TYP: a1

Tankowiec na mieliźnie w Kanale Sueskim

czwartek, 1 września 2022
Hanka Ciężadło

Zgadza się – już to kiedyś przerabialiśmy. Co więcej, jednostka, o jakiej mowa, osiadła niemal w tym samym miejscu, w którym kiedyś utknął słynny Ever Given. Wygląda na to, że historia naprawdę lubi się powtarzać. Na szczęście tym razem wszystko skończyło się dobrze. I znacznie szybciej (oraz taniej), niż poprzednio. 

 

 

5 godzin stresu

Statek, któremu przydarzył się ten nieplanowany postój, to pływający pod banderą Singapuru Affinity V. Jest to tankowiec o długości 252 metrów, szerokości 45 metrów i zanurzeniu 11,2 metra. W momencie, kiedy doszło do zdarzenia, jednostka znajdowała się w południowej części Kanału Sueskiego. W tym miejscu jest tylko jeden tor ruchu.

Zgodnie z odczytami AIS statek zablokował ruch w Kanale Sueskim na około 5 godzin. Na szczęście wszystko wskazuje na to, że sytuacja została opanowana i w tej chwili tankowiec znów jest w ruchu.

Co z tym Kanałem?

Warto przypomnieć, że po historii z Ever Given Suez Canal Authority (władze Kanału Sueskiego) wyciągnęły pewne wnioski i postanowiły zainwestować w poszerzenie kanału oraz w zwiększenie płynności ruchu w jego regionie. Agencja Reutera poinformowała w lutym tego roku, że poszerzono i pogłębiono blisko 30 kilometrów Kanału, a ponadto udostępniono kolejnych 10 km dla ruchu dwukierunkowego. Prace wciąż są jednak w toku. Osama Rabie, przedstawiciel Suez Canal Authority (SCA) powiedział, że całość projektu pochłonie 191 milionów dolarów. 

SCA zainwestowało też pewne fundusze w powiększenie pracującej w Kanale floty holowników. W grudniu ubiegłego roku została ona powiększona o dwie jednostki, Svitzer Suez 1 i Svitzer Suez 2, operujące z Port Suez w południowej stronie Morza Czerwonego. 

Tagi: Kanał Sueski, tankowiec, blokada, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990