TYP: a1

Kpt. Robert Hilgendorf patronem Przystani Żeglarskiej w Stepnicy

wtorek, 24 maja 2016
Sławomir Turniak, Piotr Stelmarczyk
Gmina Stepnica w ostatnich latach ma szczęście mieć dobrych gospodarzy. Andrzej Wyganowski, który obejmował swój urząd jako burmistrz Stepnicy zastał totalną zapaść finansową i gminę na skraju bankructwa. Ale pomysły i praca jego i zespołu jego urzędu doprowadziły do znakomitego stanu finansowego i gospodarczego Miasto i Gminę Stepnica. Jednym z widocznym zmian jest rozbudowa i budowa portów.



Rozbudowano Port Handlowy, Rybacki i Przystań Żeglarską na Kanale Młyńskim. Zbudowano nową przystań żeglarską obok Portu Handlowego. Nowa przystań zgodnie z pomysłem stepnickiego żeglarza Sławomira Turniaka została nazwana imieniem kpt. Roberta Hilgendorfa. To sięgnięcie do historii Stepnicy. To właśnie tutaj na wschodnim brzegu Roztoki Odrzańskiej w osadzie Schiebenhorst (Świbno) w pobliżu Stepnicy urodził się 31 lipca 1852 r. Robert Higendorf – jeden z najwybitniejszych kapitanów epoki żaglowców frachtowych.


Od wczesnego dzieciństwa nabrzeże portowe w pobliżu ujścia rzeki Gowiennicy, pokład łodzi ojca były dla niego najważniejszymi miejscami na ziemi. Już jako dziecko Robert wypływał ze swym ojcem w pierwsze rejsy po Odrze i Zalewie Szczecińskim i w naturalny sposób uczył się żeglarskiego rzemiosła. W wieku 12 lat mógł obejmować wachtę i samodzielnie sterować. Dojrzewały w nim marzenia o dalekich podróżach.

Mając 15 lat opuścił rodzinne strony by zdobywając kolejne szczeble żeglarskiej profesji w wieku 29 lat zostać kapitanem u jednego z najbardziej cenionych na świecie hamburskiego armatora Ferdynanda Laeisza. W czasie ponad dwudziestoletniej służby dowodził dziewięcioma żaglowcami tzw. ,,Flying P-Liners”, łącznie z największym w tym czasie na świecie pięciomasztowym barkiem ,,Potosi”. To na tej jednostce kończy zawodową karierę jako jeden z najwybitniejszych kapitanów epoki wielkich żaglowców frachtowych przełomu XIX i XX wieku.

Jeden ze współtwórców podwalin współczesnej meteorologii. W latach 1883 - 1898 zebrał i przekazał Obserwatorium Morskiemu w Hamburgu 16.500 obserwacji meteorologicznych.

Obsługując linię wiodącą z Europy do portów Chile do dziś pozostaje absolutnym rekordzista świata w ilości przejść wokół Przylądka Horn pod żaglami – łącznie 66 razy!

Wyczyn ten w środowisku żeglarzy budził i budzi do dziś jak najwyższy szacunek.
Mówiono o nim „mądry, dumny i energiczny Kapitan. Człowiek starej daty, otwarty na nowe. Wielki charyzmatyk.” Ze względu na swe niesamowite osiągnięcia i żeglarski kunszt zyskał wśród sobie współczesnych przydomek „Diabeł z Hamburga”.
Rodzinne stepnickie strony na zawsze pozostały bliskie jego sercu. Wśród innych ofiarodawców nazwisko Hilgendorf widoczne jest na obrzeżu środkowego dzwonu (1924) wyeksponowanego przed kościołem Św. Jacka w Stepnicy.


Jego imieniem nazwano:
- pięciomasztowy szkuner gaflowy (1939r.); „Kapitän Hilgendorf”
- statek baza pilotów (1961); „Kapitän Hilgendorf”
- ulica w luksusowej dzielnicy Hamburga – Blankenese; „Hilgendorfweg”
- 80-cio stopowy jacht (1962) – „Hilgendorf”
- Marina Stepnica im. Kpt. Roberta Hilgendorfa (2015)

,,Flying P-Liners” - żaglowce dowodzone przez kpt. Roberta Higendorfa:
• ,,Parnas” 1881-1884
• ,,Parsifal” 1884-1886
• ,,Professor” 1887
• ,,Pergamon” 1888
• ,,Palmyra” 1890-1891
• ,,Placilla” 1892-1894
• ,,Pitlochry” 1894
• ,,Potosi” 1895-1901



,,Potosi”
Dane techniczne:

Typ: Bark pięciomasztowy
Rok budowy: 1895
Długość całkowita: 132.06m
Szerokość: 15.15m
Zanurzenie: 7.70m
Pojemność 4.026 BRT
Wysokość grotmasztu: 61.0m
Powierzchnia ożaglowania: 4700m2




W trakcie zbierania informacji o kpt. Hilgendorfie fascynacja Sławka Turniaka jego osobą coraz bardziej rosła - tym bardziej, iż ponad dwadzieścia lat Sławek pracował zawodowo na morzu jako oficer, jest czynnym żeglarzem i sam urodził się w Stepnicy. To samo uczucie udzielało się osobom, z którymi Sławek dzielił się wiedzą o „Diable ze Stepnicy".

Do dzisiaj każdorazowe przejście wokół Hornu jest odnotowywanym wyczynem. O skali trudności tego przejścia niech świadczą fakty:

- co najmniej 800 żaglowców i statków zatonęło w rejonie Hornu pociągając za sobą blisko 10.000 marynarskich istnień;

- dowódca HMS „Bounty" kapitan Wilam Bligh ponad 30 dni (od 23 marca do 22 kwietnia 1788 roku) podejmował próby przeprowadzenia jednostki na Pacyfik wokół Przylądka Horn. Fatalna pogoda zmusiła go jednak do rezygnacji z tego zamierzenia, skierowania jednostki w kierunku wschodnim i przejścia na Pacyfik wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Być może było to jednym z powodów słynnego buntu marynarzy;

- najdłuższa zakończona powodzeniem próba przejścia Hornu ze wschodu na zachód to 99 dni nieustannych zmagań klipra „Susanna" (hamburskiego armatora Reederei G. J. H. Siemers & Co). Żaglowiec ten dlugo próbował opłynąć Przylądek Horn zimą 1905 roku, w tym aż 80 dni sztormując przy wiatrach o sile 10 stopni Beauforta i więcej. Wreszcie po 99 dniach udało mu się ominąć ten groźny Przylądek jak widać zasłużenie nazywanym Przylądkiem Burz.

Średni czas w jakim żaglowce pod dowództwem Kpt. Hilgendorfa opływały Przylądek Horn to 7 dni !!!

W ramach tegorocznych Dni Stepnicy 9-tego lipca tradycyjnie odbędą się już V Regaty Stepnica. W tym samym czasie planowane jest także uroczyste nadanie nowej żeglarskiej przystani imienia Kpt. Roberta Hilgendorfa. Serdecznie zapraszamy wszystkich żeglarzy i sympatyków do uczestnictwa w planowanych wydarzeniach.
Warto pamiętać o tak znakomitym Kapitanie i zawijać do przystani jego imienia.


Sławomir Turniak, Piotr Stelmarczyk, Stepnica, Szczecin, 21.05.2016.


Tagi: Robert Hilgendorf, przystań, Przylądek Horn, Potosi, Stepnica, rekord
O Autorze

Piotr Stelmarczyk

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 June

Wodowanie nowego trimarana "IDEC" dla Francisa Joyona.
wtorek, 19 czerwca 2007
Rehabilitacja Mariusza Zaruskiego.
poniedziałek, 19 czerwca 1989
Blisko Salcombe Harbour wchodzi na mieliznę "Herzogin Cecile".
piątek, 19 czerwca 1936
Na redzie portu gdyńskiego stanął, zakupiony ze składek społeczeństwa żaglowiec "Dar Pomorza".
czwartek, 19 czerwca 1930
Urodziła się Teresa Remiszewska-Damsz, była pierwszą Polką, a czwartą kobietą na świecie, która samotnie przepłynęła Atlantyk. W 1972 r. wzięła udział w regatach OSTAR, wcześniej odbyła pierwszy samotny rejs po Bałtyku na s/y "Zenit".
wtorek, 19 czerwca 1928
W holenderskiej stoczni GM Muller zwodowano trzymasztowy szkuner "Vlissingen", późniejszą "Iskrę", statek szkolny Polskiej Marynarki Wojennej.
wtorek, 19 czerwca 1917
Nieopodal Bacon Island Bar na mieliznę wchodzi "Flying Cloud".
piątek, 19 czerwca 1874
Wodowanie "Sovereign of the Seas" - największego klipra zbudowanego przez J. W. Griffithsa i McKaya - słynnych budowniczych kliprów herbacianych.
sobota, 19 czerwca 1852