TYP: a1

Kto zaminował ukraińskie porty?

czwartek, 26 maja 2022
Hanka Ciężadło

Tego oczywiście nie wiemy. Zresztą tak naprawdę wcale nie jest to ważne: liczy się, kto na tym zarobi. Zaistniała sytuacja może bowiem poważnie zachwiać rynkami żywności na świecie. Warto pamiętać, że Ukraina i Rosja należą do najważniejszych światowych producentów pszenicy, nie wspominając już o innych dobrach. Czy zatem jest sposób na rozwiązanie tego problemu? Owszem, jest. Ale chyba się nam nie spodoba.

W wielkim skrócie

Ukraina to w dużej mierze kraj rolniczy, a zdecydowana większość eksportu wyprodukowanej tam żywności odbywa się drogą morską. Teraz w obliczu wojny i blokady Morza Czarnego przez Rosję eksport jest nadal możliwy, ale niezwykle trudny.

Można prowadzić go przez inne kraje, w tym przez Polskę. Oczywiście po pokonaniu „trudności obiektywnych”, takich jak biurokracja, odmienne przepisy sanitarne, inny rozstaw torów oraz złożone relacje naszych i ukraińskich kolei (przypomnijmy, że tuż przed wojną Ukraina blokowała transport towarów do Polski). Krótko mówiąc, nie jest to tak efektywne rozwiazanie, jak wysłanie zboża wprost z ukraińskich portów. 

A może korytarz?

Alternatywnym sposobem na dostarczenie światu ukraińskiego zboża byłby korytarz przez Morze Czarne. Andrij Stawnitser, współwłaściciel portu towarowego TIS w miejscowości Jużne proponował podobne rozwiązanie, powołując się na doświadczenia z innych krajów.

„Istnieją precedensy, w których statki towarowe są eskortowane przez statki wojskowe” – powiedział. „Stało się to w Somalii i innych konfliktach” – powiedział. Niestety sama eskorta marynarki wojennej to nie wszystko – wody są przecież zaminowane, co stanowi poważne zagrożenie. No i jak właściwie miałby wyglądać taki korytarz? 

To nie my, to oni

Wasilij Nebenzia, ambasador Rosji w ONZ, twierdzi, że korytarz humanitarny przez Morze Czarne już istnieje. Ma długość 80 i szerokość 3 mil morskich, a prowadzi do Odessy, która jest głównym ukraińskim portem. Ukraińcy nie mogą jednak poruszać się nim, ponieważ został zaminowany – i to, jak twierdzi Nebenzia, przez nich samych. „Oni zaminowali porty, nie my” – powiedział. W podobnym tonie wypowiedział się wiceminister spraw zagranicznych Andriej Rudenko. Dodał też, że Rosja „jest gotowa do rozmów w sprawie dostaw zboża”.

Co na to Ukraina? Minister spraw zagranicznych Dmytro Kuleba, odnosząc się do tej wypowiedzi, stwierdził: „Nie można znaleźć lepszego przykładu szantażu w stosunkach międzynarodowych”.

 

Tagi: Ukraina, Rosja, blokada, zboże, Morze Czarne
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 15 lipca

W wieku 86 lat zmarł Zenon Gralak, żeglarz, działacz Pomorskiego Związku Żeglarskiego, dziennikarz i publicysta morski oraz współtwórca nagrody „Rejs Roku”
środa, 15 lipca 1410
Z Port Huron (USA) na Jeziorze Huron wyruszył jacht "Gemini" biorąc udział w regatach Millennium 600 organizowanych wspólnie przez Bayview Yacht Club i Chicago Yacht Club z okazji stulecia regat Chicago Mac. Trasa liczyła 600 mil i prowadziła przez jezior
sobota, 15 lipca 2000
Zmarła Kpt. Teresa Dudzic-Zając; już w 1946 roku była zawodniczką i działaczką Akademickiego Związku Morskiego we Wrocławiu, potem wieloletnim członkiem kadry narodowej, później została trenerem i sędzią.
poniedziałek, 15 lipca 2002
Umiera Bogdan Dacko, który jako pierwszy po wojnie przepłynął Atlantyk na s/y "Hermes".
niedziela, 15 lipca 1990
Urodziła się Kapitan Krystyna Chojnowska-Liskiewicz, która na s/y "Mazurek" jako pierwsza kobieta na świecie odbyła samotny kobiecy rejs dookoła świata.
środa, 15 lipca 1936
W Gdyni odbył się chrzest żaglowca "Zawisza Czarny", jednostki przeznaczonej dla harcerzy, zbudowanej na bazie lugotrawlera "Cietrzew", który wcześniej został wycofany z eksploatacji.
piątek, 15 lipca 1960
Odbyła się kolejna edycja regat o Puchar Ameryki; kolejny raz wygrała załoga amerykańskiego jachtu - obrońcy pucharu "Resolute" z Kpt. Charlesem Adamsem.
czwartek, 15 lipca 1920