TYP: a1

Katastrofa ekologiczna w Peru

sobota, 22 stycznia 2022
Z mediów/PAP

Okazuje się, że wybuch wulkanu w archipelagu Tonga ma coraz większe i nieoczekiwane skutki. Spowodował między innymi wielką, gwałtowną falę, która uderzyła w zbiornikowiec rozładowujący ropę naftową w rafinerii La Pampilla u wybrzeży Peru. W wyniku uderzenia wyciekły do morza znaczne ilości ropy, doprowadzając do najgorszej w Peru katastrofy ekologicznej.

 

Zbiornikowiec Mare Doricum, którego armatorem jest Fratelli d'Amico Armatori SpA z Włoch, armatorem zarządzającym i operatorem - Teekay Tankers Chartering z Singapuru dostarczał 1 mln baryłek ropy z Brazylii. Rozładunek odbywał się w terminalu offshore, przez boję SBM. Uderzenie fali spowodowało prawdopodobnie przerwanie lub niekontrolowane, awaryjne odłączenie przewodu przeładunkowego.

Zgodnie z informacjami peruwiańskich władz, wyciek uszkodził ok. 18 tys. km kw. pokrytej roślinnością strefy ochrony środowiska, w której żyją różnorodne gatunki zwierząt.

Władze zamknęły trzy zniszczone przez wyciek plaże. Trwa ich oczyszczanie. Poinformowano o odnalezieniu martwych zwierząt pokrytych ropą. Ministerstwo sprawa zagranicznych Peru zażądało od operatora rafinerii i jej morskiego terminalu przeładunkowego, hiszpańskiego przedsiębiorstwa Repsol, natychmiastowej rekompensaty szkód.

W wypowiedziach do mediów przedstawiciele rafinerii zaprzeczają, jakoby Repsol ponosił odpowiedzialność i twierdzą, że wyciek był ograniczony. W sprawie roli Repsola w katastrofie ekologicznej śledztwo wszczęła peruwiańska prokuratura. Jeden z czterech terminali rafinerii zostanie zamknięty do czasu ustalenia przyczyny wycieku ropy.

Rafineria La Pampilla powstała u wybrzeży miasta portowego Callao położonego 12 km na zachód od Limy. To największa rafineria w Peru, która zaopatruje ponad połowę lokalnego rynku paliw.


 

 

Tagi: Peru, ekologia, katastrofa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 30 czerwca

Z przystani AKM w Górkach Zachodnich wyruszyli na wyprawę dookoła świata na jachcie "Antica" Jerzy Wąsowicz i Andrzej Sochaj (ze zmieniającymi się załogami; wyprawa trwała do 1997 r.).
niedziela, 30 czerwca 1991
W rejs na Spitsbergen wyruszył s/y "Euros" pod Kapitanem Aleksandrem Kaszowskim; w trudnych warunkach pogodowych i kłopotach z jachtem żeglarze przepłynęli 5047 Mm i powrócili do Górek Zachodnich 2 września.
czwartek, 30 czerwca 1977
Kazimierz Jaworski na "Spanielu" kończy regaty OSTAR jako drugi w swojej klasie i trzeci w punktacji generalnej.
środa, 30 czerwca 1976