TYP: a1

Peruwiański krążownik tanio sprzedam

czwartek, 17 lutego 2022
Hanka Ciężadło

Świat ostatnio zwiera szyki i stwarza pozory gotowości bojowej. O ile jednak odkurzenie i wypastowanie kamaszy nie nastręcza większych problemów, o tyle zbudowanie okrętu wojennego to już grubsza sprawa. Na szczęście istnieje sposób, by rozwiązać tę kwestię – zakup używki. I tak się szczęśliwie składa, że jest pewien statek na sprzedaż...

Peruwiańczyk płakał, jak sprzedawał

Peruwiańska marynarka wojenna postanowiła wystawić na sprzedaż lekki krążownik BAP Almirante Grau (CLM-81). Trzeba podkreślić, że nie jest to taka sobie jednostka: znawcy nazywają ją „ostatnim prawdziwym krążownikiem”, ponieważ do momentu wycofania ze służby w 2017 roku był on jedynym na świecie okrętem tego typu, mającym wyłącznie uzbrojenie artyleryjskie. 

Po opuszczeniu bandery jednostka miała zostać przeznaczona na cele muzealne. Plan został jednak porzucony, mimo iż tematem zainteresowani byli również Holendrzy, którzy żywili sentyment do staruszka i chcieli przetransportować go do Amsterdamu.

Historia starego krążownika

Jednostka została zwodowana w 1953 roku, ale jej historia zaczyna się kilkanaście lat wcześniej. Stępkę pod budowę krążownika położono bowiem w Wilton-Fijenoord we wrześniu 1939 roku. Jak wiemy, w tym samym czasie pewien austriacki malarz doszedł do wniosku, że potrzebuje więcej przestrzeni życiowej, a Niemcy ochoczo go poparli. Po ich ataku na Niderlandy prace nad budową statku zostały więc przerwane. Co więcej, w 1944 roku Niemcy postanowili zwodować kadłub i wykorzystać go do zablokowania portu w Rotterdamie. Ostatecznie jednak nic z tego nie wyszło. 

Po zakończeniu wojny Holendrzy dokończyli budowę krążownika. Został on włączony do służby 18 listopada 1953 roku pod nazwą Hr.Ms. De Ruyter (C801) i przez kolejnych 20 lat służył w Koninklijke Marine (holenderskiej marynarce wojennej). Dopiero w 1973 roku został zakupiony przez Peru, gdzie pełnił rolę okrętu flagowego.

Ile i dlaczego tak drogo?

Decyzją marynarki wojennej Peru, krążownik ma zostać sprzedany na aukcji, która odbędzie się już w przyszłym tygodniu - 21 lutego. Cena wywoławcza wynosi 4 miliony 180 tysięcy soli (niecałe 4,5 miliona złotych), a więc jest całkiem przyzwoita.

Na razie statek można oglądać w porcie w Callao. W jakiej kondycji jest to cudo? Cóż, nieszczególnej: sami Peruwiańczycy określili ją, jako „condición de chatarra”, czyli… stan złomu. Cóż, przynajmniej są uczciwi i nie twierdzą, że „igła, panie, igła!”.

 

 

Tagi: Peru, marynarka wojenna, krążownik, sprzedaż
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 May

Yves Parlier na katamaranie "Mediatis Region Aquitaine" bije rekord 24-godzinnej żeglugi w klasie 60-stopowej z wynikiem 585,5 Mm (o 45,5 Mm lepiej od poprzedniego rekordu).
piątek, 19 maja 2006
W Breście zakończył rejs trimaran "Sport Elec", jacht z pięcioosobową załogą na pokładzie; okołoziemską trasę przebyto w 71 dni, 14 godzin, 22 minuty i 8 sekund, co było ówczesnym rekordem Jules Verne Trophy.
poniedziałek, 19 maja 1997
Na "Nord IV" z San Francisco wyruszył w samotny rejs dookoła świata Andrzej Urbańczyk; trasa wiodła przez Cieśninę Torresa do portu Darwin, potem do Kapsztadu i Panamy i z powrotem do San Francisco (24.06.1984 r.).
środa, 19 maja 1982
W San Francisco urodził się Paul Cayard, jeden z najbardziej słynnych żeglarzy morskich na świecie.
wtorek, 19 maja 1959
Z Falmouth na jachcie "Emmanuel" wyruszył w rejs przez Atlantyk trasą północną komandor R. D. Graham; dotarł do Saint John's na Nowej Fundlandii (z krótkim postojem w Bantry w południowej Irlandii).
piątek, 19 maja 1933