TYP: a1

Prowadzisz – nie pisz SMS-ów

wtorek, 13 grudnia 2022
Hanka Ciężadło

Szczególnie jeśli prowadzisz gigantyczny kontenerowiec przez rejon, w którym występują mielizny. Taki wniosek pozwala wysnuć dochodzenie służb analizujących przyczyny zdarzenia, do którego doszło kilka miesięcy temu w zatoce Chesapeake.

Ups!

Przypomnijmy: w marcu 2022 roku należący do koncernu Evergreen statek nieszczęśliwie utknął na mieliźnie w zatoce Chesapeake i, mimo wysiłków służb, długo pozostawał uwieziony. Na szczęście, w odróżnieniu od sławnego Ever Given, będącego własnością tego samego przewoźnika, tym razem kontenerowiec nie zatkał żadnego ważnego szlaku żeglugowego. Ale koszty i tak były spore.

Nic zatem dziwnego, że stosowne służby (a konkretnie U.S. Coast Guard) podjęły próby wyjaśnienia, w jaki sposób doszło do tego niefortunnego zdarzenia. Analizy trwały aż do teraz. Do jakich wniosków udało się dojść?

„Nic, tylko siedzo w tych telefonach”

Tego rodzaju komentarz zwykle dotyczy „okropnej” współczesnej młodzieży. Ciekawe, skąd czerpie ona inspirację? Wiele wskazuje na to, że z zachowania równie „okropnego” starszego pokolenia. Zdaniem śledczych amerykańskiej Straży Przybrzeżnej powodem utknięcia na mieliźnie Ever Forward był fakt, że pilot kontenerowca nie potrafił oderwać się od swojego telefonu. Chyba nawet nie próbował.

W czasie przepływania przez zatokę wykonał serię aż pięciu rozmów telefonicznych i bynajmniej nie były to krótkie pogawędki – trwały łącznie ponad godzinę. W międzyczasie pilot zdążył też wysłać 2 SMS-y, a bezpośrednio przed wejściem na mieliznę zaczął pisać maila.

Co na to kapitan?

W zasadzie nic: pół godziny przed zdarzeniem zszedł na kolację, więc w chwili wejścia na mieliznę nie było go na mostku. Zostawił tam jednak trzech swoich podwładnych, w tym III oficera.

Właśnie ów trzeci o godzinie 20.17 przekazał pilotowi wiadomość, że kurs jednostki wynosi 161 stopni, a prędkość ok. 13 węzłów. Ten, wciąż patrząc na telefon, ustnie podziękował za informację i... nie podjął żadnych działań. O 20.18, a więc minutę później, kontenerowiec osiadł już na mieliźnie. 

Tagi: Ever Given, kontenerowiec, Evergreen, mielizna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895