TYP: a1

Co nowego z Ever Forward?

czwartek, 7 kwietnia 2022
Hanka Ciężadło

Niestety niewiele. Statek wszedł na mieliznę 13 marca i nadal tkwi w zatoce Chesapeake. Wszystkie dotychczasowe próby uwolnienia go okazały się nieudane. Jednostka należy do Evergreen - tego samego przewoźnika, który jest właścicielem słynnego z zablokowania Kanału Sueskiego kontenerowca Ever Given. Wygląda więc na to, że marzec jest szczególnie pechowy dla tego koncernu.

 

Zawsze do przodu…

… albo i nie zawsze. Mierzący 334 metry długości Ever Forward uparcie tkwi na mieliźnie i nic nie wskazuje na to, by w obecnym stanie mógł ją opuścić. Na szczęście, w odróżnieniu od sytuacji z Ever Given, nie ma tu mowy o blokowaniu szlaku wodnego.

W specjalnym oświadczeniu Dyrekcji Maryland Port Administration podano, że jednostka nie stanowi przeszkody dla innych statków i transport do portu Baltimore odbywa się w normalnym trybie. Nie zmienia to jednak faktu, że kontenerowiec pozostaje uziemiony. A raczej – ubłocony. Czy zatem lokalne służby ratownicze mają jakiś nowy pomysł na jego uwolnienie?

Owszem, mają

Dotychczas wysiłki ratowników skupiały się na próbach poruszenia kontenerowca przy użyciu holowników i  barek, przy jednoczesnym usuwaniu błota z okolicy śruby i steru.

Najnowsza koncepcja polega na przynajmniej częściowym rozładowaniu statku, dzięki czemu jego zanurzenie się zmniejszy i będzie on w stanie w końcu opuścić stanowisko, które tak niefortunnie zajął. Teraz na miejsce mają przybyć jednostki wyposażone w dźwigi, które dokonają próby przeładowania kontenerów z unieruchomionego kontenerowca.

Jak podaje portal The Loadstar, zajmujący się frachtem i spedycją, Ever Forward ma zanurzenie 15,5 m. Ponieważ kontenerowiec nieco zboczył z głównego szlaku, znalazł się w miejscu, gdzie dno (i to błotniste) znajduje się na głębokości 7,6 m, a pływy mają tam ograniczony zasięg. Uwolnienie statku z pewnością nie będzie więc prostym zadaniem.

 

Tagi: Ever Forward, Evergreen, kontenerowiec, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 czerwca

Początek samotnej żeglugi Krzysztofa Baranowskiego w rejsie dookoła świata na s/y "Polonez" od Newport do Plymouth (25.05.1973 r.). Etap od Plymouth do Newport (17.07.1972 r.) był udziałem w Regatach Samotnych Żeglarzy, które Kapitan Krzysztof Baranowski
sobota, 17 czerwca 1972
Z Plymouth do Newport startują III regaty OSTAR z udziałem Krzysztofa Baranowskiego na s/y "Polonez", Teresy Remiszewskiej na s/y "Komodor" i Zbigniewa Puchalskiego na s/y "Miranda". Regaty wygrał Alain Colas na "Pen Duick IV".
sobota, 17 czerwca 1972