Niesamowite śluzy: Falkirk Wheel

sobota, 14 lipca 2012
Michał Woźniak

Fot. Sean Mack
Jest to zapierająca dech w piersiach obracająca się winda dla statków w Szkocji. Jej zadaniem jest połączenie kanału Forth & Clyde z kanałem Union. Nazwa nadana została od znajdującego się w niedalekiej odległości miasteczka Falkirk położonego w centralnej Szkocji. Winda została oddana do użytku w 2002 roku. Na ceremonii otwarcia nie mogło zabraknąć członków rodziny królewskiej z królową Elżbietą II na czele. Dwa kanały wcześniej połączone były jedenastoma klasycznymi śluzami, które po 1930 roku stopniowo przestawały być użytkowane. Na koniec zostały wypełnione ziemią i zamknięte.


Plany regeneracji kanałów centralnej Szkocji powstały przy współpracy Brytyjskiego Zarządu Dróg Wodnych, lokalnych władz i firm prywatnych. Plan zakładał ponowne połączenie kanałem miast Glasgow i Edinburgh. Plany zakładały powstanie jednej konstrukcji na miarę XXI wieku zamiast ponownej budowy kilkunastu śluz. Ogłoszono konkurs na projekt windy łączącej oba kanały – wygrał projekt Falkirk Wheel. Projekt uwzględnił również centrum dla odwiedzających, zawierające różnorodne sklepy czy kawiarnie.

Różnica w wysokości dwóch kanałów na „kole” to 24 m, co mniej więcej odpowiada 8-piętrowemu budynkowi. Tym niemniej kanał Union jest 11 m wyższy niż akwedukt, który łączy się z „kołem”. Statki muszą więc przejść dodatkowo przez dwie śluzy obniżające poziom do górnej części „koła”. Powodem takich zabiegów jest zabytek historyczny – Antonine Wall.

Koło obraca się razem z osią, która jest obsługiwana przez dziesięć silników hydraulicznych. Prędkość obrotu to około 1/8 obrotu na minutę. Jak więc kasetony utrzymywane są na poziomie? Kasetony obracane są z taką samą prędkością jak „koło”, to zapewnia im ten sam poziom i zapewnia, że obciążenie wody i łodzi nie doprowadzi do przewrócenia się konstrukcji.

Miejsce dokowania jest jak suchy dok, który jest odizolowany za pomocą wodoszczelnych bram i pomp wodnych, zapewnia to stabilność podczas transportu. Łodzie mogą wpływać i wypływać gdy ramiona koła ustawione są w pozycji wertykalnej, przy otwartych bramach.

Koszt budowy Falkirk Wheel to 17,5 mln funtów, a projekt renowacji jako całości to aż 84,5 mln funtów. W centrum dla odwiedzających można skorzystać z oferty „The Falkrik Wheel Experience” czyli rejsu łodzią po okolicznych kanałach która zawiera transport międzykanałowy windą Falkrik. Ceny od 2010 roku wyglądają następująco: rejs 7.95 funtów dla dorosłych i 4.95 dla dzieci (3-15 lat), studenci 6.95 funtów i opcja rodzinna za 23.24 funty. Dla grup powyżej 20 osób zniżka 10%.


TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 kwietnia

W Warszawie odbywa się prezentacja projektu udziału Jarosława Kaczorowskiego w regatach mini Transat.
środa, 19 kwietnia 2006
Henry de Voogt otrzymuje paszport na rejs z Vlissingen do Londynu "w małej, samotnej łodzi, zupełnie samodzielnie, jedynie z pomocą Opatrzności Bożej".
czwartek, 19 kwietnia 1601