TYP: a1

Są regulacje dotyczące wody balastowej

piątek, 29 września 2017
Z mediów/MF

Uregulowana została kwestia usuwania wód balastowych. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) przyjęła międzynarodową konwencję o kontroli i postępowaniu z wodami balastowymi i osadami na statkach – Requirements and Latest Systems of Ballast Water Treatment (BWT).

Woda balastowa, w której statki przewożą wirusy, bakterie, zwierzęta wodne i rośliny, często szkodliwe dla obcych ekosystemów to jeden z największych obecnie problemów ekologicznych. W skali świata jest to 10 miliardów metrów sześciennych wody przewożonej nieustannie między kontynentami, w której codziennie przemieszczanych jest ok. 7 tys. gatunków. Organizmy te adaptują się do nowych środowisk, stając się w nich gatunkami inwazyjnymi, zagrażając miejscowym organizmom i gospodarce. Hodowlom ostryg na Morzu Północnym zagraża np. azjatycki ślimak Ocinebrellus inomatus i Rapana venosa – drapieżny ślimak znad Adriatyku. Z kolei pochodząca z Ameryki Północnej Crepidula fornicata z gatunku brzuchonogów, która opanowała wybrzeża francuskie, zagraża narybkowi i muszlom pielgrzymim. Problem dotyka także Bałtyku, w którym występuje ponad sto gatunków obcych morskich organizmów zakłócających równowagę ekologiczną.

Od września tego roku problem przemieszczania wód balastowych jest regulowany. Przyjęta konwencja zobowiązuje kapitanów do usuwania wody balastowej w odległości co najmniej 200 mil morskich (370 kilometrów) od wybrzeży, w miejscach o głębokości nie mniejszej niż 200 m. Do tego wymogu zastrzeżenia mieli armatorzy, ponieważ opróżnianie zbiorników balastowych na pełnym, rozfalowanym morzu może stanowić zagrożenie dla statku. Poza tym, nie rozwiązuje to problemu w przypadku jednostek w żegludze kabotażowej, kursujących między niezbyt odległymi od siebie portami, blisko wybrzeży -  jednostki takie praktycznie nie oddalają się na odległość 200 mil od wybrzeży.

IMO przekazała armatorom listę kilkudziesięciu technologii oczyszczania wody, przystosowanych do zastosowania na statkach. Wszystkie nowe statki opuszczające stocznie będą musiały posiadać takie systemy. Systemy oczyszczające wody balastowe mogą opierać się na różnych zasadach: dezynfekcji preparatami chemicznymi lub biodegradowalnymi, ozonowania, usuwania tlenu, filtrowania, napromieniowania UV, ogrzewania wód balastowych do wysokiej temperatury. Niektóre systemy stanowią kombinację różnych sposobów neutralizacji wód balastowych. Armatorzy są zobowiązani wyposażyć statki w urządzenia oczyszczające (dotyczy to także marynarek wojennych).

Do państw, które podpisały konwencje, należy około 70 000 statków różnych typów.

 

Tagi: balast, konwencja, ekologia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 lipca

Thor Heyerdahl na tratwie "Ra II" po 57 dniach atlantyckiej żeglugi dopłynął na Barbados, dowodząc swojej tezy, że starożytni żeglarze mogli docierać do Ameryki, żeglujac na papirusowych statkach.
środa, 1 lipca 1970
Opuścił Gdynię "Zawisza Czarny" z zamiarem opłynięcia Islandii. Plan został w pełni zrealizowany, a szkunerem dowodził Kpt. Andrzej Rościszewski.
wtorek, 1 lipca 1969
Rozpoczyna się pierwszy obóz żeglarski w COŻ Trzebież.
środa, 1 lipca 1959
W Auckland urodził się Grant Dalton, żeglarz oceaniczny, zwycięzca Whitbread Race na jachcie "New Zealand Endeavour" i The Race na katamaranie "Club Med".
wtorek, 1 lipca 1958
Z Montevideo na keczu "Legh II" wystartował w samotny rejs dookoła świata Vito Dumas; trasa wiodła przez Przylądek Dobrej Nadziei, Nową Zelandię, Valparaiso, Przylądek Horn (zakończył podróż w Montevideo 30 sierpnia 1943 r.).
środa, 1 lipca 1942
Urodził się Wim van Acker - wieloletni komandor Europejskiej Floty DN; był wybitną osobowością, przez wiele lat wspomagał polskie żeglarstwo lodowe.
piątek, 1 lipca 1921
Rozpoczęcie rejsu Joshuy Slocuma na "Sprayu".
poniedziałek, 1 lipca 1895
Horatio Nelson obejmuje dowództwo "Victory".
poniedziałek, 1 lipca 1771