TYP: a1

Zbigniew Gutkowski na jachcie ENERGA gotowy do kolejnych sportowych wyzwań

wtorek, 22 stycznia 2013
Informacja prasowa
Już dzisiaj, we wtorek, 22 stycznia Zbigniew Gutkowski wraz z trzyosobową załogą wystartuje z Las Palmas na Gwadelupę, aby przepłynąć przez Atlantyk i zmierzyć się z rekordem Romana Paszke ustanowionym na tej trasie w styczniu 2011 roku. Uda się to, jeśli jacht ENERGA pokona dystans miedzy Wyspami Kanaryjskimi, a Wyspami Karaibskimi w czasie krótszym niż 8 dni, 2 godziny, 38 minut i 11 sekund.

Jacht ENERGA, z Gutkiem na pokładzie, jest zacumowany w Las Palmas na Gran Canarii, gdzie był przygotowywany do startu przez Atlantyk. Start do próby pobicia rekordu trasy Las Palmas – Gwadelupa (z Wysp Kanaryjskich na Wyspy Karaibskie) zaplanowany jest na 22 stycznia. Oprócz Zbigniewa Gutkowskiego i Macieja Marczewskiego na pokładzie ENERGI będą też Bartosz Biliński i Tomasz Siekierko z zespołu ENERGA Sailing. Transatlantycki sprint będzie kolejnym testem jachtu. Tym samym zespół regatowy ENERGA Sailing zamyka projekt Vendée Globe i rozpoczyna oficjalnie nowy sezon żeglarski, w którym główny nacisk zostanie położony na treningi i przygotowanie załogi oraz jachtu ENERGA do startu w jesiennych regatach transatlantyckich Transat Jacques Vabre. Rozgrywany co dwa lata wyścig dwuosobowych załóg „kawowym szlakiem” z francuskiego Hawru do Itajai w Brazylii (5395 Mm) to najważniejsze wydarzenie w sezonie 2013 i w kalendarzu klasy IMOCA Open 60.

Prace mające na celu przygotowanie jachtu ENERGA do sprintu przez Atlantyk zostały zakończone. Obejmowały szczegółowy przegląd i serwis jachtu po wycofaniu się Zbigniewa Gutkowskiego z wyścigu samotników dookoła świata, Vendée Globe. Najważniejsze było ustalenie przyczyn awarii autopilota, która zmusiła Gutka do rezygnacji z regat. W trakcie przeprowadzania jachtu z Teneryfy na Gran Canarię wykonano szereg testów. System elektroniczny jest już stabilny, wymaga jeszcze korekty ustawień niektórych parametrów. Wykluczono definitywnie błędy wynikłe z kalibracji czy złych ustawień, jak również błędy samego mechanizmu autopilota.

„To bardzo precyzyjny sprzęt” – mówi Zbigniew Gutkowski. „Oprócz tego, że ma bardzo wiele opcji ustawień, to każda z nich ma możliwość regulacji od kilkudziesięciu do kilkunastu parametrów, z dokładnością na przykład w zakresie od 1,23 do 1,50.”

“Problemy w pracy autopilota wynikały z błędów sekwencji przesyłu danych w systemie elektronicznym obejmującym wiele urządzeń na jachcie” – mówi Gutkowski. “Ta usterka była niemożliwa do znalezienia i naprawienia na morzu, w warunkach regatowych, przy jednoosobowej obsadzie” – dodaje. “Mogę więc przyznać przed sobą samym, że zrobiłem wszystko, co można było. Walczyłem, ale nie miałem szans. Podjąłem jedyną słuszną decyzję, dzięki czemu nie doszło do większej awarii, a ja sam bez kompleksów czy wyrzutów sumienia mogę rozpocząć kolejny etap projektu ENERGA Sailing”.

Po dokładnym sprawdzeniu całej instalacji elektrycznej wymieniono jeden z elementów złożonego systemu elektronicznego, co znacznie poprawiło jego działanie, ale nie wyeliminowało wszystkich błędów (obejmującego m.in. procesor i siłownik autopilota, czujniki pomiaru konta wychylenia sterów).

Fot. M. Marczewski


Przy żegludze załogowej przez Atlantyk, nawet w rekordowym tempie, planowany rejs na Gwadelupę jest w pełni bezpieczny. Obecność załogi na pokładzie pozwoli również na przeprowadzenie dodatkowych testów w różnych warunkach atmosferycznych, które wykażą, czy konieczna będzie wymiana systemu na nowy.

„Mam nadzieję, że uda nam się popłynąć naprawdę szybko, jeżeli nasze przewidywania co do pogody się sprawdzą. Punktem odniesienia jest dla nas czas osiągnięty na tej trasie przez Romana Paszke i katamaran Renault Eco 2 w roku 2011 (to 8 dni, 2 godziny, 38 minut i 11 sekund), ale trzeba pamiętać, że po pierwsze to katamaran o długości 90 stóp a po drugie obsadzony 10 osobową załogą. My płyniemy w czteroosobowym składzie na jachcie klasy IMOCA Open 60 i chcemy ustanowić jak najlepszy czas, który zostanie potwierdzony przez sędziów WSSRC, czyli światowej rady rekordów żeglarskich” – mówi Zbigniew Gutkowski.

***

Program ENERGA Sailing, którego ambasadorem jest Zbigniew Gutkowski, to inicjatywa Grupy ENERGA, której celem jest promowanie żeglarstwa, jako dyscypliny sportowej oraz sposobu rekreacji. Dzięki niemu firma, poprzez umożliwianie startów jachtu ENERGA w światowej klasy regatach oraz aktywizowanie dzieci i młodzieży, chce zachęcać do uprawiania żeglarstwa i popularyzować je wśród Polaków, jako świetny sposób spędzania wolnego czasu. Ambicją ENERGI jest stworzenie ogólnopolskiego programu stypendialnego, umożliwiającego najbardziej utalentowanym zawodnikom dalszy rozwój w swojej klasie żeglarskiej lub jej zmianę na wyższą.

Szczegółowe informacje o rejsach Z. Gutkowskiego i jachtu ENERGA oraz o projekcie ENERGA Sailing na www.EnergaSailing.pl oraz na www.facebook.com/EnergaSailing

***

ENERGA Sailing to jeden z projektów realizowanych w ramach programu ENERGA Sport. Pozostałe to ENERGA Basket Cup - Igrzyska Młodzieży Szkolnej Minikoszykówki Dziewcząt i Chłopców. Jest to największy zorganizowany system rozgrywek koszykówki dla uczniów z ponad 12 000 szkół podstawowych w Polsce. W ostatniej edycji Energa Basket Cup udział wzięło blisko 10 000 dzieci. Częścią ENERGA Sport jest również ENERGA Athletic Cup - organizowany we współpracy z Sopockim Klubem Lekkoatletycznym. W ciągu 4 lat realizacji programu podjęto współpracę z 2 000 młodych sportowców z województwa pomorskiego.

***

Grupa ENERGA (www.energa.pl) - głównymi obszarami jej działalności są: wytwarzanie, obrót i dystrybucja energii elektrycznej i ciepła. ENERGA dostarcza energię elektryczną dla 2,5 mln gospodarstw domowych oraz do ponad 300 tys. firm, co daje jej około 17-procentowy udział w rynku sprzedaży energii elektrycznej. Grupa jest operatorem systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej na obszarze 75 tys. km kw. i eksploatuje ponad 193 tys. km linii elektrycznych, którymi przesyła ponad 24 TWh energii rocznie.

Grupa ENERGA dzięki 47 własnym elektrowniom wodnym i licznym farmom wiatrowym przyłączonym do jej sieci jest liderem dostaw energii ze źródeł odnawialnych (do sieci ENERGI przyłączone są odnawialne źródła o łącznej mocy ponad 1500 MW). Zielona energia to ponad 16 procent prądu dostarczanego klientom firmy. Natomiast udział energii ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej Grupy wynosi ponad 28 proc.

Innowacyjne i proekologiczne działania przynoszą Grupie ENERGA efekty w postaci wielu wyróżnień. Grupa jest laureatem Nagrody Prezydenta RP w kategorii Zielona Gospodarka 2012. Spółka zdobyła także tytuł Marki Wysokiej Reputacji PremiumBrand 2012. Wcześniej została uhonorowana przez BCC złotą statuetką Lidera Polskiego Biznesu czy nagrodą Green Excellence za najwyższe standardy ekologiczności. Marka ENERGA znajduje się także wśród European Trusted Brands 2010 jako jedna z „eko-marek" najbardziej budzących zaufanie.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 28 marca

Zmarł Mieczysław Pluciński, jeden z polskich konstruktorów jachtowych; najsłynniejszą z jego konstrukcji był jacht typu P-7.
poniedziałek, 28 marca 1983
Start z Las Palmas do rejsu dookoła świata Krystyny Chojnowskiej-Liskiewicz na s/y "Mazurek".
niedziela, 28 marca 1976
Urodził się Zbigniew Puchalski, sławny ze swych rejsów na s/y "Miranda" w regatach OSTAR 72 i rejsu dookoła świata.
wtorek, 28 marca 1933