TYP: a1

Powstanie droga wodna z Krakowa do Wiednia?

piątek, 24 września 2010
Weronika Morys
KrakówPolska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem długości dróg wodnych, jednak w celach transportowych wykorzystujemy tylko 1% z nich. Ta sytuacja ma się zmienić po wybudowaniu Kanału Śląskiego - nowej drogi wodnej, łączącej Wisłę z Odrą.

Nowy Kanał połączyłby Oświęcim z Kędzierzynem-Koźlem, a jego początek znajdowałby się w miejscu, gdzie Przemsza wpada do Wisły. Następnie droga wodna biegłaby w kierunku Tychów, przez jezioro Paprocany, dalej w kierunku Rybnika i doliny Rudy. W Kędzierzynie-Koźlu, dzięki projektowanemu kanałowi Odra-Łaba-Dunaj, byłaby możliwość połączenia wodnego w kierunku Wiednia i dalej na południe do Morza Czarnego lub na północ - Łabą do Morza Północnego.

Aby inwestycja mogła zostać zrealizowana potrzebna jest jednak pomoc Unii Europejskiej. Koszt budowy jednego kilometra kanału to około 6 mln euro. Połączenie Wisła-Odra miałoby długość 80 kilometrów, co daje niebagatelną kwotę 480 mln euro. Udział Unii w kosztach jest prawdopodobny, ponieważ budowa tego typu połączeń jest zgodna z dyrektywami, dotyczącymi preferencji dla transportu wodnego. O unijne dofinansowanie zabiegają nie tylko Polacy, ale i Czesi, którzy dzięki kanałowi zyskaliby wodne połączenie z Bałtykiem, Morzem Czarnym i Morzem Północnym. Czesi liczą, że przedsięwzięcie zostanie dofinansowane ze środków unijnych w latach 2014-2020.

Z budową kanału wiążą się liczne korzyści. Przede wszystkim wpłynąłby on na rozwój transportu rzecznego, który jest tańszy i mniej szkodliwy dla środowiska niż transport samochodowy. Pogłębienie i wyregulowanie koryt rzek zmniejszyłoby również zagrożenie powodziowe na obszarach objętych projektem. Projekt Kanału Śląskiego to dobra wiadomość dla Krakowa. Miasto zyskałoby połączenie nie tylko ze Śląskiem i Bałtykiem, ale także z Morzem Czarnym, Północnym i Adriatykiem.

Źródło: www.dziennikpolski24.pl
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877