TYP: a1

Czy Świnoujście zagrozi Hamburgowi?

poniedziałek, 3 kwietnia 2023
Hanka Ciężadło

Do 2029 roku ministerstwo infrastruktury planuje przekazać ponad 10 miliardów złotych na modernizację i rozbudowę infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. W najbliższym czasie rząd ma przyjąć szczegółowy plan i zatwierdzić środki na ten cel. Jak to będzie wyglądało – i czy rzeczywiście Niemcy mają się czego obawiać?

Szansa na rozwój

W ramach inwestycji ministerstwo planuje między innymi:

  • stworzenie nowego toru podejściowego (tzw. trasa wschodnia) do portu w Świnoujściu,
  • budowę portu kontenerowego,
  • falochron dla nowego portu zewnętrznego,
  • zakup pogłębiarki służącej do utrzymania torów podejściowych.

Jak powiedział wiceminister Gróbarczyk, dzięki realizacji projektu Świnoujście w ciągu 6-7 lat może stać się realną konkurencją dla Habmurga. "Ministerstwo Infrastruktury dopina obecnie wszelkie formalne kwestie programu wieloletniego, a rząd ma go przyjąć w najbliższym czasie. Ideę budowy nowego podejścia do Świnoujścia, koncepcję rozwoju zespołu portów zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu promowaliśmy też wraz z posłem Joachimem Brudzińskim w Brukseli." – dodał.

Po co nam to?

Krótko mówiąc: dla kasy. Nowy port będzie oznaczał nowe miejsca pracy oraz stworzy szanse zarobku — i to nie tylko podczas modernizacji, ale również przy późniejszej obsłudze ładunków. A jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie co rozładowywać, sprzedawać i transportować. Planowana modernizacja pozwoli bowiem na obsługę dużych jednostek transoceanicznych. Dzięki temu zespół Szczecin-Świnoujście „awansuje” z tzw. portu feederowego (czyli stanowiącego zaledwie wsparcie dla Hamburga) do rangi prawdziwego centrum, mogącego przyjmować i obsługiwać największe morskie kontenerowce.

Realizacja inwestycji pozwoli też na zawieranie umów z partnerami dalekowschodnimi, a to otworzy nowe możliwości dla biznesu w naszej części Europy. Na rozbudowie i modernizacji Świnoujścia zyskają więc wszyscy. Tak, wszyscy — nawet firmy z Niemiec. Koniec monopolu Hamburga będzie przecież oznaczał dla nich możliwość wynegocjowania lepszych warunków współpracy.

 

Tagi: Świnoujście, inwestycja, port
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895