TYP: a1

Rosjanie blokują strategiczną inwestycję w Gdyni?

środa, 9 kwietnia 2025
Hanka Ciężadło

Do takich wniosków doszedł szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych, Marek Biernacki. Czy Rosjanie rzeczywiście mają coś wspólnego z obstrukcją przy realizacji inwestycji kluczowej dla rozwoju portu i zapewnienia nam bezpieczeństwa? Prawdopodobnie nie. 

Nie ma na to żadnych dowodów, co pozwala wysnuć smutny wniosek, że z opóźnieniem projektu poradziliśmy sobie sami. Przeciągająca się sprawa wkurza Amerykanów, a jest wśród nich jeden taki, co ma słabe nerwy…

Co to jest Droga Czerwona?

Nie tyle jest, ile będzie – albo i nie. Droga Czerwona ma połączyć Port Gdynia z siecią dróg krajowych, a przede wszystkim z trasą S6. Realizacja tej inwestycji przyniesie nam wiele korzyści – między innymi:

  • przyczyni się do rozwoju Portu Gdynia,
  • poprawi dostępność Trójmiasta dla turystyki i inwestorów,
  • umożliwi realizacją CPK,
  • pozwoli na szybkie przerzucanie żołnierzy sojuszniczych państw (np. USA) w głąb Polski, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe dla zapewnienia nam bezpieczeństwa.

Brzmi pięknie. Niestety, na razie mimo nacisków ze strony Stanów Zjednoczonych, mimo wojny na Ukrainie, mimo konieczności rozwoju naszych portów w Gdyni i Ustce, projekt pozostaje… projektem. Ta niefrasobliwość może nas bardzo drogo kosztować.

Skąd to opóźnienie?

Jednym z najważniejszych skutków powstania Drogi Czerwonej będzie mobilności wojsk polskich i sojuszniczych. Inwestycja zyskała więc najwyższy priorytet i została uznana za strategiczną… już kilka lat temu. Jej realizacja niestety mocno się przedłuża. Wedle aktualnych założeń budowa ma się rozpocząć w 2029 roku – dodajmy, że budowa pierwszego odcinka Drogi. Kiedy powstaną pozostałe? 

Co oczywiste, ta obstrukcja wiąże się z ogromnymi kosztami – i nie chodzi jedynie o to, że Port Gdynia nie jest tak konkurencyjny, jak mógłby być. Rzecz w tym, że czasy są niespokojne: w 2019 roku koszt realizacji inwestycji oszacowano na 2 miliardy złotych. Potem nastąpiła pandemia, a potem wojna – dzięki temu w lutym bieżącego roku okazało się, że Droga będzie kosztować już 4,45 miliarda.

Co na to Amerykanie?

Jak podaje portal Money.pl, w 2017 roku amerykański sztab wysłał do naszego rządu pismo, w którym podkreślał, że droga nr 6 nie nadaje się do szybkiego przerzutu wojsk znad wybrzeża do Redzikowa, gdzie jest amerykańska baza. Amerykanie napisali wówczas: „Jeśli droga nie zostanie zmodernizowana do standardu autostrady, Armia USA może być zmuszona do skorygowania swoich długoterminowych planów strategicznych”. Dzisiaj wspomniana droga jest w trakcie doprowadzania do drogi ekspresowej. Biorąc pod uwagę temperament Donalda Trumpa, taka sytuacja może stać się pretekstem do zmiany naszych sojuszniczych relacji.

Wszystko to oczywiście jest na rękę Rosjanom – właśnie dlatego wspomniany na wstępie szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych wysłał pismo do szefa komisji ds. badania wpływów rosyjskich i białoruskich. Komisje działają, pisma płyną – kiedy powstanie droga?

 

Tagi: Droga, Czerwona, Gdynia, CPK, inwestycja, Rosja, USA
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971