TYP: a1

Modele jachtów czarterowych - co warto o nich wiedzieć

środa, 26 sierpnia 2015
Redakcja
Jedną z pierwszych decyzji, które musimy podjąć planując czarter jachtu, jest wybór modelu jednostki. Każdy skipper ma swoje preferencje w tym względzie, jednak dla ułatwienia zwłaszcza tych pierwszych wyborów, zachęcamy do zapoznania się z krótkimi opisami najpopularniejszych jachtów czarterowych.

Jacht czarterowy

Opinie na temat jachtów sporządzone zostały w sposób subiektywny na podstawie doświadczeń skipperów pływających zawodowo. Przeprowadzona została generalizacja mająca na celu pomoc w wyborze jednostki dla osób zaczynających swoją przygodę z czarterami jachtów. Ten sam model może różnić się od siebie w zależności jak jest utrzymany, wyposażony oraz w którym roku został zakupiony czy wyremontowany.


Modele jachtów jednokadłubowych:


Bavaria [czytaj: bawaria] – Typowy jacht czarterowy. Średnie właściwości nautyczne, dużo miejsca. Czarterowa jakość za czarterową cenę. Chyba najczęściej spotykana jednostka na morzach.
Model Vision - wersja usportowiona.

Beneteau [beneto] – Wysoka półka. Jedne z lepszych jednostek dostępnych w czarterze.

Cyclades [siklades, cyklades] – Jachty ze stoczni Beneteau głównie na rynek grecki. Nieco gorsze od Oceanis’ów, chociaż to ta sama stocznia. Starsze modele solidniejsze od nowych.

Dufour [difur] - Jacht komfortowy i bezpieczny. Fantastycznie pływa. Porównywalne z Oceanis’em.

Delphia [delfia] – Wysoka pozycja wśród jachtów czarterowych. Polska produkcja - możemy być dumni. W Chorwacji zyskała bardzo wysoką markę.

Elan [elan] – Ostro żeglujące głównie na słabych wiatrach, w serii Impression zbyt wysoka wolna burta co czasem przeszkadza w manewrach portowych przy bocznych podmuchach. Wnętrze „plastik fantastik” czyli mydelniczka. Próbuje doścignąć lepsze stocznie. Starsze produkcje solidniejsze (bardziej dzielne). Produkują nierówne modele (na minus Eland 434 Impresson, 384 impression i 344 Impression).

First [ferst] – Kiedyś bardzo popularne modele. Posiadają opinię małych dzielnych lodek.

Gib Sea [żib si] - Nie wszystko zgodnie z ogólnymi przyzwyczajeniami. Mieszkanie niezłe. Dobrze żeglują w każdych warunkach, duże Gib Sea świetnie manewrują. Problematyczne pływanie tyłem.

Grand Soleil [grand solej] – Piękna sylwetka. Włoskie jednostki. Bardzo dobre zdolności nautyczne. Górna półka w klasie średniej.

Hanse [hanze] – Szerokie rufowo (często na ponton). Obecny design w środku kanciasty. Łódka czarterowa na spokojne wody.

Harmony [harmoni] – Standard porównywalny do Cyclades stoczni Beneteau.

Hunter [hanter] – Podobnie jak w przypadku First. Rzadko spotykane w czarterach. Do żeglugi rodzinnej. Jacht często czarterowany na wodach poza Europą.

Ocean Star [ołszyn star] – Bardzo starannie zaprojektowane jachty. Z gatunku ciężkich, solidnych jednostek. Spokojnie w czarterze można pływać po Atlantyku.

Oceanis [oceanis] - Dobrze pływające. Nie najgorzej rozplanowane, choć na mniejszych można się czasem uderzyć w głowę. Ładny, funkcjonalny, dobrze pływa, często i chętnie czarterowany.

Salona [salona] - Świetnie pływające chorwackie konstrukcje. Manewrowość na silniku słaba z racji oddalenia śruby od steru. Część hotelowa niezła, choć np. wysokość zrębnicy (progu) w łazience przyprawia o ból stóp. Jachty przeznaczone raczej do regat (imprezy dla firm). Mniejsze zbiorniki paliwa i wody niż standardowe jachty czarterowe. Szybka, ostro idzie do wiatru.

Sun Fast [san fast] – Bardzo mało modeli w czarterach.

Sun Odyssey [san odise] - Nieźle pływające francuskie jednostki, większość osprzętu właściwie dobrana i we właściwych miejscach. Większe Sun Odyssey wymagają mocniejszych wiatrów. Duża dzielność morska. Jacht z górnej polki. Francuska myśl techniczna.


Modele jachtów dwukadłubowych (katamarany):


Bahia [baja] – Bardzo dobre właściwości nautyczne. Niektóre rozwiązania techniczne zaskakują (czasami in plus, czasami in minus)

Belize [belize] – Model na równi z Bahią.

Catana [katana] – Dzięki mieczom żegluje ostrzej i można wpływać na płytsze wody.

Lagoon [lagun] – Hotelowce cała seria. Pływa nie najgorzej, mieszka się wspaniale. Najczęściej spotykany w czarterach.

Lavezzi [lawecci] – Dobrze pływające rozsądnie zaprojektowane łódki. Solidna szkutnicza robota na każde warunki. Tani w czarterach. Dzielny jacht mimo, że mały. Wygodny.

Lipari [lipari] – Wygodny, funkcjonalny, dobrze wykonany.

Mahe [mae]- Średniej klasy katamaran. Występuje w wersji 36-stopowej.

Nautitech [notitek] – Trzeba chodzić w kasku budowlanym, sternik musi mieć 230 cm wzrostu, bo koła sterowe są na końcach pływaków, dodatkowo bez osłony przed słońcem. Pływa jak każdy katamaran, znaczy dobrze lub bardzo dobrze.

Orana [orana] – Porządny katamaran.

Salina [salina] – Porządny katamaran.


Zgadzacie się z tymi opiniami? A może macie zupełnie inne doświadczenia? Podzielcie się nimi w komentarzach.

Tagi: modele jachtów, opinie o jachcie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 kwietnia

Na "Down Star" zakończył rejs dookoła świata George Fairle.
wtorek, 27 kwietnia 1965
Odbył się w Warszawie Zjazd Delegatów YKP; zjazdowi przewodniczył Ludwik Szwykowski, jeden z założycieli YKP. Na zjeździe wybrano nowy zarząd z prezesem Bronisławem Barylskim na czele.
niedziela, 27 kwietnia 1947
W Warszawie umiera Antoni Dobrowolski (urodzony w 1872 r.) profesor, geograf, uczestnik wyprawy arktycznej na belgijskim żaglowcu "Belgica", przyczynił się do powstania pierwszej polskiej stacji artycznej na Wyspie Niedźwiedziej.
wtorek, 27 kwietnia 1954
Urodził się Samuel Morse, twórca alfabetu Morse'a.
środa, 27 kwietnia 1791
Na Filipinach w walce z tubylcami ginie Ferdynand Magellan.
sobota, 27 kwietnia 1521