Niesamowite śluzy: pochylnia w Montech

czwartek, 16 sierpnia 2012
Michał Woźniak

Fot. Bertrand Bouret
Niecodziennym urządzeniem hydrotechnicznym służącym do transportu śródlądowego może pochwalić się gmina Montech w południowo-zachodniej Francji. Jest to oddana do użytku w 1974 roku pochylnia na Kanale Garonny, która zastąpiła grupę pięciu klasycznych śluz.


Została tu zastosowana zasada „stoku wodnego”, którą wynalazł niemiecki inżynier Juliusz Greve, a opisał w roku 1961 francuski inżynier Jean Aubert.  Pomysłowy system składa się z dwóch lokomotyw sztywno połączonych ze sobą za pomocą poprzecznej belki przechodzącej nad kanałem – bramy, która działa jak przesuwający się dok, "przepychający" wodę w górę stoku. Kanał jest stale zasilany strumieniem wodnym i wyposażony w śluzę. Gdy jednostka znajdzie się za bramą śluza się zamyka i tworzy się klin wodny, na którym porusza się łódź w górę lub w dół kanału.

Pochylnia pozwala zastąpić pięć klasycznych śluz. Śluzy te są nadal w użyciu, głównie w celu umożliwienia przejazdu statków wycieczkowych. Pochylnia wodna jest zarezerwowana dla łodzi od 30 do 40 m długości. Przepłynięcie pochylnią trwa 20 minut – o 45 minut szybciej niż droga przez pięć klasycznych śluz.

Sposób działania śluzy obrazowo pokazuje animacja: jak to działa?


Fot. Bertrand Bouret

Fot. Pinpin

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 grudnia

Padł rekord w regatach Sydney-Hobart. Trasę wyścigu jacht „LDV Comanche” pokonał w jedną dobę, 9 godzin, 15 minut i 24 sekundy. Zwycięstwo LDV Comanche jest wynikiem protestu złożonego przez załogę jachtu i nałożeniu kary przej jury na jacht, który linię
środa, 27 grudnia 2017
Nieopodal Malakki ginie z rąk piratów John Davies, żeglarz angielski, poszukiwał drogi północno-zachodniej do Chin, a następnie południowo-zachodniej do Indii, zbadał wybrzeża Grenlandii, odkrył cieśninę między Grenlandią a Ziemią Buffina, odkrył Wyspy Fa
wtorek, 27 grudnia 1605