TYP: a1

Ever Forward dalej nie forward

wtorek, 22 marca 2022
Hanka Ciężadło

Należący do koncernu Evergreen kontenerowiec nadal tkwi unieruchomiony w zatoce Chesapeake. W ubiegły weekend na miejscu rozpoczęły pracę dwie pogłębiarki, które próbują usunąć zwały błota i uwolnić statek. Na razie bez większych sukcesów.

 

 

Dalej nie pojedzie

Pływający pod banderą Hongkongu Ever Forward (czyli Zawsze Do Przodu) opuścił terminal morski Chesapeake po Seagirt w Port of Baltimore 13 marca. Zgodnie z planem jednostka miała dotrzeć do Norfolk.

Niestety jeszcze w zatoce Chesapeake osiadła na mieliźnie i od tego czasu pozostaje uwięziona. Na szczęście, w odróżnieniu od sławnego Evergiven, który zamknął Kanał Sueski, ten statek nie blokuje żadnego szlaku handlowego. Port w Baltimore działa normalnie, a ruch w jego okolicy odbywa się bez żadnych opóźnień.

„Mogę kopać tu dalej...

...few days, few days”. W przypadku uwalniania Evergiven gwiazdą akcji ratunkowej stała się mała (przynajmniej w porównaniu do statku), żółta koparka. Ever Forward utknął jednak na środku zatoki, więc z oczywistych względów pojazd na gąsienicach jest tu nieprzydatny. Zgodnie z decyzją US Coast Guard na pomoc wysłano więc dwie pogłębiarki: Dale Pyatt oraz Donjon's Oyster Bay.

William Doyle, dyrektor wykonawczy portu w Baltimore podkreśla, że Dale Pyatt ma „największą łyżkę na półkuli zachodniej”. Czy jednak okaże się ona wystarczająca, by uwolnić kontenerowiec, tego na razie nie wiadomo.

Pewne jest natomiast, że do akcji ratunkowej włączą się również inne jednostki. Jak powiedział rzecznik Evergreen, „Po wykopaniu wystarczającej ilości błota, operacja zejścia z mielizny rozpocznie się z wykorzystaniem zarówno holowników, jak i mocy głównego silnika. Ekipa ratownicza zrealizuje plan, wykorzystując najkorzystniejszy okres przypływu na terenie portu”.

Byle do pełni

Skoro o „okresie przypływu” mowa: jak wiadomo, pozostaje on w ścisłym związku z fazami Księżyca. Najbliższa pełnia przypada na 16 kwietnia i wtedy właśnie warunki do uwolnienia Ever Forward będą najkorzystniejsze. Załogi pogłębiarek mają zatem jeszcze trochę czasu.

Co prawda w Zatoce Chesapeake pływy nie osiągają jakichś spektakularnych zakresów – poziom wody podnosi się tam o mniej więcej stopę, jednak może się okazać, że w kontekście akcji ratunkowej Ever Forward będzie to kluczowe 30 cm.

 

Tagi: Ever Forward, Evergiven, Chesapeake, USA, kontenerowiec, akcja, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990