TYP: a1

XVII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko – Grupa Żeglarzy Samotnych

wtorek, 8 sierpnia 2017
Piotr Stelmarczyk

Regaty Unity Line miały być kontynuacją Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza” zorganizowanych przeze mnie i żeglarzy Jacht Klubu Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie w roku 1974. Pracowałem wówczas w WSM jako organizator Ośrodka Sportów Wodnych i Ratownictwa Morskiego.

[t]Figaro[/t] [s][/s]

Ośrodek był jednoosobowy, ale starałem się aby moja działalność była skuteczna i rozwinęła żeglarstwo wśród studentów i pracowników.  Moje pomysły i skuteczne realizacje to: Obóz Ratownictwa Morskiego dla studentów I roku WSM przez lipiec i sierpień w Podgrodziu, zorganizowanie Jacht Klubu WSM, zorganizowanie kursu szkoleniowego ogólnodostępnego i bezpłatnego dla około 200 uczniów i studentów oraz Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza”.  Regaty miały za podstawowy cel pokazanie żeglarskiej działalności JK WSM. Chciałem także pokreślić osiągnięcia kpt. Krzysztofa Baronowskiego oraz kpt. Kuby Jaworskiego i kpt. Jerzego Siudy, którzy w roku 1973 zorganizowali wyścig dwóch jachtów „Ogar” i „Karfi”, na których samotnie rywalizowali na trasie Świnoujście-Christianso-Świnoujście. Uznali to za swoje prywatne regaty i nie ogłosili wyniku. Nie zamierzali także kontynuować tych regat.

[t]Harry[/t] [s][/s]

Dlatego też faktycznie pierwsze dostępne dla ogółu żeglarzy i ogłoszone regaty, miały numer 2.  Prywatne regaty kpt. Kuby Jaworskiego i kpt. Jerzego Siudy uznaliśmy za numer 1.

Chcąc kontynuować te regaty zorganizowałem w dniu 6 czerwca 2001 roku o godzinie 6 po południu w Jacht Klubie AZS spotkanie chętnych do regat żeglarzy. Okazało się że chętnych do samotnych regat jest sześciu.  Współorganizator nowych regat, Unity Line, oraz dziennikarze, stwierdzili że to za mało, dołączyłem grupy załogowe i wystartowały w roku 2001 dwie imprezy razem: I Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy o Puchar Unity Line oraz I Bałtyckie Regaty o Puchar Promu „Polonia”.

[t]Happines[/t] [s][/s]

W  I Bałtyckich Regatach Samotnych Żeglarzy o Puchar Unity Line wystartowali według kolejności na mecie:

1. Henryk Kałuża na „Harrym”,

2. Bruno Salcewicz na „Mist”,

3. Jerzy Majszczyk na „Logo”,

4. Tadeusz Kuncer na „Status Quo”

5. Marcin Raciborski na „Aumakua”

6. Andrzej Lewandowski na „Emma”

[t]Awior[/t] [s][/s]

W roku 2017 mamy w grupie żeglarzy  samotnych także  sześciu żeglarzy:

z numerem bocznym  4 Edward Szymański na „Awior”.

z numerem bocznym 28 Marek Antoniuk  na „Lidafin”,

z numerem bocznym 39 Szymon Kubanek na „One”,

z numerem bocznym 60 Janusz Kusiewicz  na „Figaro”,

z numerem bocznym 61 Henryk Kałuża na „Tweety”,

z numerem bocznym 100 Paweł Hapanowicz na „Happines”,

 

Rozpisałem się trochę o historii, ale ona istnieje na żywo w naszych regatach. Nie piszę więcej  o Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza”, bo na temat chyba bym napisał całą książkę.

Fotografie Franciszka Długajczyka, Anny Kaźmierczak i Krystyny Koryckiej.  

Tagi: regaty, Regaty Unity Line
O Autorze

Piotr Stelmarczyk

Żeglować zacząłem w 1965 roku w Klubie Sportów Wodnych Ligi Obrony Kraju w Łodzi. W latach 1969 -1973 zorganizowałem i prowadziłem Sekcję Żeglarską JK AZS przy Wyższej Szkole Rolniczej. W tym czasie zorganizowałem kursy żeglarskie, rejsy, opiekę nad jachtami "Nadir", Folkboatem "Atos" Omegą "Helios" i „Kanią”. Ponadto jako rozwinięcie kursów na możliwie najwyższym poziomie zorganizowałem cykl "Spotkania z żeglarstwem".
W 1972 roku wraz z żeglarzami Sekcji Żeglarskiej JK AZS przy Wyższej Szkole Rolniczej pomagałem w przygotowaniu „Poloneza” dla kpt. Krzysztofa Baranowskiego. W roku 1973 jako bosman jachtu „Opty”, wówczas należącego do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, doprowadziłem do jego wyposażenia, zwodowania i pływałem na nim cały sezon 1973.
W 1974 roku zorganizowałem według moich pomysłów Jacht Klub Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy o Puchar "Poloneza" oraz ogólnodostępny kurs żeglarski.
Ze względu na problemy zdrowotne z dwójką moich dzieci w latach 1976-2000 ograniczyłem swoją działalność żeglarską do sporadycznych rejsów.

Od rok 2001 organizuję, według moich pomysłów, Regaty Unity Line. Uczestniczyło w nich od 20 do ponad 100 jachtów z żeglarzami w liczbie od 100 do około 400 z Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Czech, Rosji i jeden Francuz. Tę imprezę zamierzam organizować póki sił starczy.

W roku 2014 zorganizowałem 50 Etapowe Regaty Turystyczne. W latach 2012 - 2016 zorganizowałem pięć edycji Regat Stepnica a w latach 2013 - 2015 trzy edycje Regat Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego Bakista Cup. W ramach tych regat dwukrotnie zorganizowałem Regaty Gryfa Pomorskiego.

Od roku 2013 kilkukrotnie uczestniczyłem w organizacji Regat Srebrny Dzwon, jako żeglarz Jacht Klubu Morskiego "Joseph Conrad" w Kołobrzegu.

Szczegóły moich przedsięwzięć są na stronie www.regaty-unityline.pl

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 czerwca

Wodowanie nowego trimarana "IDEC" dla Francisa Joyona.
wtorek, 19 czerwca 2007
Rehabilitacja Mariusza Zaruskiego.
poniedziałek, 19 czerwca 1989
Blisko Salcombe Harbour wchodzi na mieliznę "Herzogin Cecile".
piątek, 19 czerwca 1936
Na redzie portu gdyńskiego stanął, zakupiony ze składek społeczeństwa żaglowiec "Dar Pomorza".
czwartek, 19 czerwca 1930
Urodziła się Teresa Remiszewska-Damsz, była pierwszą Polką, a czwartą kobietą na świecie, która samotnie przepłynęła Atlantyk. W 1972 r. wzięła udział w regatach OSTAR, wcześniej odbyła pierwszy samotny rejs po Bałtyku na s/y "Zenit".
wtorek, 19 czerwca 1928
W holenderskiej stoczni GM Muller zwodowano trzymasztowy szkuner "Vlissingen", późniejszą "Iskrę", statek szkolny Polskiej Marynarki Wojennej.
wtorek, 19 czerwca 1917
Nieopodal Bacon Island Bar na mieliznę wchodzi "Flying Cloud".
piątek, 19 czerwca 1874
Wodowanie "Sovereign of the Seas" - największego klipra zbudowanego przez J. W. Griffithsa i McKaya - słynnych budowniczych kliprów herbacianych.
sobota, 19 czerwca 1852