TYP: a1

Zatonął "Oleg Naydenov". Istnieje ryzyko wycieku

czwartek, 16 kwietnia 2015
z mediów | JM
Ekolodzy ostrzegają przez możliwością wycieku paliwa z rosyjskiego trawlera “Oleg Naydenov”, który zatonął wczoraj u wybrzeży Gran Canarii. Władze wyspy rozważają prewencyjne odpompowanie paliwa z wraku statku.


fot. newsnetz.ch


Oleg Naydenov spoczywa na dnie Oceanu Atlantyckiego, na głębokości 2400 metrów. Na jego pokładzie może się znajdować - zgodnie z danymi Greenpeace - nawet 1400 ton paliwa. Ekolodzy przestrzegają przed poważnym zagrożeniem katastrofy ekologicznej. Obecnie, specjalne służby sprawdzają możliwość wycieku. Rozważane jest również wypompowanie paliwa ze statku.

Nieszczęście rosyjskiego statku połowowego zaczęło się 11 kwietnia. Wtedy właśnie, podczas kotwiczenia w porcie Puerto de Luz, u wybrzeży Wysp Kanaryjskich Oleg Naydenov stanął w płomieniach. Ze względów bezpieczeństwa, statek odholowano na pełne morze. Decyzja spotkała się z krytycznymi głosami hiszpańskich ekologów. Zwracano uwagę na fakt, że trawler znalazł się w strefie uznanej za chronioną.

Liczącą 72 osoby załogę statku udało się bezpieczne przetransportować jeszcze w sobotę. Później przystąpiono do próby gaszenia pożaru. Po 13 godzinach bezowocnych prób, zdecydowano się wyprowadzić trawler z portu, aby nie ryzykować przeniesienia się ognia. Pożar udało się ostatecznie ugasić 14 kwietnia. Niestety, nie zapobiegło to katastrofie. Podczas powrotu do portu, Oleg Naydenov zatonął. Ryzyko wycieku paliwa określa się jako duże.


fot. Marine Nationale


Hiszpania przeżyła już koszmar katastrofy ekologicznej, kiedy w 2002 roku, u wybrzeży Galicji, zatonął tankowiec “MT Prestige”. Uszkodzonemu statkowi pozwolono zatonąć, zapewniając, że do wycieku nie dojdzie. Tak się jednak nie stało - do wody przedostało się ponad 5 tysięcy ton ropy. Wydarzenie to było największą w tym czasie katastrofą ekologiczną.
Tagi: katastrofa, wyciek, Gran Canaria, Oleg Naydenov, Prestige, ekologia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 lipca

W Gdyni odbył się pierwszy w historii zlot Polonii Żeglarskiej znany pod nazwą World Polonia Sailing Jamboree Poland 1991. Na zlot przybyło 26 jachtów polonijnych z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Danii, Finlandii. Flotyllę jachtów polon
niedziela, 14 lipca 1991
"Dar Młodzieży" pod dowództwem Kpt. Marka Szymońskiego przekroczył jako pierwszy żeglowiec klasy A linię mety w wyścigu z Antwerpii do Alesund w ramach regat Cutty Sark Tall Ships' Races.
sobota, 14 lipca 2001