TYP: a1

Czy korupcja doprowadziła do katastrofy?

poniedziałek, 11 grudnia 2017
Z mediów/Deutsche Welle

Czy za katastrofę argentyńskiego okrętu ARA San Juan odpowiedzialne mogą być dwie niemieckie firmy, które prowadziły konserwację jednostki? Takie doniesienia pojawiły się w miniony weekend w niemieckich mediach.


[t][/t] [s]Fot. Wikipedia[/s]

Chodzi o dwie niemieckie firmy, które w latach 2007 – 2012 zajmowały się modernizacją okrętu podwodnego. Modernizacja, która kosztowała 5,1 mln euro, dotyczyła, m. in. akumulatorów. A to one mogły odegrać kluczową rolę w katastrofie. Podczas ostatniego kontaktu kapitan ARA San Juan meldował o pożarze w części dziobowej okrętu, tam, gdzie znajdowały się akumulatory. Kilka godzin później w miejscu, gdzie znajdował się okręt, czujniki zarejestrowały wybuch. 


Jak podają na portalu tagesschau.de Ivo Marusczyk i Arne Mayer-Fünffinger dziennikarze niemieckiej stacji Bayerischer Rundfunk, remont jednostki był kwestią prestiżową i miał zagwarantować bezawaryjne użytkowanie jednostki przez następne 30 lat. W związku z wymiana akumulatorów w 2010 r. złożono zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, ale bez efektu. Dziś argentyńscy politycy twierdzą, że akumulatory nie spełniały wymagań i nie wiadomo, kto odpowiadał za ich fachowy odbiór i sprawdzenie jakości. Dziennikarz powołują się tutaj na wypowiedź Cornelii Schmidt-Liermann , przewodniczącej komisji spraw zagranicznych w argentyńskim parlamencie.  


Rząd Argentyny zwrócił się do RFN z prośba o wyjaśnienia. W modernizację zaangażowane były dwie firmy. Firma Ferrostal tłumaczy, że  jedynie pośredniczyła w transakcji otrzymując za to prowizję. EnerSys-Hawker, dostawca akumulatorów, do tej pory nie zajął stanowiska.   
Ostatni kontakt z okrętem ARA San Juan zanotowano 15 listopada. 30 listopada Marynarka wojenna Argentyny poinformowała o zakończeniu akcji ratowniczej podkreślając jednak, że poszukiwania okrętu będą kontynuowane. Na pokładzie okrętu znajdowało się 44 osoby, jednak nie ma nadziei na odnalezienie ich żywych. 

 

Tagi: ARA San Juan, katastrofa, okręt
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 lipca

8 lipca 1944 ORP Dragon, pierwszy polski krążownik, zostaje storpedowany przez „żywą torpedę” typu Neger.
sobota, 8 lipca 1944
W Szczecinie umiera w wieku 76 lat Kuba Jaworski; żeglarska kariera "Kuby" wiodła przez Kraków, gdzie pełnił obowiązki pierwszego prezesa Krakowskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, później była Gdynia, potem już tylko Szczecin. Po krótkim okresie kiero
piątek, 8 lipca 2005
Urodziła się Ellen Mac Arthur, jedna z najbardziej utytułowanych żeglarek świata; m.in. zwyciężyła w kategorii jachtów jednokadłubowych (1998 r.) w Regatach Rumowych, zajęła II miejsce w regatach Vendee Globe 2000/01, zwyciężyła w Regatach Rumowych w 2002
czwartek, 8 lipca 1976
Odbyło się pierwsze walne zgromadzenie członków Yacht Klubu Polski po wojnie, na którym podjęto uchwałę o reaktywowaniu YKP i PZŻ.
niedziela, 8 lipca 1945
Start Ludwika Szwykowskiego do samotnego rejsu mieczowym jachtem "Doris" z Gdańska na Bornholm i z powrotem (powrót 6.08.1932 r.); był to pierwszy rejs otwartopokładowym jachtem po Bałtyku.
piątek, 8 lipca 1932
Na jachcie "Zjawa", z Gdyni wyruszyli w rejs Władysław Wagner wraz z Rudolfem Korniłowskim; pierwszy etap rejsu zakończyli w Colon w pobliżu Cristobalu.
piątek, 8 lipca 1932
Nagroda Rogal Squadron - puchar wygrany przez szkuner "America" w 1851 r. w regatach dookoła wyspy Wight staje się, na mocy specjalnie opracowanego regulaminu, wieczystą nagrodą Pucharu Ameryki.
poniedziałek, 8 lipca 1867
Z Lizbony wyrusza wyprawa Vasco da Gamy z zamiarem znalezienia drogi morskiej do Indii.
niedziela, 8 lipca 1497
Z Gdyni na "Zjawie" wypłynął w rejs Władysław Wagner
piątek, 8 lipca 1932