TYP: a1

Powstanie droga wodna z Krakowa do Wiednia?

piątek, 24 września 2010
Weronika Morys
KrakówPolska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem długości dróg wodnych, jednak w celach transportowych wykorzystujemy tylko 1% z nich. Ta sytuacja ma się zmienić po wybudowaniu Kanału Śląskiego - nowej drogi wodnej, łączącej Wisłę z Odrą.

Nowy Kanał połączyłby Oświęcim z Kędzierzynem-Koźlem, a jego początek znajdowałby się w miejscu, gdzie Przemsza wpada do Wisły. Następnie droga wodna biegłaby w kierunku Tychów, przez jezioro Paprocany, dalej w kierunku Rybnika i doliny Rudy. W Kędzierzynie-Koźlu, dzięki projektowanemu kanałowi Odra-Łaba-Dunaj, byłaby możliwość połączenia wodnego w kierunku Wiednia i dalej na południe do Morza Czarnego lub na północ - Łabą do Morza Północnego.

Aby inwestycja mogła zostać zrealizowana potrzebna jest jednak pomoc Unii Europejskiej. Koszt budowy jednego kilometra kanału to około 6 mln euro. Połączenie Wisła-Odra miałoby długość 80 kilometrów, co daje niebagatelną kwotę 480 mln euro. Udział Unii w kosztach jest prawdopodobny, ponieważ budowa tego typu połączeń jest zgodna z dyrektywami, dotyczącymi preferencji dla transportu wodnego. O unijne dofinansowanie zabiegają nie tylko Polacy, ale i Czesi, którzy dzięki kanałowi zyskaliby wodne połączenie z Bałtykiem, Morzem Czarnym i Morzem Północnym. Czesi liczą, że przedsięwzięcie zostanie dofinansowane ze środków unijnych w latach 2014-2020.

Z budową kanału wiążą się liczne korzyści. Przede wszystkim wpłynąłby on na rozwój transportu rzecznego, który jest tańszy i mniej szkodliwy dla środowiska niż transport samochodowy. Pogłębienie i wyregulowanie koryt rzek zmniejszyłoby również zagrożenie powodziowe na obszarach objętych projektem. Projekt Kanału Śląskiego to dobra wiadomość dla Krakowa. Miasto zyskałoby połączenie nie tylko ze Śląskiem i Bałtykiem, ale także z Morzem Czarnym, Północnym i Adriatykiem.

Źródło: www.dziennikpolski24.pl
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 października

Z Southampton w rejs dookoła świata ze wschodu na zachód wystartował Chay Blyth na "British Steel"; po 292. dniach rejsu i opłynięciu Przylądka Horn ze wschodu na zachód, Blyth 6 sierpnia 1971 roku powrócił do Anglii.
wtorek, 20 października 1970
Odbyło się pierwsze po II wojnie zebranie Ligi Morskiej.
piątek, 20 października 1944
Zwodowano jacht "Farys" dla Erwina Webera, pierwszego polskiego żeglarza samotnika.
niedziela, 20 października 1935