrócenia nie tylko zaliczki zapłaconej przez stronę rosyjską, ale także wypłacenia odszkodowania, co dałoby łączną sumę ponad 300 milionów euro.
Tagi: Mistral, Francja, Rosja, Ukraina, NATO
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 June

Wojciech Skórski i Kazimierz Kwasiborski na jachcie klasy Micro "Agnessa" na Florydzie zakończyli rejs przez Atlantyk.
poniedziałek, 8 czerwca 1992
W Dartmouth na "Express Crusader" kończy rejs Naomi James; był to pierwszy kobiecy i samotny rejs trasą wokół trzech przylądków.
czwartek, 8 czerwca 1978
Z Górek Zachodnich wyruszył, z zamiarem opłynięcia Islandii, s/y "Euros" z Kapitanem Wojciechem Orszulokiem; powrócił do Górek w dniu 13.08.1968 r. po przebyciu 4500 Mm.
sobota, 8 czerwca 1968
W stoczni J. C. Tecklenborg w Geestemünde schodzi na wodę "Potosi" budowany dla F. Laeisza do obsługi linii południowoamerykańskiej.
sobota, 8 czerwca 1895