TYP: a1

Towarowe żaglowce - powrót do przeszłości?

czwartek, 20 grudnia 2018
Monika Frenkiel

Czy wrócą czasy herbacianych kliprów? Bardzo prawdopodobne. Francuski koncern Renault chce wrócić do czasów towarowych żaglowców i planuje budowę dwóch statków ro-ro o napędzie żaglowym.

Wszystko, oczywiście, ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych podczas transportu morskiego. Tradycyjne morskie przewozy stanowią prawie 3% emisji CO2 w Europie.

Przy projekcie Renault współpracuje z francuskim start-upem Neoline. Według planów, dwa towarowe żaglowce maja powstać do 2020 roku a w trasę wyruszyć w 2021. Statki mają obsługiwać transoceaniczną trasę pilotażową między Saint-Nazaire we Francji, wybrzeżem Stanów Zjednoczonych i Saint-Pierre i Miquelon u wybrzeży Nowej Fundlandii.

 

Projekt żaglowego transportowca powstał przy współpracy ze specjalistami do spraw transportu morskiego. Według szacunków użycie żagli jako głównego napędu umożliwi obniżenie nawet o 90 procent emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnego statku towarowego na porównywalnej trasie. A co z czasem transportu? Ano na kontrolowanie go pozwoli elektryczny napęd dieslowski o mocy 4200 kW. Przewidywana prędkość to nawet 11 węzłów a pojemność 478 samochodów. Warto wspomnieć, że 60 proc. dostaw samochodów produkcji Renault odbywa się drogą morską.

- Celem Groupe Renault jest zmniejszenie wpływu każdego pojazdu na środowisko w całym cyklu jego życia, od transportu części po dostawę i zakończenie eksploatacji - skomentował Jean-Philippe Hermine, wiceprezes ds. strategicznego planowania ochrony środowiska w Grupie Renault.

 

 

Tagi: Renault, żaglowiec, transport
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971