TYP: a1

Katastrofa ekologiczna w Peru

sobota, 22 stycznia 2022
Z mediów/PAP

Okazuje się, że wybuch wulkanu w archipelagu Tonga ma coraz większe i nieoczekiwane skutki. Spowodował między innymi wielką, gwałtowną falę, która uderzyła w zbiornikowiec rozładowujący ropę naftową w rafinerii La Pampilla u wybrzeży Peru. W wyniku uderzenia wyciekły do morza znaczne ilości ropy, doprowadzając do najgorszej w Peru katastrofy ekologicznej.

 

Zbiornikowiec Mare Doricum, którego armatorem jest Fratelli d'Amico Armatori SpA z Włoch, armatorem zarządzającym i operatorem - Teekay Tankers Chartering z Singapuru dostarczał 1 mln baryłek ropy z Brazylii. Rozładunek odbywał się w terminalu offshore, przez boję SBM. Uderzenie fali spowodowało prawdopodobnie przerwanie lub niekontrolowane, awaryjne odłączenie przewodu przeładunkowego.

Zgodnie z informacjami peruwiańskich władz, wyciek uszkodził ok. 18 tys. km kw. pokrytej roślinnością strefy ochrony środowiska, w której żyją różnorodne gatunki zwierząt.

Władze zamknęły trzy zniszczone przez wyciek plaże. Trwa ich oczyszczanie. Poinformowano o odnalezieniu martwych zwierząt pokrytych ropą. Ministerstwo sprawa zagranicznych Peru zażądało od operatora rafinerii i jej morskiego terminalu przeładunkowego, hiszpańskiego przedsiębiorstwa Repsol, natychmiastowej rekompensaty szkód.

W wypowiedziach do mediów przedstawiciele rafinerii zaprzeczają, jakoby Repsol ponosił odpowiedzialność i twierdzą, że wyciek był ograniczony. W sprawie roli Repsola w katastrofie ekologicznej śledztwo wszczęła peruwiańska prokuratura. Jeden z czterech terminali rafinerii zostanie zamknięty do czasu ustalenia przyczyny wycieku ropy.

Rafineria La Pampilla powstała u wybrzeży miasta portowego Callao położonego 12 km na zachód od Limy. To największa rafineria w Peru, która zaopatruje ponad połowę lokalnego rynku paliw.


 

 

Tagi: Peru, ekologia, katastrofa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971