TYP: a1

Co nowego z Ever Forward?

czwartek, 7 kwietnia 2022
Hanka Ciężadło

Niestety niewiele. Statek wszedł na mieliznę 13 marca i nadal tkwi w zatoce Chesapeake. Wszystkie dotychczasowe próby uwolnienia go okazały się nieudane. Jednostka należy do Evergreen - tego samego przewoźnika, który jest właścicielem słynnego z zablokowania Kanału Sueskiego kontenerowca Ever Given. Wygląda więc na to, że marzec jest szczególnie pechowy dla tego koncernu.

 

Zawsze do przodu…

… albo i nie zawsze. Mierzący 334 metry długości Ever Forward uparcie tkwi na mieliźnie i nic nie wskazuje na to, by w obecnym stanie mógł ją opuścić. Na szczęście, w odróżnieniu od sytuacji z Ever Given, nie ma tu mowy o blokowaniu szlaku wodnego.

W specjalnym oświadczeniu Dyrekcji Maryland Port Administration podano, że jednostka nie stanowi przeszkody dla innych statków i transport do portu Baltimore odbywa się w normalnym trybie. Nie zmienia to jednak faktu, że kontenerowiec pozostaje uziemiony. A raczej – ubłocony. Czy zatem lokalne służby ratownicze mają jakiś nowy pomysł na jego uwolnienie?

Owszem, mają

Dotychczas wysiłki ratowników skupiały się na próbach poruszenia kontenerowca przy użyciu holowników i  barek, przy jednoczesnym usuwaniu błota z okolicy śruby i steru.

Najnowsza koncepcja polega na przynajmniej częściowym rozładowaniu statku, dzięki czemu jego zanurzenie się zmniejszy i będzie on w stanie w końcu opuścić stanowisko, które tak niefortunnie zajął. Teraz na miejsce mają przybyć jednostki wyposażone w dźwigi, które dokonają próby przeładowania kontenerów z unieruchomionego kontenerowca.

Jak podaje portal The Loadstar, zajmujący się frachtem i spedycją, Ever Forward ma zanurzenie 15,5 m. Ponieważ kontenerowiec nieco zboczył z głównego szlaku, znalazł się w miejscu, gdzie dno (i to błotniste) znajduje się na głębokości 7,6 m, a pływy mają tam ograniczony zasięg. Uwolnienie statku z pewnością nie będzie więc prostym zadaniem.

 

Tagi: Ever Forward, Evergreen, kontenerowiec, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990