TYP: a1

Gwizd wiatru w wantach czyli 50. Etapowe Regaty Turystyczne

środa, 23 lipca 2014
Informacja prasowa | Piotr Stelmarczyk
49. Etapowe Regaty Turystyczne zmagały się z brakiem wiatru, 50. Jubileuszowe mają jego nadmiar. Sprawdzająca się prognoza na dzień 21 lipca spowodowała odwołanie etapu morskiego regat ze Świnoujścia do Dziwnowa. Żeglarze stracili odwiedziny w dwóch bardzo przyjaznych i gościnnych miastach Dziwnowie i Kamieniu Pomorskim. Ale bezpieczeństwo żeglarzy to absolutny priorytet. Sami żeglarze decyzję Organizatora Regat Piotra Stelmarczyka i Sędziego Głównego Tomasza Paterkowskiego przyjęli z pełną aprobatą. Dzień w Świnoujściu upłynął im na wycieczkach po nadmorskim kurorcie oraz pobytach na plaży.

50. Etapowe Regaty Turystyczne
Fot. Marek Wilczek

Prognoza pogody na dzień 22 lipca to wiatry do 5 a nawet 6 stopni w skali Beauforta. W tej sytuacji decyzja powrotu na Zalew Szczeciński była oczywistą alternatywą.

Wyścig przeprowadzono na trasie od startu w pobliżu wejścia do Kanału Piastowskiego do mety w pobliżu przejścia przez Mieliznę Wolińską. Jaka była prognoza taki był wiatr, północno – wschodni o sile 5 do 6 stopni. Gwizd wiatru w wantach to stały element tych regat. To oczywiście na Zalewie Szczecińskim dobra żeglarska pogoda, wyścig był szybki i pełen emocji. Pierwszy jacht na mecie to „Sharki” z kpt. Cezarym Wolski, druga była „Bryza 33” z kpt. Jackiem Romanowskim, a trzeci „Amajo” z kpt. Tomaszem Żurawińskim.

50. Etapowe Regaty Turystyczne
Fot. Marek Wilczek

Tuż po zakończeniu wyścigu, po przejściu Mielizny Wolińskiej z jachtu holowanego przez statek Komisji Sędziowskiej „Camelota”, wskutek nagłej i niespodziewanej dużej fali, wypadł do wody jeden z żeglarzy. Szybki manewr „człowiek za burtą” wykonany przez kpt. Krzysztofa Woronowicza, z dwoma jachtami na holu, i żeglarz znalazł się z powrotem na pokładzie swego jachtu. Również załoga jachtu, z którego wypadł żeglarz, zachowała się prawidłowo, wyrzucając mu koło ratunkowe i duży, pływający odbijacz. Jeszcze raz okazało się, że regaty to dobra szkoła żeglowania, manewry były szybkie i skuteczne. Organizator regat Piotr Stelmarczyk w momencie wypadnięcia za burtę natychmiast wezwał do pomocy ponton firmy Pantaenius Ubezpieczenia Jachtów ze sternikiem Michałem Korneszczukiem, który po około 10 minutach przypłynął z Wolina. Oczywiście wypadnięty żeglarz był już na jachcie, ale trudno przewidzieć, jak potoczy się akcja ratownicza i trzeba od razy wezwać wszelką możliwą pomoc. W przypadku konieczności transportu do lekarza ponton Pantaeniusa załatwiłby to błyskawicznie. Mamy też wśród żeglarzy lekarzy i ratownika medycznego, którzy mogliby udzielić pomocy. Żeglarz, który wypadł powiedział mi że ocenia jako bardzo skuteczną pomoc ze strony „Camelota”, swojej załogi i pontonu.

Po trzech wyścigach klasyfikacja przedstawia się następująco:


Grupa jachtów z pomiarem ORC

I miejsce – Wisła z kpt. Adamem Lisieckim
II miejsce – Bryza 33 z kpt. Jackiem Romanowskim
III miejsce – Low Budget z kpt. Zdzisławem Kosem

Grupa jachtów z pomiarem KWR I

I miejsce – Loxa z kpt. Władysławem Chmielewskim
II miejsce – Agrado z kpt. Piotrem Zorga
III miejsce – Paż I z kpt. Andrzejem Piotrowskim

Grupa Jachtów z pomiarem KWR II

I miejsce – Nefertiti z kpt. Aleksandrem Mikołajów
II miejsce – Bluefin II z kpt. Krzysztofem Krygierem
III miejsce – Orson z kpt. Andrzejem Sokołowskim

Grupa jachtów z pomiarem KWR III

I miejsce – Trzeci z kpt Krzysztofem Dąbrowskim
II miejsce – Whisky z kpt. Maciejem Szuberlą
III miejsce – Rudzik z kpt. Markiem Stoeckiem

Grupa I jachtów bez pomiarów

I miejsce – Sharki z kpt. Cezarym Wolskim
II miejsce – Hafgolan z kpt. Tomaszem Golińskim
III miejsce – Bosmat z kpt. Januszem Musoldem

Grupa II jachtów bez pomiarów

I miejsce – Res Navalis z kpt. Markiem Krzysztoszkiem
II miejsce – Belzebub z kpt. Piotrem Czechowskim
III Miejsce – Majka K z kpt. Robertem Trojanowskim.
 
Przesyłam pozdrowienia,
Piotr Stelmarczyk, Wolin, 23.07.2014

50. Etapowe Regaty Turystyczne
Fot. Marek Wilczek

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990