TYP: a1

Bavaria Yachts

czwartek, 8 grudnia 2016
Anna Ciężadło

Bavaria Yachts to znana niemiecka stocznia (naprawdę, ZNANA: jeśli zdarzyło Wam się pływać np. po Morzu Śródziemnym, to istnieje spora szansa, że pomykaliście właśnie na Bavarii), specjalizująca się w produkcji jachtów żaglowych, motorowych i katamaranów.

Fot. www.bavaria-yachtbau.com

Jachty Bavarii zawdzięczają swoją popularność głównie legendarnej jakości, która zapewnia wysoki komfort oraz bezpieczeństwo żeglugi, a także sprytnemu obcykaniu z czwartym wymiarem; większość jednostek słynie bowiem z tego, że w środku oferuje znacznie więcej miejsca, niżby można się spodziewać, patrząc na zewnętrzne gabaryty łodzi.

 

Stocznia

Bavaria zatrudnia ok. 650 osób załogi, a jej hale opuszcza rocznie blisko 2,5 tys. jachtów. Wszystko to czyni firmę największym producentem jachtów żaglowych i motorowych w Europie i drugim co do wielkości na świecie.

Stocznia ma siedzibę, a jakże, w Bawarii (w końcu nazwa zobowiązuje), a konkretnie - w niewielkiej miejscowości Giebelstadt; jeśli spojrzymy na mapę, zobaczymy, że jest to miejscowość położona mniej więcej na wysokości Czech - i podobnie, jak Czechy, nie ma dostępu do morza. Wszystkie jednostki po opuszczeniu hali produkcyjnej są więc transportowane drogą lądową do portów, w których mogą zostać zwodowane.

Łodzie Bavarii słyną nie tylko z wysokiej jakości, ale też z bardzo przyjemnego dla oka designu, którego źródłem przez wiele lat było biuro projektowe braci Jakopin J&J Design. Tradycja tradycją, jednak od 2008 roku stocznia nawiązała też współpracę z innymi biurami projektowymi, a konkretnie z  Farr Yacht Design i BMW Designworks, a w późniejszym czasie również z Design Unlimited.

 

Historia

Mało kto wie, że firma zaczynała od produkcji zupełnie nie-żeglarskich elementów, a konkretnie: ram okiennych. Dopiero w latach siedemdziesiątych pan Winfred Herrmann, będący założycielem Bavaria Yachtbau, wpadł na pomysł przestawienia się na produkcję łodzi.

Pierwszą jednostką, jaka opuściła Giebelstadt, jeszcze w 1978 roku, była Bavaria 807. Mimo, iż łódeczka była całkiem zgrabna, nikt nie mógł wówczas przypuszczać, że niewielka stocznia już za kilka lat stanie się jednym z najbardziej popularnych producentów jachtów na świecie, a jej łodzie opanują większość akwenów naszej planety.

Faktem jest, że stocznia od początku stawiała na nowoczesność: jako pierwsza wpadła na pomysł produkowania łodzi na liniach montażowych, a także jako pierwsza zdecydowała się wykorzystać do tego celu roboty (prawie jak w japońskiej fabryce samochodów).

 

Jakość

Łodzie Bavarii słyną z przysłowiowej wręcz jakości, czego zresztą można było się spodziewać po niemieckim producencie. Stocznia posiada własne centrum kontroli jakości, zlokalizowane w Marktbreit nad Menem. Każda nowa jednostka, zanim trafi do seryjnej produkcji, jest sprawdzana na wszelkie możliwe sposoby przez zespół testerów, którzy pastwią się nad nią tak długo, aż uznają, że naprawdę nie ma się do czego przyczepić.

Wszystkie jednostki Bavarii spełniają oczywiście najwyższe międzynarodowe standardy, a także posiadają certyfikat Germanischer Lloyd (czyli GL, słynnego niemieckiego towarzystwa klasyfikacyjnego, utworzonego jeszcze w 1867 roku do celem klasyfikowania… cesarskiej floty).

 

Jachty

Przez niemal trzydzieści lat swojej działalności Bavaria produkowała jedynie łodzie żaglowe; dopiero w 2003 roku zdecydowała się poszerzyć produkcję o jachty motorowe, a pomysł okazał się na tyle trafiony, że dziś łodzie motorowe stanowią około 40 proc. całości produkcji stoczni. Bavaria produkuje także katamarany, które szturmem wdarły się na rynek i wszystko wskazuje na to, że wkrótce mają szansę go zdominować, a przynajmniej zająć miejsce w ścisłej czołówce.

Spod skrzydeł stoczni wychodzą następujące jednostki żaglowe:

·         B/One

·         Cruiser 32

·         Cruiser 36

·         Cruiser 40, Criuser 40S

·         Cruiser 45

·         Cruiser 50

·         Cruiser 55

·         Vision 42

·         Vision 46

 

…oraz motorowe:

·         Sport 28

·         Sport 31

·         Sport 34, Sport 34 HT

·         Sport 39, Sport 39 HT

·         Sport 43, Sport 43 HT

·         Virtess 420

 

…i katamarany:

·         Nautitech 40 OPEN

·         Nautitech 46 OPEN, Nautitech 46 FLY

·         Nautitech 541

·         Nautitech 542

 

 

 

 

 

 

 

Tagi: bavaria, jacht, stocznia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 lipca

Do Odessy dopływa z Gdańska "Velet" pod dowództwem Henryka Wolskiego.
środa, 5 lipca 2006
W Gdańsku rozpoczęła się kolejna edycja Operacji Żagiel, święto żagli i regaty organizowane przez The International Sail Training Association.
środa, 5 lipca 2000
W Gdańsku na Motławie gościł jeden z największych żeglarzy świata Eric Tabarly na pokładzie "Pen Duick II".
sobota, 5 lipca 1997
Zmarł Józef Marczewski, wieloletni działacz żeglarski, członek honorowy PZŻ.
niedziela, 5 lipca 1992
Powrócił z rejsu dookoła świata jacht "Tropiciel" z Kpt. Ryszardem Wabikiem.
sobota, 5 lipca 1986
Samotny rejs przez Cieśniny Duńskie na "Eurosie" odbył Aleksander Kaszowski; w czasie rejsu przebyto 800 mil w ciągu 10 dni.
poniedziałek, 5 lipca 1971
Alec Rose powrócił do Portsmouth po rejsie dookoła świata na s/y "Lively Lady".
piątek, 5 lipca 1968
Na jachcie "Thetys" w Nowym Jorku zakończył rejs Krzysztof Grabowski (start z Tangeru 12 kwietnia); był to pierwszy powojenny atlantycki rejs polskiego żeglarza.
niedziela, 5 lipca 1959
Urodził się Andrzej Zawieja, olimpijczyk w klasie Finn (1968 r.), wielokrotny mistrz Polski w tej klasie, trener żeglarski.
piątek, 5 lipca 1940