TYP: a1

Wyprawa "Rosyjska Arktyka" zakończona

poniedziałek, 23 września 2013
Informacja prasowa
Rosyjska Arktyka trasa wyprawyJacht „Barlovento II”, który pod dowództwem kpt. Macieja Sodkiewicza, dopłynął najdalej na północ w historii polskiego żeglarstwa wrócił 20 września do Gdyni. Powitaniu ekspedycji towarzyszyła konferencja prasowa w siedzibie Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego (POZŻ), który był jej patronem.

„Barlovento II” wpłynął do gdyńskiej mariny w otoczeniu dwóch innych jachtów i motorówki, na pokładach których tłumnie zgromadzili się dziennikarze. O godz. 11 jacht przybił do nabrzeża kończąc tym samym swoją ponad trzymiesięczną podróż do Arktyki.

Na lądzie kpt. Sodkiewicz i jego załoga przywitani zostali przez prezesa POZŻ Bogusława Witkowskiego, prezesa Ligi Morskiej i Rzecznej Andrzeja Królikowskiego (wyprawa odbywała się dla uczczenia 95 rocznicy powstania tej organizacji), przedstawiciela Gdyni Beatę Szadziul, zastępcę prezydenta Tczewa Zenona Drewę (kapitan Sodkiewicz jest mieszkańcem tego miasta) i reprezentanta Bractwa Kaphornowców red. Bohdana Sienkiewicza.

Następnie, w siedzibie POZŻ, odbyła się konferencja prasowa z udziałem uczestników ekspedycji w trakcie której kapitan Sodkiewicz pokazał prezentację ilustrującą osiągnięcia wyprawy.

Rosyjska Arktyka, bo tak się ona nazywała, rozpoczęła się 2 czerwca w Gdyni. W ciągu 111 dni żeglugi jacht „Barlovento II” przepłynął niemal 8 tysięcy mil morskich przez zimne wody Morza Białego, Morza Barentsa i Morza Karskiego aby dotrzeć do stanowiących północny kraniec Europy dziewiczych wysp archipelagu Ziemi Franciszka Józefa, a następnie podążyć do skraju otaczających biegun pól lodowych.
Rosyjska Arktyka powrót
Fot. Tadeusz Lademann


Ze względu na skalę przedsięwzięcia wyprawę podzielono na 6 etapów, w których wzięło udział w sumie 41 uczestników z różnych miast Polski. Prawie połowę ekipy „Sekstant Expedition” stanowiły kobiety. Najmłodsza uczestniczka wyprawy ma 19 lat, a najstarszy członek załogi w marcu świętował 68 urodziny. W ekipie „Sekstant Expedition” znaleźli się lekarze, prawnicy, nauczyciele akademiccy, urzędnicy i przedsiębiorcy – ludzie na co dzień niezwiązani się żeglarstwem.

W trakcie wyprawy jacht „Barlovento II” dowodzony był przez 4 kapitanów. Do Archangielska jacht prowadzili kpt. Małgorzata Czarnomska i kpt. Paweł Ołdziej, w drodze powrotnej kpt. Tomasz Kulawik. Arktyczne etapy wyprawy poprowadził kpt. Maciej Sodkiewicz.

Największym osiągnięciem wyprawy „Sekstant Expedition – Rosyjska Arktyka 2013”, zgodnie z jej założonym celem, było osiągnięcie (20 czerwca) rekordowej dla polskiego żeglarstwa szerokości geograficznej północnej 82° 10,554. W trakcie wyprawy „Barlovento II” dwukrotnie przekroczył też arktyczne granice Europy. Pierwszy raz dokonał tego przepływając na północ od Wyspy Rudolfa w archipelagu Ziemi Franciszka Józefa, a po raz kolejny przepływając na wschód od Półwyspu Jugorskiego.

„Barlovento II”, pod dowództwem kpt. Sodkiewicza, stał się też pierwszym polskim jachtem, który przeszedł przez cieśniny Karskie Wrota i Jugorskij Szar. Cieśniny te łączą Morze Barentsa z azjatycką częścią Arktyki. Jako druga jednostka pod polską banderą Barlovento II żeglował też po otwartych wody Morza Karskiego. Kolejnym osiągnięciem załogi „Sekstant Expedition” było pływanie kajakami wśród gór lodowych powyżej 82° szerokości geograficznej północnej. Nigdy dotąd polscy kajakarze nie pływali tak blisko bieguna.

Wyprawa odbyła się na stalowym jachcie typu Rigiel o długości niemal 16 metrów, należącym do Żeglarskiego Klubu Morskiego w Katowicach.

Więcej informacji znaleźć można na www.rosyjska-arktyka.pl.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 September

Po zwycięstwie w regatach Plymouth-Vilamoura-Plymouth już na Kanale La Manche w silnym wietrze "Almatur II" łamie maszt; po prowizorycznej naprawie jachtu kontynuuje żeglugę do Dover, tuż przed portem w wyniku wywrotki jacht zatonął, a załogę uratowano.
wtorek, 20 września 1983
Rozpoczęły się pierwsze po II wojnie światowej regaty o Puchar Ameryki; wszystkie wyścigi wygrała "Columbia" z Briggsem Cunninghamem jako skipperem.
sobota, 20 września 1958
W Hamburgu został zwodowany "Passat", bark przeznaczony dla armatora Ferdinanda Leisza; przez lata żeglował do Australii i Ameryki Południowej, a obecnie pełni funkcję statku muzeum w Travemuende.
środa, 20 września 1911