TYP: a1

Nowe okręty dla MONu. Ofert nie brakuje

poniedziałek, 27 lipca 2015
z mediów | JM
Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza wkrótce uruchomić planowany od miesięcy proces zakupu trzech nowych okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych sprzedawców znajdują się: szwedzki Saab Kockums i francuski DCNS. Obie firmy starają się przekonać Polaków do swoich ofert, które wykraczają poza sam zakup jednostek.

Scorpene
"Scorpene Tunku Abdul Rahman" autorstwa Mak Hon Keong - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.


Szwedzki Saab otrzymał pierwsze zamówienie na proponowany Polsce okręt A26. Wśród zalet tej jednostki wymienia się między innymi: zdolność do długotrwałego pozostania w zanurzeniu - nawet do dwóch tygodni, trudność wykrycia, odporność na wstrząsy i dostosowanie zarówno do warunków oceanicznych, jak i płytkich wód Bałtyku. Szwedzi zapewniają jednak, że ich oferta nie dotyczy jedynie zakupu okrętów, ale także współpracy przemysłowej. W przypadku jej wyboru, polskie stocznie będą mogły wziąć udział w budowie łodzi podwodnych dla Szwecji i innych potencjalnych odbiorców.

Polskimi planami zainteresowana jest również stocznia DCNS. Oferta Francuzów dotyczy okrętów typu Scorpene, zintegrowanych z odpowiednimi pociskami manewrującymi - których możliwość zamieszczenia na okrętach jest jednym z warunków przetargu. Przedstawiciele DCNS zapewniają, że polska strona będzie miała pełną niezależność w sprawie użycia pocisków. Warto również zaznaczyć, że francuski sprzedawca współpracuje ze stocznią Nauta w Gdyni. Jeśli MON zdecyduje się na tę ofertę, to dwa z trzech zamówionych okrętów będą budowane w Polsce. Zapewni to przynajmniej tysiąc nowych miejsc pracy, a także pełną niezależność w remontowaniu i serwisowaniu zakupionych jednostek.
Tagi: przetarg, MON, okręty podwodne, Saab Kockums, DCNS, Francja, Szwecja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936