TYP: a1

Beneteau

środa, 21 grudnia 2016
Anna Ciężadło

Beneteau – jedna z najstarszych stoczni, od początku pozostająca w rękach tej samej rodziny; firma o światowym zasięgu, która wszystkie swoje łodzie produkuje ręcznie; stocznia, która wysoko ceni tradycję, a jednocześnie stawia na innowacyjność...

fot. www.beneteau.com

 

I w tym miejscu warto zadać sobie pytanie, czy można pozostawać innowacyjnym przez 130 lat? Z pewnością jest to spore wyzwanie, co jednak nie oznacza, że jest to niemożliwe.

Tym, co cechuje Beneteau jest nie tyle wymyślanie nowych rzeczy, ile znajdowanie nowych rozwiązań i zastosowań dla rzeczy już istniejących; innowacyjny sposób myślenia, pozwalający wyprzedzić, a nawet wyznaczyć pewne trendy, a nie otwieranie nowych drzwi, czy wyłamywanie już otwartych.

 

Trochę historii

 

Początki stoczni, będącej dziś światowym gigantem, były nad wyraz skromne i nic nie zapowiadało jakichś spektakularnych sukcesów. Założyciel stoczni, pan Benjamin Beneteau, był dzieckiem ubogiej, wielodzietnej rodziny, i w wieku 6 lat został zaadoptowany przez wuja, który zaraził go pasją żeglarstwa oraz szkutnictwa. Dorosły i doświadczony już Benjamin, założył swoją stocznię w w Croix de Vie, w 1884, jednak wówczas jego zakład produkował jedynie… łodzie rybackie. Banjamin nie miał jednak zamiaru poprzestać na „zwykłych” barkach – od początku za punkt honoru przyjął sobie podnoszenie poprzeczki i schodzenie z utartych ścieżek. W 1909 roku postanowił na przykład wzbogacić swoje łodzie rybackie o silnik, co dziś nie jest może niczym szokującym, ale w tamtych czasach jego łodzie były jedynymi tego typu kutrami regionie.

W 1964 roku, pod przewodnictwem wnuków Benjamina, stocznia wprowadziła do produkcji łodzie rekreacyjne z laminatu, co stanowiło prawdziwy przełom oraz naturalną kontynuację innowacyjnej polityki dziadka. Już w rok później Beneteau zaprezentowało swoje łodzie Fletan oraz Guppy  na targach w Paryżu, zyskując uznanie żeglarskiego świata.

Prawdziwie spektakularny sukces nastąpił jednak dopiero 11 lat później, czyli w 1976 roku, kiedy to łódź First 30, zaprojektowana przez Andre Mauric, odniosła gigantyczny sukces rynkowy. First 30 z czasem stał się legendą, a w latach siedemdziesiątych był początkiem nowej ery w dziedzinie jachtów sportowo – turystycznych, wyprzedzając swoją epokę, a nawet wyznaczając nowe kierunki w dziedzinie konstruowania jachtów. Kiedy w 1977 roku Andre Beneteau zaprezentował światu całodzienną łódź rybacką o nazwie Antares 7.50, nikt nie miał już wątpliwości co do pozycji, jaką stocznia wypracowała sobie na światowych rynkach.

 

Łodzie

 

Dziś Beneteau to potęga, posiadająca sześć zakładów produkcyjnych we Francji i jeden z USA. Co ciekawe, wszystkie etapy procesu produkcji łodzi nadal odbywają się ręcznie, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na cenę, ale zapewnia doskonałą jakość oraz precyzję wykonania, a co za tym idzie – komfort oraz osiągi.

Obecnie stocznia posiada w swojej ofercie następujące jednostki:

 

Jachty żaglowe:

·         First 20, 25

·         Sense 51, 57

·         Oceanis 31, 35, 41.1, 45, 48, 55, 60, 62

 

Łodzie motorowe:

·         Swift Trawler 30, 34, 44, 50

·         Monte Carlo 4, 5, 5S, 6, 6S

·         Gran Turismo 40, 46, 49, 49 FLY

·         Flyer Spacedeck 5.5, 6.6, 7.7, 8.8

·         Flyer Sundeck 5.5, 6.6, 7.7, 8.8

·         Flyer Sportdeck 6.6, 7.7

·         Barracuda 7, 8 ,9

·         Antares 5.80, 7OB, 8OB, 8.80

·         Antares 8, 30, 30S, 36, 42

 

Jak widać, oferta stoczni jest naprawdę bogata – a to nie wszystko, co Beneteau ma do zaoferowania. Nie wszyscy mają na przykład świadomość, że stocznia produkuje również… domy oraz domki letniskowe, a nawet pojazdy, do prowadzenia których nie jest wymagane prawo jazdy. Ciekawe, co będzie dalej - może, kontynuując wizję pana Benjamina, wkrótce poszerzą ofertę o pojazdy latające? W końcu, w kosmosie ich jeszcze nie było. Na razie...

Tagi: beneteau, jacht
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 April

17 kwietnia zmarł Zbigniew Stosio, harcerz, żeglarz i wieloletni działacz Polskiego Związku Żeglarskiego. Miał 72 lata
piątek, 17 kwietnia 2020
Na bahamskiej wyspie Sandy Cay (około 15 mil od stolicy Bahamów, Nassau) została założona Karaibska Republika Żeglarska. Republikę założyli obecni na pokładzie polonijnego jachtu "Solidarity" żeglarze: Andrzej W. Piotrowski, Kuba Łuczkiewicz, Wojtek Minic
poniedziałek, 17 kwietnia 1995
Dominik Życki i Mateusz Kusznierewicz wywalczyli tytuł mistrzów świata w klasie Star.
czwartek, 17 kwietnia 2008
W stoczni Mag Ocea zwodowano trimaran "Fujifilm".
wtorek, 17 kwietnia 2001