TYP: a1

Wykład o warunkach poszukiwania ARA San Juan

piątek, 8 grudnia 2017
Informacja prasowa/AMW

W południowej części Oceanu Atlantyckiego prowadzona jest na wielką skalę operacja poszukiwania argentyńskiego okrętu podwodnego ARA „San Juan” (S-42), który zaginął 15 listopada 2017 roku. Jednostka w dniu zaginięcia informowała o awarii w baterii akumulatorów, która mogła być przyczyną kłopotów między innymi z łącznością. We wtorek 12 grudnia 2017 r. o godz. 14 w auli im. Zygmunta Augusta Instytut Nawigacji i Hydrografii Morskiej Akademii Marynarki Wojennej organizuje seminarium poświęcone tematyce prowadzonych poszukiwań zaginionego argentyńskiego okrętu podwodnego.

[t][/t] [s][/s]

Wykład nt. „Warunki poszukiwania zaginionego argentyńskiego okrętu podwodnego ARA „San Juan” przedstawi kontradmirał w st. spocz. dr inż. Czesław Dyrcz.

Marynarka Wojenna Argentyny poinformowała, iż okręt ARA „San Juan” 13 listopada 2017 roku opuścił port Ushuaia w prowincji Ziemia Ognista i wykonywał przejście do bazy marynarki wojennej w Mer del Plata, w prowincji Buenos Aires. 
30 listopada Marynarka Wojenna Argentyny zakończyła fazę poszukiwania i ratowania (SAR) zaginionego okrętu, a kontynuowane jest w dalszym ciągu jego poszukiwanie. Obecnie brak jest nadziei na odnalezienie żywych członków załogi. Rzecznik prasowy Marynarki Wojennej Argentyny komandor Enrique Balbi podkreślił, że akcja ratownicza trwała dwukrotnie dłużej, niż czas, w którym na pokładzie okrętu mogły przetrwać żywi członkowie załogi. Maksymalna wydolność zainstalowanego na tym okręcie systemu regeneracji powietrza wynosi zaledwie tydzień. Ostatnia znana pozycja okrętu była w odległości około 432 km od wybrzeży Patagonii. 

Organizacja Traktatu o Całkowitym Zakazie Prób z Bronią Jądrową (CTBTO), po utracie łączności z okrętem podwodnym ARA „San Juan”, wykryła za pośrednictwem własnej sieci czujników hydroakustycznych rozmieszczonych na wyspach Atlantyku i Oceanu Indyjskiego zjawisko akustyczne, które według specjalistów mogło być odgłosem implozji kadłuba okrętu podwodnego. Jego pozycja została określona w niedalekiej odległości od ostatniej pozycji zameldowanej przez okręt.

Na pokładzie ARA „San Juan” znajdowało się 44 członków załogi, a wśród niej była kapitan marynarki Eliana Maria Krawczyk, pierwsza kobieta oficer pływająca na argentyńskich okrętach podwodnych, mająca dalsze polskie pochodzenie. Trwają intensywne poszukiwania z udziałem jednostek nawodnych i lotnictwa.
Zaginiony okręt podwodny ARA „San Juan” to jednostka typu TR-1700, będąca powiększoną wersją niemieckich okrętów podwodnych typu 209. Okręt został zbudowany w stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW). Okręt o klasycznym napędzie spalinowo-elektrycznym, dużym zasięgu pływania nawodnego oraz wysokich osiągach w pływaniu podwodnym. ARA „San Juan” zwodowany został w 1983 roku, a wcielenie do służby nastąpiło w 1985 roku. Był najnowszym z trzech okrętów podwodnych Marynarki Wojennej Argentyny. 

Tagi: wykład, ARA San Juan, Akademia Marynarki Wojennej
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 10 May

Roman Paszke zdobywa patent kapitański.
sobota, 10 maja 1986
Jan Józef Fisher z Krakowa i Czesław Czarnowski z Wilna zakupili w duńskim Nyborgu jacht "Carmen", który stał się tym samym pierwszym jachtem żeglującym pod polską banderą.
niedziela, 10 maja 1925