TYP: a1

Bezpieczny transport jachtów i łodzi - co trzeba wiedzieć i jak go zorganizować?

poniedziałek, 22 stycznia 2024
Artykuł sponsorowany

Jeśli zatem ktoś ma własną łódź czy jacht, musi jeszcze zadbać o to, by dostarczyć je na akwen. Chęć żeglowania w konkretnej lokalizacji, to jednak nie jedyna motywacja, by organizować transport łodzi i jachtów - może chodzić choćby o przeprowadzenie napraw u mechanika. Niezależnie od powodu, czasem trzeba zorganizować transport jachtów lub łodzi. Jak to zrobić? O czym trzeba pamiętać i jak się do tego przygotować?

Po co w ogóle organizować transport łodzi i jachtów?

Najbardziej naturalną metodą transportu jachtu lub łodzi jest droga wodna. Nie zawsze jest to jednak możliwe, ani niekoniecznie jest to najbardziej efektowny sposób na transport jednostki pływającej. Często jedyną rozsądną opcją jest przewóz łodzi lub jachtu drogą lądową, na lawecie lub na przyczepie. Kiedy i w jakich sytuacjach?

Z pewnością przy zakupie lub sprzedaży łodzi lub jachtów, zarówno dla nowych, jak i używanych jednostek. Nowy właściciel może chcieć operować łodzią nie w pierwotnej lokalizacji, a na innym zbiorniku wodnym. Warto podkreślić, że dostęp do niektórych akwenów drogą wodną może być utrudniony lub zbyt kosztowny względem przewozu lądowego. Może też chodzić o czas transportu łodzi - przemieszczenie jednostki na przyczepie bywa szybszym rozwiązaniem. Czasem jest to kwestia komfortu. Warto podkreślić, że nie każda łódź jest przystosowana do samodzielnego żeglowania na duże odległości.

Z regularnym transportem łodzi i jachtów mamy też do czynienia na zakończenie i rozpoczęcie sezonu żeglarskiego. Nie każdy miłośnik spędzania wolnego czasu na wodzie może sobie pozwolić na zimowanie jednostki na akwenie. Zresztą, nie zawsze jest to wskazane, jeśli chcemy utrzymać ją w dobrym stanie. Gdy zależy nam na jej bezpieczeństwie, również lepiej przetransportować łódź w suche miejsce. Nieuniknione są też naprawy i konserwacje - wtedy transport jachtu czy łodzi motorowych do warsztatu bywa nieodzowny.

Transport jachtu lub łodzi - najpierw przygotowanie

Sprzęt wodny zazwyczaj jest dość drogi i delikatny. Łatwo go uszkodzić, narażając się na wysokie koszty naprawy. Nikt zresztą nie chciałby się znaleźć w sytuacji, w której zamiast żeglowania konieczny byłby ponowny załadunek i wizyta u mechanika. W sezonie łódź ma pływać w wodzie, a nie kursować drogami na lądzie między akwenem a warsztatem. Dlatego transport łodzi czy jachtu wymaga właściwego zabezpieczenia jednostki.

Właściciel jachtu czy łodzi powinien zwrócić uwagę na wszelkie elementy ruchome. Nie można dopuścić do sytuacji, w której cokolwiek w czasie załadunku, transportu i rozładunku mogłoby doprowadzić do zmiany balansu czy środka ciężkości jednostki, albo narażało ją na uszkodzenia od wewnątrz. Wszystko, co mogłoby się ruszać lub mogłoby wypaść czy się zgubić, najlepiej wynieść z łodzi, spakować i wysłać w osobnym transporcie.

Zabezpieczyć należy wszelkie urządzenia elektryczne - muszą być odłączone, a okablowanie trzeba osobno spakować. Warto opróżnić zbiorniki z płynami, np. z paliwem czy wodą pitną. Powinno się także zamknąć wszelkie klapy, okna i drzwi, zabezpieczając je dodatkowo przed otwarciem w czasie transportu. Nie można zapominać o zdjęciu i zwinięciu żagli, a także osłonięciu wszelkich elementów wystających poza obrys kadłuba. Dopiero po odpowiednim przygotowaniu jednostki, można zacząć realizować transport jachtów czy łodzi. Pomóc w tym mogą profesjonalne firmy, takie jak Jupiter, o czym można się przekonać na stronie: https://jupiter-transport.pl/transport-jachtow-i-lodzi/.

Transport łodzi i jachtów – załadunek, przewóz i wodowanie

Załadunek najlepiej przeprowadzać jak najbliżej akwenu, na którym znajduje się jednostka. Trzeba przy tym uważać na wiatr i fale. Łódź lub jacht należy stabilnie umocować na przyczepie. Nie może się na niej kołysać i trzeba upewnić się, że ładunek jest dobrze zabezpieczony, np. za pomocą pasów transportowych z napinaczem.

Do załadunku często potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, taki jak podnośniki, wciągarki czy samochód wyposażony w dźwig HDS. W przypadku większych jachtów wykorzystywany jest specjalny żuraw lub dźwig, umożliwiający podnoszenie wielotonowych jednostek. Łodzie o większych rozmiarach będą wymagać zastosowania nie tylko odpowiedniej przyczepy, ale i zbudowania do niej stelaża.

Jachty i łodzie należy przewozić ze szczególną ostrożnością. Najlepiej wybierać mniej ruchliwe trasy, gdy ruch na drogach jest mniejszy - w przypadku jednostek o ponadgabarytowych rozmiarach to zresztą konieczność.

Do transportu większych łodzi i jachtów potrzebne są specjalistyczne przyczepy niskopodwoziowe. To drogi sprzęt, którym dysponują profesjonalne firmy transportowe. Ich pracownicy doskonale wiedzą, jak poradzić sobie z tak trudnym ładunkiem, jakim są łodzie i jachty. Skorzystanie z ich usług to gwarancja bezpiecznego transportu.

Nawet jednak podczas samodzielnego transportu łodzi wędkarskiej i przy dobrej znajomości trasy, auto trzeba prowadzić z uwagą, dbając o bezpieczeństwo ładunku. Warto unikać gwałtownego hamowania czy ostrego skręcania. Na postojach dobrze zaś sprawdzać przyczepę oraz stan techniczny przewożonej łodzi, aby w razie potrzeby móc błyskawicznie zareagować na problemy. Trzeba to też zrobić po rozładunku, wodowaniu i montażu zdemontowanych wcześniej elementów.

Wymogi prawne dotyczące transportu jachtów i łodzi

Transport łodzi motorowych o niedużych rozmiarach nie wymaga szczególnych uprawnień. Do prowadzenia zestawu o wadze nie przekraczającej 3500 kg wystarczy prawo jazdy kategorii B, także z przyczepą lekką (czyli do 750 kg). Zdanie dodatkowego egzaminu i zdobycie wpisu znanego jako kod 96 pozwala zwiększyć wagę zestawu do 4250 kg.

Wymiary ładunku nie mogą być jednak większe niż określone w przepisach normy - szerokość całego zestawu nie może przekroczyć 3 m, a pojazdu wartości 2,5 m. Ładunek należy ułożyć na środku przyczepy i nie powinien wystawać ponad 23 cm z jednej strony. Nie może też wystawać ponad 2 m na długość, ani mieć więcej jak 4 m wysokości.

Trzeba pamiętać o limitach prędkości. Kierowca może poruszać się takim zestawem z prędkością do 80 km/h na autostradach, drogach dwujezdniowych oraz drogach ekspresowych. Na innych trasach poza obszarami zabudowanymi limit prędkości to 70 km/h. Należy też zadbać o odpowiednie oświetlenie oraz oznakowanie pojazdu i łodzi.

A co gdy waga ładunku i przyczepy oraz normy wymiarów łodzi i zestawu zostały przekroczone? Przede wszystkim kierowcy tego typu pojazdów powinni posiadać prawo jazdy kategorii B + E. Trzeba postarać się o odpowiednie zezwolenia, by móc przetransportować łódź lub jacht w ramach przewozów ponadgabarytowych.

Wykonując transport łodzi na przyczepie, należy posiadać akt własności łodzi lub móc okazać dokumenty na zlecenie transportowe. Kierowca musi mieć odpowiednie upoważnienie od właściciela jednostki. Dotyczy to nawet osób bliskich. Trzeba też zwrócić uwagę na to, że w przypadku transportu międzynarodowego, przewoźnika mogą obowiązywać dodatkowe przepisy.

Czy opłaca się zlecić transport łodzi firmie przewozowej?

Łódź lub jacht można transportować samodzielnie. W praktyce sprawdza się to w przypadku krótkich tras i niedużych jednostek, np. łodzi wędkarskich. Na dłuższych trasach lepiej powierzyć takie zadanie profesjonalistom. To tańsze rozwiązanie i bardziej komfortowe.

Korzystając z usług firmy transportowej nie trzeba się martwić o zezwolenia czy wynajem sprzętu do transportu. Profesjonalista zadba o to, by transport jachtów i łodzi przebiegał zgodnie z przepisami prawa. Pomoże w dopełnieniu formalności celnych czy zapewni ubezpieczenie przewozu. Jeśli w czasie transportu będzie potrzebny pilotaż, wystąpi z wnioskiem do odpowiednich organów i wszystko zorganizuje.

Firma transportowa dobierze odpowiedni samochód i przyczepę do realizacji zlecenia. Zagwarantuje również bezpieczny załadunek i rozładunek - i nie ma tu znaczenia, czy ładunek, czyli łódź, należy sprowadzić z Anglii, ze Szwecji lub z Chorwacji, czy też przewieźć ją na mazury.

Ceny transportu łodzi i jachtów zależą od ich wielkości, wagi, odległości oraz zaangażowanego w operację logistyczną sprzętu i personelu. Na koszty wpływ mają opłaty drogowe czy administracyjne (np. na zezwolenia na transport nienormatywny), zwłaszcza gdy łódź musi być sprowadzona lub zawieziona zagranicę.

Z pewnością nie każda łódź i nie każdy jacht wymaga korzystania z usług firm transportowych. Jeśli jednak wymiary jednostki wykraczają poza normy, a także gdy nie dysponujemy samochodem i przyczepą niskopodwoziową pozwalającą na przewóz tego rodzaju obiektu, warto zdecydować się na pomoc profesjonalistów.

0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 kwietnia

Na "Down Star" zakończył rejs dookoła świata George Fairle.
wtorek, 27 kwietnia 1965
Odbył się w Warszawie Zjazd Delegatów YKP; zjazdowi przewodniczył Ludwik Szwykowski, jeden z założycieli YKP. Na zjeździe wybrano nowy zarząd z prezesem Bronisławem Barylskim na czele.
niedziela, 27 kwietnia 1947
W Warszawie umiera Antoni Dobrowolski (urodzony w 1872 r.) profesor, geograf, uczestnik wyprawy arktycznej na belgijskim żaglowcu "Belgica", przyczynił się do powstania pierwszej polskiej stacji artycznej na Wyspie Niedźwiedziej.
wtorek, 27 kwietnia 1954
Urodził się Samuel Morse, twórca alfabetu Morse'a.
środa, 27 kwietnia 1791
Na Filipinach w walce z tubylcami ginie Ferdynand Magellan.
sobota, 27 kwietnia 1521