Niesamowite śluzy: Caen Locks Hill

niedziela, 12 sierpnia 2012
Michał Woźniak
Caen Locks Hill to zespół śluz na kanale Kennte i Avon między Rodwe i Devizes w Wiltshire w Anglii. Inżynierem, który zaprojektował tą budowlę hydrotechniczną był John Rennie.

Łączna liczba śluz w tym miejscu to 29. Na odcinku długości 3,2 km różnica poziomów wynosi 72 m. Śluzy dzielą się na trzy grupy. Pierwsze siedem zaczynające się od Foxhangers Wharf Lock, a kończące na Foxhangers Bridge Lock, leży na odcinku 1,2 km. Kolejne szesnaście śluz umiejscowionych jest blisko siebie – jedna za drugą na jednym zboczu. Ze względu na ostry kąt nachylenia terenu odległości między śluzami są niewielkie. Ostatnia grupa śluz mieści się w Devizes.

Gdy nastały czasy kolei kanał wyszedł z użycia i został zamknięty. Ostatni ładunek przewożony tą drogą rozpoczął podróż w Avonmouth, a zakończył w Newbury – było to w październiku 1948 roku. Od roku 1960 rozpoczęły się wielkie prace odbudowy i konserwacji, które uwieńczone zostały wizytą królowej Elżbiety II w 1990 roku.

Cały kompleks wymaga znacznej ilości wody. W 1996 roku w Foxhangers została zainstalowana pompa. Jej zadanie to transport 32 mln litrów wody dziennie. W 2010 roku British Waterways zainstalowało 12 nowych wrót, w celu ograniczenia odpływu wody. Co ciekawe drewno uzyskane z przebudowy zostało użyte do budowy nowego mostu, który został zadedykowany Arabelli Churchill.



TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 lipca

"Bona Terra" pod dowództwem Mieczysława Kurpisza opuściła Szczecin wyruszając w rejs trasą przez Kanał Panamski, Wyspy Galapagos, Wyspę Wielkanocną, wyspy południowego Pacyfiku, do Nowej Zelandii oraz Australii; w lipcu 2001 r. na Maderze "Bona Terra" zam
czwartek, 27 lipca 1995