Polskie stocznie. Balt-Yacht - historia przegranego wyścigu, ambitnego nastolatka i wielkiego sukcesu

środa, 10 sierpnia 2016
Anna Ciężadło
Historia powstania stoczni rozpoczyna się w latach 30. ubiegłego wieku, kiedy to pewien ambitny szesnastolatek, Bronisław Bielawski, postanowił wystartować w zawodach kajakarskich. Chłopak przegrał, nie tyle jednak w skutek własnych błędów, ile przez mocno niedoskonałą konstrukcję jednostki, na jakiej wystartował. Nie miał jednak zamiaru się poddać i postanowił usprawnić to i owo w swoim kajaku. Ulepszanie konstrukcji i, co za tym idzie, własności nautycznych jednostek pływających, stało się z czasem jego pasją, zaś pasja – pomysłem na życie i, jakby przy okazji, na wielki biznes.


Fot. BALT - YACHT


Młody Bronek nie miał żadnego teoretycznego przygotowania do zawodu, jednak dzięki uporowi, uzdolnieniom stolarskim i ciężkiej pracy, wkrótce zgłębił tajniki szkutnictwa i stał się mistrzem w swoim fachu.
Pierwszy wielki sukces Bronisława Bielawskiego to rok 1973, choć świetne technicznie konstrukcje tworzył lub udoskonalał już znacznie wcześniej. W latach 70., działając jako konstruktor w pierwszej augustowskiej stoczni „Foto-Pam”, mistrz opracował bowiem projekt imponującego jak na owe czasy, ośmiometrowego jachtu żaglowego „Necko”.
Pasją mistrza zarazili się również jego najbliżsi, a więc córka Krystyna i zięć Benedykt. Pracując wspólnie w Foto-Pamie, wprowadzali nowoczesną technologię produkcji łodzi z laminatu poliestrowo-szklanego. Kiedy ustrój polityczny uległ zmianie, państwo Kozłowscy założyli pierwszą w regionie, prywatną stocznię BALT-YACHT.

Decyzja o wypłynięciu na szerokie wody nie była prosta, bowiem niosła ze sobą spore ryzyko, finansowe i nie tylko. Mimo to, dzięki zachęcie ze strony Pierra Charlot z francuskiej firmy MAR-IMPORT, która wyraziła chęć zakupienia dużej ilości łodzi, szkutnicza rodzina postanowiła zaryzykować. Jak się okazało, była to decyzja ze wszech miar słuszna.

Co robią?

Pierwszym dzieckiem nowej stoczni był motorowy jacht Balt 660, wyprodukowany dla MAR-IMPORT. Doskonałe parametry tej i kolejnych jednostek sprawiły, iż stocznia zyskała szereg innych kontrahentów, zaliczanych do ścisłej światowej czołówki, jak np., Jeanneau, Intercontact , X-Yachts ,Marine Power a ostatnio również Brunswick Marine in EMEA Inc. czy Hydro Design.

Dziś stocznia posiada kilka nowoczesnych hal o powierzchni 8 tys m2. Pod własną marką BALT- YACHT produkuje nagradzane łodzie spacerowe (SunCamper 30– Polski Jacht Roku 2011) oraz łodzie żaglowe (Balt 17 –Jacht Żaglowy 2013 , Balt 23 , Balt 26 – laureat Nagrody za Wyrób Wiatr i Woda 2013, a także Balt 27-morski odpowiednik Balta 26).
Stocznia, we współpracy z Yacht Export Poland, stworzyła też pierwszą w Polsce jednostkę pół-ślizgową - Balt 818 Tytan, która zdobyła nagrodę Polski Jacht Roku 2015.

Dla kogo to robią?

BALT-YACHT posiada odbiorców niemal we wszystkich krajach Europy, zaś doskonała jakość produkowanych przez stocznię łodzi sprawia, że znajdują one odbiorców nawet w najdalszych zakątkach świata, jak np. w Australii. Priorytetem dla stoczni od zawsze była wysoka precyzja wykonania, co przekłada się nie tylko na jakość i komfort, ale również na osiągi, dzięki czemu łodzie odpowiadają wymaganiom nawet najbardziej wymagających klientów. Powoduje to, ze niemal 95 proc. całkowitej produkcji trafia do klientów zagranicznych, jak np. Brunswick Marine in EMEA Inc., który obecnie jest głównym partnerem BALT YACHT. Właśnie dla Brunswick Marine in EMEA Inc. stocznia produkuje duże serie jachtów motorowych Arvor z silnikami stacjonarnymi. Od 2014 roku we współpracy z firmą Hydro Design AS, której założycielem której jest znany projektant Egil Ranvig, stocznia stworzyła ponadczasową linię 7 modeli luksusowych łodzi motorowych Cormate (T-27, Sportmate 27, T-24, Sportmate 24, SL-23 (premiera 2016) i Sportmate 21, której wzornictwo nawiązuje do stylu retro.

Poza tym, BALT YACHT tworzy pod własną marką łodzie spacerowe, pół-ślizgowe i żaglowe. Wśród nich m.in. łódź motorowa typu houseboat – Suncamper 30 (zdobywca prestiżowej nagrody Polsk Jacht Roku 2011) oraz wprowadzony we współpracy z Yachts Export Poland - Balt 818 Tytan-pierwszy pół-ślizgowy houseboat w Polsce ( zdobywca nagrody Polski Jacht Roku 2015).

Wśród łodzi żaglowych spod znaku BALT YACHT na uwagę zasługują przede wszystkim Balt 17 (zdobywca głównej nagrody w kategorii Jacht Żaglowy 2013) oraz Balt 23 (zdobywca I miejsca w konkursie na projekt jachtu szkolenia podstawowego), konstrukcji dr inż. Jacka Centkowskiego. Od 2012 roku stocznia rozpoczęła produkcję 2 nowych modeli łodzi żaglowych: Balt 26 (laureat Nagrody za Wyrób Wiatr i Woda 2013) oraz Balt 27, będącą morskim odpowiednikiem łodzi Balt 26, projektu utytułowanego regatowca i konstruktora Wojciecha Spisaka.

Wysoką jakość oraz osiągi łodzi BALT YACHT doceniają nawet koronowane głowy, czego przykładem jest król Norwegii, dla którego w 2015 roku stocznia stworzyła model Cormate T-27. Obecnie BALT YACHT pracuje nad wprowadzeniem do produkcji przynajmniej dwóch nowych luksusowych modeli łodzi motorowych dla swoich partnerów oraz jednego własnego modelu łodzi spacerowo-ślizgowej o innowacyjnych rozwiązaniach.

BALT-YACHT w pigułce:

Adres:
Balt-Yacht K.A. i B. Kozłowscy sp.j., Żarnowo Pierwsze 9b, 16-300 Żarnowo Pierwsze

Ilość pracowników:
150

Specjalizacja:
jachty motorowe, jachty spacerowe, jachty żaglowe

Modele:

SPACEROWE: SunCamper 30; Balt 818 Tytan (pół-ślizgowy)
ŻAGLOWE: Balt 17, Balt 23, Balt 26, Balt 27
MOTOROWE:
Cormate: Sportmate 21, Super Utility 23, Utility 23, T-24, Sportmate 24, T-27, Sportmate 27, Quicksilver, Arvor 280, Arvor 690 IB, Arvor 730 IB, Arvor 810, Arvor 700,





Tagi: stocznia, Balt-Yacht, jacht, łódź, Bronisław Bielawski
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936