Polskie stocznie. Delphia Yachts. Historia o dwóch takich, co budowali łodzie

środa, 22 czerwca 2016
Anna Ciężadło
Początki stoczni Delphia Yachts sięgają 1990 roku, kiedy to dwóch braci - Piotr i Wojciech Kot - postanowiło, że założą stocznię i będą produkować łodzie. Ten śmiały pomysł, który wziął się z dziecięcej jeszcze pasji do żeglarstwa, okazał się jednak strzałem w dziesiątkę. Dziś Delphia jest jedną z największych stoczni w Europie Środkowo-Wschodniej i największym producentem jachtów żaglowych w Polsce.

Delphia 40.3
Fot. Delphia Yachts


Firma początkowo funkcjonowała pod nazwą Sportlake i zatrudniała jedynie kilka osób. Obecnie załogę stanowi 450 osób, a w sezonie liczba ta wzrasta do 550. Mimo to, Delphia to wciąż firma rodzinna, a jej rdzeń stanowią ludzie, których łączy nie tylko pasja, ale też więzy krwi.

Główna siedziba firmy znajduje się w Warszawie, jednak zakłady produkcyjne od początku zlokalizowane są w Olecku. Tam też znajdują się dwie hale montażowe, dysponujące własnymi systemami transportu wielkogabarytowych elementów oraz hala stolarni. Ponadto, w skład firmy wchodzą też zakłady montażowy i laminatowy. Wszystkie działy pozostają ze sobą w ścisłej współpracy, zaś przedstawiciele firmy rozlokowani są już praktycznie po całym świecie.

Od niedawna Delphia posiada również własną marinę, zlokalizowaną w Górkach Zachodnich koło Gdańska i mogącą pomieścić 25 jednostek żaglowych lub motorowych.

Stocznia jest członkiem Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych Polboat. W 2012 Delphia została właścicielem prestiżowej marki Maxi Yachts, zaś od 2014 jest też oficjalnym przedstawicielem marki Quicksilver na rynek polski.
W ciągu 25 lat swojego istnienia, Delphia zdobyła wiele nagród i wyróżnień ze strony środowiska nautycznego. W 2014 stocznia została uhonorowana “Nagrodą Gospodarczą Prezydenta Rzeczpospolitej” w kategorii obecność na rynku globalnym, a także zdobyła liczne nominacje do "European Powerboat of the Year" i “European Yacht of the Year”.


Fot. Delphia Yachts


Co robią?

Pierwszą łodzią, jaka produkowała stocznia, była Sportina 680, przeznaczona na wody śródlądowe. W 2003 roku firma zmieniła nazwę na Delphia Yachts i zaczęła produkować łodzie o nazwie „Delphia”, przeznaczone do żeglugi morskiej i oceanicznej. Kolejnym krokiem było poszerzenie oferty o łodzie motorowe „Nautika”.
Obecnie stocznia produkuje 9 modeli żaglówek i 8 jachtów motorowych, oferując zarówno małe łodzie, dedykowane do okazjonalnego żeglowania po jeziorach, jak i duże jednostki, przeznaczone na rejsy morskie i oceaniczne.

Warto zaznaczyć, że od początku swojego istnienia, stocznia wyprodukowała ponad 20 tys. jednostek pływających, co najlepiej świadczy o doskonałej jakości jej produktów. Łodzie spod znaku Delphia Yachts różnią się parametrami, standardem, a przede wszystkim ceną. O ile modele typowo regatowe można nabyć już za kilkanaście tysięcy euro, o tyle najbardziej luksusowe 15-metrowe jachty, to koszt ok. 300 tys. euro. Obecnie najlepiej sprzedającą się łodzią jest 12-metrowa Delphia 40.3, która w wersji standardowej kosztuje około 122 tys. euro.

Dla kogo to robią?

95 proc. odbiorców stoczni stanowią klienci zagraniczni. Łodzie Delphia Yachts pływają między innymi w Niemczech, Rosji, Skandynawii, Francji, Turcji, ale również w USA, Kanadzie, a nawet w Chinach, Japonii i Brazylii.

Ideą firmy jest, by z jej produktów korzystali zarówno zaprawieni w bojach pasjonaci żeglarstwa, jak i ludzie, którzy pragną nie tyle morskiej przygody, ile komfortowych wakacji na łodzi spacerowej, w rytmie slow-life. W każdym przypadku łódź ma nie tylko zapewnić bezpieczeństwo i komfort, ale też dać maksymalnie dużo frajdy i zarazić żeglarską pasją, jaka od początku towarzyszy właścicielom firmy.
Tagi: Delphia, stocznia, jacht, produkcja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 June

Karol Jabłoński podpisuje kontrakt z niemieckim zespołem na prowadzenie ekipy niemieckiej w 33. edycji Pucharu Ameryki.
środa, 27 czerwca 2007
Zakończył II regaty OSTAR Kpt. K. Jaworski na s/y "Spaniel II", zwycięzca w punktacji jachtów jednokadłubowych i szósty w klasyfikacji generalnej.
piątek, 27 czerwca 1980
Urodził się Adam Jasser, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, założyciel kilku klubów żeglarskich, inicjator powołania "Bractwa Żelaznej Szekli", magazynu telewizyjnego "Messa", "Mazurskiej Operacji Żagiel", "Szkoły pod Żaglami" i wielu innych przedsięwzięć
niedziela, 27 czerwca 1937
Joshua Slocum na s/y "Spray" zamyka w Newport wokółziemską pętlę; był to pierwszy w historii żeglarstwa samotny rejs dookoła świata.
poniedziałek, 27 czerwca 1898