TYP: a1

Czy czeka nas powrót żagli?

wtorek, 11 października 2022
Hanka Ciężadło

Kilka dni temu do służby weszła wyjątkowa jednostka handlowa wyposażona w żagle. Taaak i teraz każdy z nas pomyślał o epickim galeonie. Piękna wizja, aczkolwiek ciut przestarzała. Tym razem chodzi bowiem o nowiutki, pachnący jeszcze farbą masowiec wyposażony w tzw. sztywny żagiel. I po co to komu?

 

Żaglowce rządzą

W ciągu ostatnich kilkunastu lat pojawiło się wiele projektów mających na celu zminimalizowanie szkodliwego wpływu transportu morskiego na środowisko. Nie wszystkie pomysły były równie udane, ale niektóre z nich zasługują na szczególne uznanie.

Jednym z takich przykładów jest powrót do żagli. OK, może nie do końca powrót, bo jednostki, o jakich mowa, mają przecież silniki. Żeby jednak być uczciwym, należy zauważyć, że nasze wakacyjne Phobosy czy inne Bavarie też je mają.

Statek, o jakim mowa, to Shofu Maru, masowiec należący do MOL Mitsui OSK Lines. Jednostka oficjalnie weszła do służby 7 października, a ceremonia inauguracyjna odbyła się w japońskiej stoczni Oshima Shipbuilding.

Jak to ma działać?

Ta wyjątkowa koncepcja powstała w ramach projektu Wind Challenger i stanowi wspólny projekt Japończyków (MOL i Oshima) oraz Hindusów (a dokładnie giganta stalowego Tata Steel).

Głównym celem tej wschodniej kooperacji było opracowanie i wdrożenie przyjaznego środowisku, niskoemisyjnego masowca przeznaczonego do transportu surowców niezbędnych do produkcji stali. Wszystko wskazuje na to, że pomysł udało się zrealizować.

Shofu Maru nie jest oczywiście żaglowcem ścisłym sensie. Jednostka jest wyposażona w teleskopowy sztywny żagiel, który ma stanowić napęd dodatkowy. Zgodnie z założeniami ma on zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie – emisję gazów cieplarnianych.

Jak duża będzie ta redukcja?

To zależy; masowiec nie będzie się przecież halsować. Jednostka ma kursować pomiędzy Japonią, Australią i Ameryką Północną. Założenia są takie, że na trasie Japonia-Australia redukcja ma wynieść 5%, a podczas rejsu Japonia-Ameryka Północna – 8% w porównaniu do wyników konwencjonalnych jednostek o podobnych parametrach.

Czy tych kilka procent wartych jest zachodu? Jak najbardziej. MOL zapowiada zresztą, że już w 2024 wprowadzi do służby kolejną jednostkę wspomaganą wiatrem i wyposażoną w sztywny żagiel teleskopowy. Rozważa się też budowę statków wyposażonych w żagle wirnikowe firmy Anemoi Marine Technologies. Zastosowanie obu typów ożaglowania na jednostce towarowej umożliwiłoby redukcję zużycia paliwa i emisji gazów aż o 20%.

 

Tagi: żaglowiec, towarowy, żagle, innowacje, ekologia, Shofu Maru
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971