TYP: a1

S/y Jagiellonia - historia zaklęta w drewnie

czwartek, 23 lutego 2012
s/y Jagiellonia„To ona jeszcze pływa?” – pytają mniej zorientowani. Tak! I to dookoła Europy. Zbudowany w 1975 roku mahoniowy kecz s/y Jagiellonia, na którym wychowało się kilka pokoleń żeglarzy, przeszedł generalny remont, dzięki czemu jest w pełni sprawny i posiada wszelkie walory niezbędne do bezpiecznej pełnomorskiej żeglugi.

„Jagiellonia” jest jednym z niewielu reprezentantów drewnianej dwumasztowej konstrukcji typu Opal III. Po przebudowie w 1984 roku pokład został podniesiony o 2 planki, w związku z czym jacht jest wyższy niż większość Opali. S/y Jagiellonia to klasyczny drewniany jacht o mahoniowym kadłubie i teakowym pokładzie. Takich jednostek jest w Polsce coraz mniej, nikt już też nie wybuduje w naszym kraju takiego jachtu od podstaw. Prawie nie ma szkutników, którzy by się na tym znali, a koszt - z uwagi na ogromną pracochłonność i cenę użytych materiałów - z łatwością przekroczyłby milion złotych.

Po ponad 30. latach rejsów w różnych zakątkach Europy, konieczny stał się gruntowny remont jednostki. „W 2009 roku jacht ciekł już tak bardzo, że musiał być wyjmowany z wody w Anglii, aby prowizorycznie naprawić przecieki.” – mówi Michał Kwaśny, wicekomandor Krakowskiego Yacht Clubu, armatora „Jagiellonii”. – „Bezpośrednią przyczyną były liczne pęknięcia owręgowania, które powstały w wyniku zmęczenia 36-letnią eksploatacją oraz błędów przy przebudowie w 1984 roku. Po wizycie inspektora PRS na zakończenie sezonu 2009 jacht stracił klasę PRS i pływać już się na nim w zgodzie z przepisami nie dało.”

W 2010 roku Krakowski Yacht Club podjął decyzję o kosztownym remoncie, który decydował de facto o „być lub nie być” jachtu. Podczas prac remontowych, odbywających się w stoczni YachtSpec od listopada 2010 do czerwca 2011 roku, wymieniono 20 wręgów, kilkanaście planek oraz pokład w części dziobowej. Po zakończeniu remontu jacht – tak jak przeszło 30 lat wcześniej – wyruszył w rejs na Morze Śródziemne. Drugi cel „Wyprawy Jagiellonią dookoła Europy” był pragmatyczny - potrzeba wydłużenia sezonu, aby móc spłacić zobowiązania, zaciągnięte w trakcie remontu.

Obecnie jacht znajduje się na Morzu Śródziemnym w drodze do Rzymu. Kolejnymi przystankami na jego trasie będą porty m.in. na Malcie, w Grecji, Turcji, Ukrainie czy Gruzji. Krakowski Yacht Club udostępnia także jednostkę pod czartery. Rejsy na „Jagiellonii” stanowią doskonałą okazję, żeby poczuć niepowtarzalny klimat panujący na klasycznym jachcie z duszą. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.kyc.agh.edu.pl oraz na Facebooku: www.facebook.com/jacht.jagiellonia.

Dane techniczne „Jagiellonii”:

• typ: Opal III
• długość kadłuba: 1420 cm
• szerokość maksymalna: 372 cm
• zanurzenie: 214 cm
• liczba koi: 10
• masa balastu: 4500 kg
• powierzchnia ożaglowania: 80.0 m2
• konstrukcja: drewno - mahoń
• silnik: mercedes 240D (marynizowany)
• GPS
• komputer nawigacyjny z odbiornikiem GPS i AIS
• Navtex
• Prysznic, toaleta


TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 October

Z Southampton w rejs dookoła świata ze wschodu na zachód wystartował Chay Blyth na "British Steel"; po 292. dniach rejsu i opłynięciu Przylądka Horn ze wschodu na zachód, Blyth 6 sierpnia 1971 roku powrócił do Anglii.
wtorek, 20 października 1970
Odbyło się pierwsze po II wojnie zebranie Ligi Morskiej.
piątek, 20 października 1944
Zwodowano jacht "Farys" dla Erwina Webera, pierwszego polskiego żeglarza samotnika.
niedziela, 20 października 1935