Niesamowite śluzy: Falkirk Wheel

sobota, 14 lipca 2012
Michał Woźniak

Fot. Sean Mack
Jest to zapierająca dech w piersiach obracająca się winda dla statków w Szkocji. Jej zadaniem jest połączenie kanału Forth & Clyde z kanałem Union. Nazwa nadana została od znajdującego się w niedalekiej odległości miasteczka Falkirk położonego w centralnej Szkocji. Winda została oddana do użytku w 2002 roku. Na ceremonii otwarcia nie mogło zabraknąć członków rodziny królewskiej z królową Elżbietą II na czele. Dwa kanały wcześniej połączone były jedenastoma klasycznymi śluzami, które po 1930 roku stopniowo przestawały być użytkowane. Na koniec zostały wypełnione ziemią i zamknięte.


Plany regeneracji kanałów centralnej Szkocji powstały przy współpracy Brytyjskiego Zarządu Dróg Wodnych, lokalnych władz i firm prywatnych. Plan zakładał ponowne połączenie kanałem miast Glasgow i Edinburgh. Plany zakładały powstanie jednej konstrukcji na miarę XXI wieku zamiast ponownej budowy kilkunastu śluz. Ogłoszono konkurs na projekt windy łączącej oba kanały – wygrał projekt Falkirk Wheel. Projekt uwzględnił również centrum dla odwiedzających, zawierające różnorodne sklepy czy kawiarnie.

Różnica w wysokości dwóch kanałów na „kole” to 24 m, co mniej więcej odpowiada 8-piętrowemu budynkowi. Tym niemniej kanał Union jest 11 m wyższy niż akwedukt, który łączy się z „kołem”. Statki muszą więc przejść dodatkowo przez dwie śluzy obniżające poziom do górnej części „koła”. Powodem takich zabiegów jest zabytek historyczny – Antonine Wall.

Koło obraca się razem z osią, która jest obsługiwana przez dziesięć silników hydraulicznych. Prędkość obrotu to około 1/8 obrotu na minutę. Jak więc kasetony utrzymywane są na poziomie? Kasetony obracane są z taką samą prędkością jak „koło”, to zapewnia im ten sam poziom i zapewnia, że obciążenie wody i łodzi nie doprowadzi do przewrócenia się konstrukcji.

Miejsce dokowania jest jak suchy dok, który jest odizolowany za pomocą wodoszczelnych bram i pomp wodnych, zapewnia to stabilność podczas transportu. Łodzie mogą wpływać i wypływać gdy ramiona koła ustawione są w pozycji wertykalnej, przy otwartych bramach.

Koszt budowy Falkirk Wheel to 17,5 mln funtów, a projekt renowacji jako całości to aż 84,5 mln funtów. W centrum dla odwiedzających można skorzystać z oferty „The Falkrik Wheel Experience” czyli rejsu łodzią po okolicznych kanałach która zawiera transport międzykanałowy windą Falkrik. Ceny od 2010 roku wyglądają następująco: rejs 7.95 funtów dla dorosłych i 4.95 dla dzieci (3-15 lat), studenci 6.95 funtów i opcja rodzinna za 23.24 funty. Dla grup powyżej 20 osób zniżka 10%.


TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 September

W Southamton wystartowała kolejna (ósma) edycja załogowych regat dookoła świata, tym razem pod nazwą The Volvo Ocean Race Round the World.
niedziela, 23 września 2001
W Łebie zakończył okołoziemski rejs Kapitan Krzysztof Baranowski na s/y "Lady B" (ex "Wojewoda Pomorski"); Kapitan Krzysztof Baranowski stał się tym samym pierwszym Polakiem, który dwukrotnie samotnie okrążył kulę ziemską pod żaglami.
sobota, 23 września 2000
Odbył się chrzest "Daru Przemyśla", na którym Henryk Jaskuła opłynął kulę ziemską w rejsie non stop.
czwartek, 23 września 1976
W Olsztynie powołano do życia oddział Yacht Klubu Polski.
poniedziałek, 23 września 1946
Sejm uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni.
sobota, 23 września 1922