TYP: a1

Ever Forward dalej nie forward

wtorek, 22 marca 2022
Hanka Ciężadło

Należący do koncernu Evergreen kontenerowiec nadal tkwi unieruchomiony w zatoce Chesapeake. W ubiegły weekend na miejscu rozpoczęły pracę dwie pogłębiarki, które próbują usunąć zwały błota i uwolnić statek. Na razie bez większych sukcesów.

 

 

Dalej nie pojedzie

Pływający pod banderą Hongkongu Ever Forward (czyli Zawsze Do Przodu) opuścił terminal morski Chesapeake po Seagirt w Port of Baltimore 13 marca. Zgodnie z planem jednostka miała dotrzeć do Norfolk.

Niestety jeszcze w zatoce Chesapeake osiadła na mieliźnie i od tego czasu pozostaje uwięziona. Na szczęście, w odróżnieniu od sławnego Evergiven, który zamknął Kanał Sueski, ten statek nie blokuje żadnego szlaku handlowego. Port w Baltimore działa normalnie, a ruch w jego okolicy odbywa się bez żadnych opóźnień.

„Mogę kopać tu dalej...

...few days, few days”. W przypadku uwalniania Evergiven gwiazdą akcji ratunkowej stała się mała (przynajmniej w porównaniu do statku), żółta koparka. Ever Forward utknął jednak na środku zatoki, więc z oczywistych względów pojazd na gąsienicach jest tu nieprzydatny. Zgodnie z decyzją US Coast Guard na pomoc wysłano więc dwie pogłębiarki: Dale Pyatt oraz Donjon's Oyster Bay.

William Doyle, dyrektor wykonawczy portu w Baltimore podkreśla, że Dale Pyatt ma „największą łyżkę na półkuli zachodniej”. Czy jednak okaże się ona wystarczająca, by uwolnić kontenerowiec, tego na razie nie wiadomo.

Pewne jest natomiast, że do akcji ratunkowej włączą się również inne jednostki. Jak powiedział rzecznik Evergreen, „Po wykopaniu wystarczającej ilości błota, operacja zejścia z mielizny rozpocznie się z wykorzystaniem zarówno holowników, jak i mocy głównego silnika. Ekipa ratownicza zrealizuje plan, wykorzystując najkorzystniejszy okres przypływu na terenie portu”.

Byle do pełni

Skoro o „okresie przypływu” mowa: jak wiadomo, pozostaje on w ścisłym związku z fazami Księżyca. Najbliższa pełnia przypada na 16 kwietnia i wtedy właśnie warunki do uwolnienia Ever Forward będą najkorzystniejsze. Załogi pogłębiarek mają zatem jeszcze trochę czasu.

Co prawda w Zatoce Chesapeake pływy nie osiągają jakichś spektakularnych zakresów – poziom wody podnosi się tam o mniej więcej stopę, jednak może się okazać, że w kontekście akcji ratunkowej Ever Forward będzie to kluczowe 30 cm.

 

Tagi: Ever Forward, Evergiven, Chesapeake, USA, kontenerowiec, akcja, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 listopada

Zmarł Jerzy Tarasiewicz. Człowiek, który przeszedł do historii polskiego żeglarstwa dzięki słynnemu rejsowi przez Atlantyk na tratwie "Chatka Puchatków"
wtorek, 14 listopada 2017
W chińskim mieście Kanton zwodowano pierwszy na świecie w pełni elektryczny statek
wtorek, 14 listopada 2017
W Londynie w wieku 83 lat zmarł Jack Holt, angielski żeglarz, działacz żeglarski i konstruktor jachtowy, m.in. Cadeta, Horneta i Ramblera.
wtorek, 14 listopada 1995
Wyruszył z Gdańska s/y "Swarożyc" z Kapitanem Aleksandrem Bereśniewiczem na pokładzie. Zimowy rejs zakończył się dziewięć dni później, po przebyciu 637 mil.
niedziela, 14 listopada 1971