TYP: a1

XVII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko – Grupa Żeglarzy Samotnych

wtorek, 8 sierpnia 2017
Piotr Stelmarczyk

Regaty Unity Line miały być kontynuacją Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza” zorganizowanych przeze mnie i żeglarzy Jacht Klubu Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie w roku 1974. Pracowałem wówczas w WSM jako organizator Ośrodka Sportów Wodnych i Ratownictwa Morskiego.

[t]Figaro[/t] [s][/s]

Ośrodek był jednoosobowy, ale starałem się aby moja działalność była skuteczna i rozwinęła żeglarstwo wśród studentów i pracowników.  Moje pomysły i skuteczne realizacje to: Obóz Ratownictwa Morskiego dla studentów I roku WSM przez lipiec i sierpień w Podgrodziu, zorganizowanie Jacht Klubu WSM, zorganizowanie kursu szkoleniowego ogólnodostępnego i bezpłatnego dla około 200 uczniów i studentów oraz Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza”.  Regaty miały za podstawowy cel pokazanie żeglarskiej działalności JK WSM. Chciałem także pokreślić osiągnięcia kpt. Krzysztofa Baronowskiego oraz kpt. Kuby Jaworskiego i kpt. Jerzego Siudy, którzy w roku 1973 zorganizowali wyścig dwóch jachtów „Ogar” i „Karfi”, na których samotnie rywalizowali na trasie Świnoujście-Christianso-Świnoujście. Uznali to za swoje prywatne regaty i nie ogłosili wyniku. Nie zamierzali także kontynuować tych regat.

[t]Harry[/t] [s][/s]

Dlatego też faktycznie pierwsze dostępne dla ogółu żeglarzy i ogłoszone regaty, miały numer 2.  Prywatne regaty kpt. Kuby Jaworskiego i kpt. Jerzego Siudy uznaliśmy za numer 1.

Chcąc kontynuować te regaty zorganizowałem w dniu 6 czerwca 2001 roku o godzinie 6 po południu w Jacht Klubie AZS spotkanie chętnych do regat żeglarzy. Okazało się że chętnych do samotnych regat jest sześciu.  Współorganizator nowych regat, Unity Line, oraz dziennikarze, stwierdzili że to za mało, dołączyłem grupy załogowe i wystartowały w roku 2001 dwie imprezy razem: I Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy o Puchar Unity Line oraz I Bałtyckie Regaty o Puchar Promu „Polonia”.

[t]Happines[/t] [s][/s]

W  I Bałtyckich Regatach Samotnych Żeglarzy o Puchar Unity Line wystartowali według kolejności na mecie:

1. Henryk Kałuża na „Harrym”,

2. Bruno Salcewicz na „Mist”,

3. Jerzy Majszczyk na „Logo”,

4. Tadeusz Kuncer na „Status Quo”

5. Marcin Raciborski na „Aumakua”

6. Andrzej Lewandowski na „Emma”

[t]Awior[/t] [s][/s]

W roku 2017 mamy w grupie żeglarzy  samotnych także  sześciu żeglarzy:

z numerem bocznym  4 Edward Szymański na „Awior”.

z numerem bocznym 28 Marek Antoniuk  na „Lidafin”,

z numerem bocznym 39 Szymon Kubanek na „One”,

z numerem bocznym 60 Janusz Kusiewicz  na „Figaro”,

z numerem bocznym 61 Henryk Kałuża na „Tweety”,

z numerem bocznym 100 Paweł Hapanowicz na „Happines”,

 

Rozpisałem się trochę o historii, ale ona istnieje na żywo w naszych regatach. Nie piszę więcej  o Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza”, bo na temat chyba bym napisał całą książkę.

Fotografie Franciszka Długajczyka, Anny Kaźmierczak i Krystyny Koryckiej.  

Tagi: regaty, Regaty Unity Line
O Autorze

Piotr Stelmarczyk

TYP: a3

Zdjęcia użytkowników

Filmy użytkowników

0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 września

Po zwycięstwie w regatach Plymouth-Vilamoura-Plymouth już na Kanale La Manche w silnym wietrze "Almatur II" łamie maszt; po prowizorycznej naprawie jachtu kontynuuje żeglugę do Dover, tuż przed portem w wyniku wywrotki jacht zatonął, a załogę uratowano.
wtorek, 20 września 1983
Rozpoczęły się pierwsze po II wojnie światowej regaty o Puchar Ameryki; wszystkie wyścigi wygrała "Columbia" z Briggsem Cunninghamem jako skipperem.
sobota, 20 września 1958
W Hamburgu został zwodowany "Passat", bark przeznaczony dla armatora Ferdinanda Leisza; przez lata żeglował do Australii i Ameryki Południowej, a obecnie pełni funkcję statku muzeum w Travemuende.
środa, 20 września 1911