TYP: a1

Dookoła świata o tak o

poniedziałek, 12 lutego 2018
Piotr Stelmarczyk

Kupiłem i przeczytałem książkę Szymona Kuczyńskiego. Jest do kupienia w firmie Morka pod linkiem 

https://www.morka.pl/sklep/produkt/dookola-swiata-o-tak-o-  za 47 zł.

Polecam książkę Szymona, bo to sytuacja absolutnie wyjątkowa - czytam książkę, zaglądam na stronę Zew Oceanu oraz na youtube i oglądam związane z książką fotografie i filmy a także na stronie Zew Oceanu patrzę na  pozycję Szymona w Jego drugim rejsie samotnym dookoła świata, tym razem bez zawijania do portów.

Obecna wyprawa Szymona to temat na kolejną książkę. 

Bardzo szanuję Szymona i cenię jako żeglarza, gdyż swoje dalekie rejsy odbywa w klasycznym stylu żeglarskim, bez silnika. Małe jachty, na jakich żegluje Szymon, to także małe koszty, mało awarii i proste, nie skomplikowane konstrukcje. Warto zwrócić uwagę  na opis budowy "Atlantic Puffin", gdzie zapewniono pływalność po zalaniu kabiny oraz wzmocniono kadłub jachtu. Zapomniano tylko o pagajach, które w czasach kiedy zaczynałem żeglować, czyli lata sześćdziesiąte XX wieku, standardowo na małych jachtach zastępowały silniki, których przeważnie po prostu nie było. Folkboatem "Atosem" przepłynąłem kiedyś całe jez. Dąbie na pagajach, bo wiatru nie było a na zakończenie sezonu z "pieczonym baranem" na wyspie Umbriadze koniecznie chcieliśmy dopłynąć. 

Dawno temu przeczytałem książkę Johna Vossa „Łodzią żaglową przez oceany”. Ten zawodowy marynarz, kapitan, jest prekursorem dalekich rejsów na małych jachtach. Na jachcie "Tilikum"  swój najdłuższy rejs rozpoczął  w kanadyjskiej Victorii 21 maja 1901 roku, a zakończył w  Londynie  3 września 1904. Jest drugim człowiekiem w historii, który przepłynął trzy oceany na małym jachcie. Jego książka jest do kupienia na Allegro. 

Oczywiście zachęcam do korzystania z postępu technicznego, a szczególnie wykorzystywanych przez Szymona paneli słonecznych i zasilanych przez nie autopilota, AIS, urządzeń łączności i nawigacji. 

Zapraszam do lektury i wyciągania praktycznych wniosków z doświadczeń Szymona. 

 

Przesyłam pozdrowienia. Piotr Stelmarczyk

 

Tagi: Szymon Kuczyński
O Autorze

Piotr Stelmarczyk

Żeglować zacząłem w 1965 roku w Klubie Sportów Wodnych Ligi Obrony Kraju w Łodzi. W latach 1969 -1973 zorganizowałem i prowadziłem Sekcję Żeglarską JK AZS przy Wyższej Szkole Rolniczej. W tym czasie zorganizowałem kursy żeglarskie, rejsy, opiekę nad jachtami "Nadir", Folkboatem "Atos" Omegą "Helios" i „Kanią”. Ponadto jako rozwinięcie kursów na możliwie najwyższym poziomie zorganizowałem cykl "Spotkania z żeglarstwem".
W 1972 roku wraz z żeglarzami Sekcji Żeglarskiej JK AZS przy Wyższej Szkole Rolniczej pomagałem w przygotowaniu „Poloneza” dla kpt. Krzysztofa Baranowskiego. W roku 1973 jako bosman jachtu „Opty”, wówczas należącego do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, doprowadziłem do jego wyposażenia, zwodowania i pływałem na nim cały sezon 1973.
W 1974 roku zorganizowałem według moich pomysłów Jacht Klub Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy o Puchar "Poloneza" oraz ogólnodostępny kurs żeglarski.
Ze względu na problemy zdrowotne z dwójką moich dzieci w latach 1976-2000 ograniczyłem swoją działalność żeglarską do sporadycznych rejsów.

Od rok 2001 organizuję, według moich pomysłów, Regaty Unity Line. Uczestniczyło w nich od 20 do ponad 100 jachtów z żeglarzami w liczbie od 100 do około 400 z Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Czech, Rosji i jeden Francuz. Tę imprezę zamierzam organizować póki sił starczy.

W roku 2014 zorganizowałem 50 Etapowe Regaty Turystyczne. W latach 2012 - 2016 zorganizowałem pięć edycji Regat Stepnica a w latach 2013 - 2015 trzy edycje Regat Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego Bakista Cup. W ramach tych regat dwukrotnie zorganizowałem Regaty Gryfa Pomorskiego.

Od roku 2013 kilkukrotnie uczestniczyłem w organizacji Regat Srebrny Dzwon, jako żeglarz Jacht Klubu Morskiego "Joseph Conrad" w Kołobrzegu.

Szczegóły moich przedsięwzięć są na stronie www.regaty-unityline.pl

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 lutego

Król Zygmunt August wydaje dekret w sprawie utworzenia w Pucku bazy królewskiej floty kaperskiej i tym samym uczynił to miasto pierwszym polskim portem wojennym.
wtorek, 25 lutego 1567