TYP: a1

Rosyjski nowoczesny statek... wycieczkowy

wtorek, 19 lipca 2022
Hanka Ciężadło

Można by pomyśleć, że w obliczu swoich dotychczasowych sukcesów na morzu Rosjanie skupią się raczej na budowie okrętów wojennych. Tymczasem w Internetach pojawiła się wiadomość o rozpoczęciu działalności pierwszego nowoczesnego rosyjskiego wycieczkowca. Jednostka ma być początkiem przywracania z niebytu żeglugowego przemysłu Rosji.

Cień dawnej chwały

Jeszcze w czasach Związku Radzieckiego po morzach krążyły statki wycieczkowe przewożące partyjnych prominentów oraz wybrańców narodu, którzy mieli szczęście zakosztować tego luksusu. Po rozpadzie ZSRR wszystkie te jednostki podupadły i zostały rozsprzedane. Później, kiedy sytuacja w regionie ustabilizowała się, podejmowano jeszcze kilka prób ożywienia tej gałęzi turystyki, jednak bez większych sukcesów.

Wycieczkowiec, o którym mowa, ma za zadanie odwrócić ten trend. Będzie pływać pod nazwą Astoria Grande, a jego dziewiczy rejs rozpoczął się w Soczi, skąd ma prowadzić do portów tureckich. „Teraz wszystkie służby portowe miasta Soczi i personel liniowca przechodzą ostateczne szkolenie przed wyruszeniem w pierwszy rejs” – wyjaśnił Orkan Kayarkh, dyrektor generalny Astoria Grande, w wywiadzie poprzedzającym uruchomienie linii żeglugowej.

Historia wycieczkowca

Jednostka, o jakiej mowa, to znana z pięknego uśmiechu Aida Cara (obecnie Astoria Grande). Została ona zbudowana w 1996 roku w stoczni Turku (Finlandia) i przez pewien czas była eksploatowana przez niemieckiego przewoźnika AIDA Cruises. Później pływała dla firmy Carnival Cruises, która użytkowała statek od 2001 do 2021 roku.

Wtedy, w związku z reorganizacją floty, będącej po części skutkiem katastrofalnych dla branży obostrzeń pandemicznych, jednostka została sprzedana i znalazła nowych właścicieli. Okazali się nimi inwestorzy z Rosji. Statek przeszedł gruntowny remont (poprzedni miał miejsce w 2005 roku) i teraz, wraz z Miray Cruises of Türkiye, ma służyć do uruchomienia zupełnie nowego programu rosyjskich usług żeglugowych.

Jak to ma wyglądać?

Na razie w planach jest 16 rejsów. Każdy z nich potrwa tydzień (jest możliwość łączenia turnusów w dwutygodniowe), a realizowane będą do października tego roku. Co ważne, wszystkie porty, do jakich zawinie wycieczkowiec, zlokalizowane są w Turcji. Jednostka zabierze swoich pasażerów między innymi do takich miejsc jak Stambuł, Cesme, Sinop, czy Bozcaada.

Jak podkreślają pomysłodawcy, „z uwagi na względy bezpieczeństwa” wycieczkowiec będzie kursować wyłącznie po ograniczonej części Morza Czarnego. Ciekawe, co też takiego dzieje się na pozostałym obszarze tego akwenu? Czyżby miała tam miejsce jakaś specjalna operacja wojskowa?

Tagi: Rosja, wycieczkowiec, Turcja, wojna, Astoria Grande
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877