TYP: a1

Łódź Magellana i okręt podwodny

poniedziałek, 23 maja 2016
Informacja prasowa
Niecałe trzy tygodnie dzielą nas od największego wydarzenia żeglarskiego zachodniego Pomorza. Dni Morza_Sail Szczecin, które odbędą się w dniach 10-12 czerwca każdego roku przyciągają tysiące szczecinian i turystów z całego świata. W tym roku do Szczecina przypłynie aż 650 żeglarzy na 32 jednostkach z Polski, Niemiec, Szwecji, Hiszpanii i Finlandii.

Joanna Saturna


Tym, co najsilniej przyciąga na Wały Chrobrego, są wielkie gwiazdy. Mówimy tutaj oczywiście o tych „gwiazdach”, które przypłyną i zacumują w naszym mieście. Wyjątkowe jednostki, a wśród nich 20 oldtimerów, będziemy mogli zwiedzać już od piątku.

Oldtimery to te jednostki które mają więcej niż 50 lat i wcześniej miały różne przeznaczenie – były barkami, kutrami, rybackimi łodziami, holownikami, stateczkami handlowymi, ratowniczymi czy lodołamaczami. Obecnie służą jedynie rekreacji i cieszą oko. Większość z nich to drewniane jednostki z duszą, w których kryją się niezwykłe historie. Jakie? Tego dowiedzą się odwiedzający tegoroczne Dni Morza. Jak co roku będzie co podziwiać, a my podpowiadamy, czego nie można ominąć.

Kto z nas nie marzył o przygodach i morskich wyprawach? W tym roku każdy może być jak niezapomniany żeglarz i podróżnik Magellan! Do Szczecina przypłynie bowiem Nao Victoria, wierna replika okrętu, który w latach 1519 - 1522 jako pierwszy opłynął świat. Replika została zbudowana w Hiszpanii w roku 1991. Wcześniej prowadzony był długi proces badań historycznych, aby jak najlepiej odwzorować kształt i właściwości pierwowzoru. Kroniki, traktaty morskie z XVI wieku i epokowe ikonografie analizowane były kilka lat, co pozwoliło na dokładne odtworzenie głównych wymiarów oryginalnego statku, drzewca, żagli i sprzętu. W latach 2004 - 2006 Nao Victoria na wzór oryginału opłynęła świat, pokonując 26 894 mil morskich i odwiedzając 14 krajów.

Obojętnie nie przejdziemy także obok jachtu Antica. Historia jednostki rozpoczęła się w 1953 roku w Ustce, gdzie została zbudowana jako kuter rybacki. Konstruktorzy zadbali o to, aby dębowy kadłub posiadał klasyczną skandynawską linię, co pozwalało na żeglowanie we właściwie każdych warunkach po burzliwym Morzu Bałtyckim. Przez następne 27 lat Antica ciężko pracowała jako kuter rybacki poszukujący ławic dorszy i śledzi. W 1980 roku została sprzedana, a nowy właściciel zmienił jej przeznaczenie. Przez 10 lat przebudowywana była na jacht oceaniczny, zdolny odbywać dalekie podróże. Antica była gotowa do żeglowania w 1990 roku. Rok później rozpoczęła swój trwający 6 lat rejs dookoła świata. Załoga odwiedziła w tym czasie 63 kraje i przebyła 60 840 mil morskich.

Kolejną jednostką zbudowaną w Ustce, która rozpoczęła swoją historię jako kuter rybacki, by po późniejszej przebudowie żeglować po oceanach, jest nasz stały bywalec S/y "ARK". Jego załoga szczyci się nie tylko wyjątkowymi wyprawami, ale także zwycięstwami podczas regat. W latach 1988 i 1989 Ark pływał po Morzu Śródziemnym, później odbywał rejsy bałtyckie, brał udział w regatach Kiler Woche w Kiloni, RumRegatta w Flensburgu i uczestniczył w Hansa Sail w Rostoku. W 1992 zwyciężył w regatach transatlantyckich "Columbus 92" do USA. Po przebyciu 13.000 mil morskich zajął I miejsce w swojej klasie. Jacht ARK stacjonuje w Kołobrzegu. Stąd odbywa rejsy czarterowe do portów Morza Bałtyckiego.

Mieszkańcy i turyści podczas Dni Morza_Sail Szczecin będą mieli okazję podziwiać także fiński żaglowiec Joanna Saturna. Jest to jednostka z ponad 100 letnią tradycją, zbudowana w 1903 r. Jej portem macierzystym jest Uusikaupunki w Finlandii. W latach 2000 – 2005 została całkowicie przebudowana. Po przebudowie odbyła swój pierwszy, od roku 1950, rejs. Na pokładzie znajduje się w pełni wyposażona kuchnia, klimatyzacja, centralne ogrzewanie, ogrzewanie podłogowe oraz co jest oczywiste, sauna. Joanna Saturna może zabrać na pokład 50 osób, posiada 14 wygodnych miejsc noclegowych.

Obojętnie nie przejdziemy także obok słynnego Daru Młodzieży, który będzie największym żaglowcem odwiedzającym nas podczas Dni Morza_Sail Szczecin. To wyjątkowej urody trzymasztowy polski żaglowiec szkolny (fregata) typu B-95, następca Lwowa i Daru Pomorza. Żaglowiec zbudowany został w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1981, częściowo za składki społeczne. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982. Zachwyci także jednostka pn. HSwMS Falken – szwedzki żaglowiec marynarki wojennej. Chętni będą mogli zobaczyć także, jak wewnątrz wygląda okręt podwodny, ponieważ gościć będziemy Polską Marynarkę Wojenną.

Powitanie i parada jednostek
Wszystkie jednostki będą witane na stacji pilotów zgodnie z morskim ceremoniałem i etykietą jachtową. Każda z załóg będzie miała także swojego opiekuna, oficera łącznikowego.
Parada jednostek to jedna z najbardziej spektakularnych chwil podczas Dni Morza. W niedzielę około godziny 16:30 wszystkie osoby, które przyjdą na Wały Chrobrego będą mogły podziwiać ten niezwykły moment.

Zwiedzanie jednostek
Jednostki będą dostępne dla mieszkańców i turystów od piątku (15.00 – 18.00). W sobotę i niedzielę w godz. 10.00 – 18.00 (z wyjątkiem godzin, w których odbywają się rejsy i wydarzenia zamknięte na pokładach). Wszystkie jednostki będą otwarte dla zwiedzających, wstęp jest oczywiście bezpłatny.
Tagi: Dni Morza, Szczecin, żaglowiec, parada
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 18 June

"Club Med" bije rekord trasy Kadyks - San Salvador z wynikiem 10 dni, 14 godzin, 54 minuty, 43 sekundy (15,3 w). Poprzedni rekord należał do katamarana "Jet Services V" Serge Madeca.
niedziela, 18 czerwca 2000
rozpoczęły się 6. etapowe regaty, w których startowało 81 jachtów, 163 żeglarzy. W klasie Finn wygrał Czesław Marchaj, a sędzią regat był Bolesław Kowalski.
piątek, 18 czerwca 1954
Na łodzi o długości 9 m nazwanej "Great Western" amerykański rybak Howard Blackburn, wcześniej pozbawiony palców u rąk, wyruszył w samotny rejs z Gloucester w Stanach Zjednoczonych; dotarł do Gloucester w Anglii po 61 dniach żeglugi.
niedziela, 18 czerwca 1899