Niesamowite śluzy: Falkirk Wheel

sobota, 14 lipca 2012
Michał Woźniak

Fot. Sean Mack
Jest to zapierająca dech w piersiach obracająca się winda dla statków w Szkocji. Jej zadaniem jest połączenie kanału Forth & Clyde z kanałem Union. Nazwa nadana została od znajdującego się w niedalekiej odległości miasteczka Falkirk położonego w centralnej Szkocji. Winda została oddana do użytku w 2002 roku. Na ceremonii otwarcia nie mogło zabraknąć członków rodziny królewskiej z królową Elżbietą II na czele. Dwa kanały wcześniej połączone były jedenastoma klasycznymi śluzami, które po 1930 roku stopniowo przestawały być użytkowane. Na koniec zostały wypełnione ziemią i zamknięte.


Plany regeneracji kanałów centralnej Szkocji powstały przy współpracy Brytyjskiego Zarządu Dróg Wodnych, lokalnych władz i firm prywatnych. Plan zakładał ponowne połączenie kanałem miast Glasgow i Edinburgh. Plany zakładały powstanie jednej konstrukcji na miarę XXI wieku zamiast ponownej budowy kilkunastu śluz. Ogłoszono konkurs na projekt windy łączącej oba kanały – wygrał projekt Falkirk Wheel. Projekt uwzględnił również centrum dla odwiedzających, zawierające różnorodne sklepy czy kawiarnie.

Różnica w wysokości dwóch kanałów na „kole” to 24 m, co mniej więcej odpowiada 8-piętrowemu budynkowi. Tym niemniej kanał Union jest 11 m wyższy niż akwedukt, który łączy się z „kołem”. Statki muszą więc przejść dodatkowo przez dwie śluzy obniżające poziom do górnej części „koła”. Powodem takich zabiegów jest zabytek historyczny – Antonine Wall.

Koło obraca się razem z osią, która jest obsługiwana przez dziesięć silników hydraulicznych. Prędkość obrotu to około 1/8 obrotu na minutę. Jak więc kasetony utrzymywane są na poziomie? Kasetony obracane są z taką samą prędkością jak „koło”, to zapewnia im ten sam poziom i zapewnia, że obciążenie wody i łodzi nie doprowadzi do przewrócenia się konstrukcji.

Miejsce dokowania jest jak suchy dok, który jest odizolowany za pomocą wodoszczelnych bram i pomp wodnych, zapewnia to stabilność podczas transportu. Łodzie mogą wpływać i wypływać gdy ramiona koła ustawione są w pozycji wertykalnej, przy otwartych bramach.

Koszt budowy Falkirk Wheel to 17,5 mln funtów, a projekt renowacji jako całości to aż 84,5 mln funtów. W centrum dla odwiedzających można skorzystać z oferty „The Falkrik Wheel Experience” czyli rejsu łodzią po okolicznych kanałach która zawiera transport międzykanałowy windą Falkrik. Ceny od 2010 roku wyglądają następująco: rejs 7.95 funtów dla dorosłych i 4.95 dla dzieci (3-15 lat), studenci 6.95 funtów i opcja rodzinna za 23.24 funty. Dla grup powyżej 20 osób zniżka 10%.


TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 July

Do Odessy dopływa z Gdańska "Velet" pod dowództwem Henryka Wolskiego.
środa, 5 lipca 2006
W Gdańsku rozpoczęła się kolejna edycja Operacji Żagiel, święto żagli i regaty organizowane przez The International Sail Training Association.
środa, 5 lipca 2000
W Gdańsku na Motławie gościł jeden z największych żeglarzy świata Eric Tabarly na pokładzie "Pen Duick II".
sobota, 5 lipca 1997
Zmarł Józef Marczewski, wieloletni działacz żeglarski, członek honorowy PZŻ.
niedziela, 5 lipca 1992
Powrócił z rejsu dookoła świata jacht "Tropiciel" z Kpt. Ryszardem Wabikiem.
sobota, 5 lipca 1986
Samotny rejs przez Cieśniny Duńskie na "Eurosie" odbył Aleksander Kaszowski; w czasie rejsu przebyto 800 mil w ciągu 10 dni.
poniedziałek, 5 lipca 1971
Alec Rose powrócił do Portsmouth po rejsie dookoła świata na s/y "Lively Lady".
piątek, 5 lipca 1968
Na jachcie "Thetys" w Nowym Jorku zakończył rejs Krzysztof Grabowski (start z Tangeru 12 kwietnia); był to pierwszy powojenny atlantycki rejs polskiego żeglarza.
niedziela, 5 lipca 1959
Urodził się Andrzej Zawieja, olimpijczyk w klasie Finn (1968 r.), wielokrotny mistrz Polski w tej klasie, trener żeglarski.
piątek, 5 lipca 1940