TYP: a1

Jak Remontowa Shipbuilding wywołała skandal w Szkocji

środa, 9 kwietnia 2025
Hanka Ciężadło

Niedawno stocznia Remontowa Shipbuilding zdobyła największe w swojej historii zlecenie na budowę siedmiu ekologicznych promów dla Szkotów. Podpisanie tego kontraktu było efektem zwycięstwa w przetargu, więc wszystko odbyło się legalnie i zgodnie ze sztuką. Dlaczego zatem szkoccy politycy mówią o skandalu?

Okoliczności sprawy

Remontowa Shipbuilding została wyłoniona w drodze przetargu jako wykonawca elektrycznych promów dla szkockiego armatora Caledonian MacBrayne, w skrócie CalMac. Zlecenie jest największym kontraktem w historii stoczni, i to zarówno pod względem liczby zamówionych jednorazowo promów, jak i ich wartości: zlecenie opiewa na kwotę 175 milionów funtów.

Caledonian MacBrayne jest największym szkockim przewoźnikiem, a jego promy kursują regularnie w ruchu samochodowo-pasażerskim na zachodnim wybrzeżu Szkocji. W większości są to jednak wysłużone i mało ekologiczne jednostki, stąd pomysł zastąpienia ich nowymi, elektrycznymi, bardziej przyjaznymi naturze promami.

Zaszczytne drugie miejsce

Wygranie przetargu przez polską stocznię wywołało niemałą burzę wśród szkockich polityków i mediów. I wcale nie chodziło o to, że wygrała firma z Polski — ale że przegrała ta ze Szkocji. Przedsiębiorstwo Ferguson Marine mieszczące się w największym szkockim mieście – Glasgow, zajęło drugie miejsce; mało brakowało.

Warto w tym momencie przypomnieć, że 6 lat temu koncern Ferguson Marine był na granicy bankructwa, ale został uratowany przez znacjonalizowanie. Pomógł mu wówczas kontrakt od CalMac, dla którego zbudowano dwa promy. Szkoci po liczyli, że mimo iż przetarg był otwarty i każdy mógł wziąć w nim udział, CalMac ponownie zdecyduje się na wsparcie lokalnego koncernu. Tak się jednak nie stało. 

Skąd ta złość?

Rzecz w tym, że Szkoci są… oszczędni. Oczywiście względy polityczne mają dla nich znaczenie, ale finansowe również. Prowadzi to niekiedy do ciekawych sytuacji, takich jak ta z przetargiem wygranym przez polską stocznię.

Zleceniodawca, Caledonian MacBrayne, jest własnością… rządu Szkocji. Podobnie, jak Ferguson Marine. Pani Claire Baker ze Szkockiej Partii Pracy, komentując sytuację, powiedziała, że wybranie innego wykonawcy to cios dla lokalnych pracowników przemysłu stoczniowego, których rząd zawiódł. Inna polityk, Sue Weber, powiedziała wprost, że to skandal; jej zdaniem powinno być oczywiste, że stocznia, która została znacjonalizowana, dostanie rządowe zlecenie.

Obie wymienione panie są w opozycji, dlatego ich zadaniem jest krytykowanie rządu. Natomiast jego przedstawiciele, podobnie jak władze CalMac tłumaczą, że decyzja nie może być jedynie polityczna, ale musi też być opłacalna. W tym przypadku najlepszy stosunek jakości do ceny zaoferowała Remontowa.

 

Tagi: stocznia, Remontowa, kontrakt, przetarg, Szkocja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877