TYP: a1

Terminal w Świnoujściu – szansa na sukces?

poniedziałek, 16 października 2023

Wszystko wskazuje na to, że mimo wcześniejszych perturbacji terminal kontenerowy w Świnoujściu stanie się faktem, a stanie się to przy udziale zagranicznego kapitału. Z planowaną inwestycją związani są Belgowie, Katarczycy, no i oczywiście Niemcy, którzy do Świnoujścia mają najbliżej – i może właśnie dlatego mieli z nim problem. Na szczęście już nie mają. Czy zatem teraz będzie już z górki?

Zielone światło

Budowa takiego terminala to spore przedsięwzięcie, które z pewnością będzie mieć wpływ nie tylko na gospodarkę, ale też na środowisko. Dlatego właśnie jej uskutecznienie wymagało uzyskania pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie. Taka decyzja niedawno zapadła, co jednak nie było wcale proste.

Wcześniej Niemcy mieli spore obawy, czy aby ulokowanie terminala po polskiej stronie granicy nie będzie mieć negatywnych skutków dla lokalnej przyrody. Skoro jednak już wiadomo, że nie – można było usiąść do stołu i spokojnie dojść do sąsiedzkiego porozumienia ponad podziałami.

Jak powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, „Protokół z postępowania transgranicznego został ustalony i zatwierdzony między stronami, co pozwoliło Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie wydać niezbędną dla inwestycji decyzję środowiskową”. Krótko mówiąc, jest zgoda. Co teraz?

Dalsze kroki

Uruchomienie tak dużej inwestycji wymaga uzyskania kolejnych zgód – tym razem ze strony zagranicznych inwestorów, czyli belgijsko-katarskiego konsorcjum, mającego pomóc w realizacji całego przedsięwzięcia. W lipcu bieżącego roku Zarząd Morskich Portów podpisał z zagranicznymi partnerami umowę przedwstępną, w ramach której uzgodniono kwestię finansowania, dzierżawę terenów w porcie na 30 lat, a także budowę i eksploatację terminala.

W skład rzeczonego konsorcjum weszła firma Deme Concessions z Belgii, specjalizująca się w pogłębianiu torów wodnych i budowie infrastruktury morskiej oraz QTerminals – firma z Kataru, będąca operatorem portu Hamad w Zatoce Perskiej i pragnąca zainwestować w egzotycznym dla siebie regionie Europy.

W najbliższych dniach w Katarze odbędzie się walne zgromadzenie akcjonariuszy konsorcjum, na którym ma zapaść decyzja o utworzeniu spółki celowej w Polsce. Dzięki temu będzie można podpisać końcową umowę i rozpocząć prace przy budowie.  

Tagi: terminal, Świnoujście, budowa, zgoda
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877