Niesamowite śluzy: Peterborough Lift Lock

sobota, 28 lipca 2012
Michał Woźniak

Fot. Danauf
Peterborough Lift Lock znajduje się na Trent Canal w mieście Peterborough w Kanadzie, w prowincji Ontario. Jest to 21. śluza na Trent-Severn Waterway. Wyposażona w dwa hydrauliczne wyciągi o wysokości 19,8 m, jest najwyższą tego typu konstrukcją na świecie. Zbudowanie tego urządzenia było w owym czasie nie lada osiągnięciem technicznym, gdyż śluzy konwencjonalne miały jedynie 2 m różnicy poziomów. Obecnie konstrukcja już nie budzi takiego podziwu jak choćby Strépy-Thieu w Belgii.

Winda została zaprojektowana przez Richarda Birdsalla Rogersa, kuratora Trent Canal. W roku 1896 podróżował on po Belgii, Francji i Anglii by zaobserwować podobne już funkcjonujące konstrukcje. W 1896 roku budowa została zatwierdzona i podpisano odpowiednie dokumenty. Ostateczny projekt zawierał wiele nowatorskich rozwiązań technicznych. Dla przykładu była to pierwsza śluza zbudowana z betonu i zarazem pierwsza i największa zbudowana z niezbrojonego betonu. Prace zakończono w roku 1904, a śluzę otwarto tego samego roku 9 lipca. Warto nadmienić, iż winda działa po dziś dzień.

W roku 1980 obok śluzy zostało dobudowane centrum dla zwiedzających. Oferowane są tam interaktywne symulacje, a także historyczne eksponaty dotyczące budowy śluzy.

Peterborough Lift Lock został w roku 1979 nazwany miejscem historycznym w Kanadzie. Dodatkowo w roku 1987, ze względu na unikatowe cechy inżynieryjne, okrzyknięty został przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Historycznym Punktem Inżynierii Mechanicznej.

   



TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 21 sierpnia

W Atenach na Igrzyskach Olimpijskich Mateusz Kusznierewicz zobywa brązowy medal w klasie Finn
sobota, 21 sierpnia 2004
W Świnoujściu zakończyła rejs czeska "Victoria" (Kapitan Jindrich Kuchejda) przepływając w pięcioletnim rejsie 49 000 Mm, dookoła świata trasą Fernando Magellana
sobota, 21 sierpnia 2004
"Dar Pomorza" zwyciężyła w regatach Operation Sail'72
poniedziałek, 21 sierpnia 1972
Na s/y "Seven Seas II" zakończył okołoziemski rejs W.T.Murnan; rejs prowadził z Los Angeles (05.03.1952 r.) poprzez Cieśninę Torresa, Kapsztad do portu wyjścia (na 2. etapach żeglarzowi towarzyszyła żona
czwartek, 21 sierpnia 1952