TYP: a1

Mini OCEAN650: jacht modułowy

piątek, 6 marca 2015
Informacja prasowa | Milka Jung
Trwa budowa węglowego jachtu Mini 650 dla Radka Kowalczyka. Będzie to jacht prototypowy, projektu Étienne’a Bertranda, zbudowany w szczecińskiej stoczni Yacht Service.

Proto 2015
Proto 2015

Projektuję tak, aby jachty były proste, wygodne w żegludze, lekkie i szybkie” – mówi Etienne Bertrand. „OCEAN650 to początek nowej generacji kadłuba, wersji pośredniej pomiędzy nr 802 i Scow. Chcemy uniknąć „brutalności” Scow i oczywiście uzyskać jak najlepsze osiągi. Próby na modelach numerycznych potwierdziły, że to dobry kierunek. Wykorzystałem tu moje doświadczenia z ostatniego projektu, OFCET 650. Na OCEAN650 chcę razem z Radkiem wystartować w tegorocznych regatach Mini Fastnet, żeby osobiście sprawdzić możliwości tej konstrukcji w porównaniu z założeniami teoretycznymi” – dodaje projektant.

OCEAN650 to jacht budowany w technologii przekładkowej na bazie laminatu epoksydowo-węglowego. Posiada wychylny kil z balastem, asymetryczne miecze, dwa stery, długi bom genakera i 130 m2 żagli. W połączeniu z ekstremalnie niską wagą tworzy szybką jednostkę ślizgową.

Pierwsza warstwa laminatu węglowego
Pierwsza warstwa laminatu węglowego

W tym tygodniu w stoczni na przygotowaną wcześniej formę jachtu została położona pierwsza warstwa laminatu węglowego. Po jego utwardzeniu nakładana jest druga warstwa, przekładkowa (pianka). Dzisiaj drugą warstwą pokrywane są burty, jutro dno. Następnym etapem, po utwardzeniu, jest nałożenie drugiej warstwy laminatu węglowego, zamykającej konstrukcję sandwich. Wszystkie etapy tej budowy wykonywane są w technologii vacuum, która pozwala zredukować wagę przy zachowaniu wytrzymałości konstrukcji.

Podstawowe różnice pomiędzy jachtem kategorii seryjnej i prototypowej to wyższy maszt, lżejszy kadłub, uchylny balast, większa powierzchnia żagli oraz możliwość wykorzystania najnowocześniejszych materiałów.

Struktura laminatu węglowego
Struktura laminatu węglowego

Potencjał tej konstrukcji jest bardzo duży” – mówi właściciel stoczni Yacht Service, Mariusz Świstelnicki. „Chcielibyśmy wykorzystać ten projekt do budowy kolejnych jachtów Mini w Polsce. Mamy opracowaną koncepcję „jachtu modułowego”, składającego się z wymiennych części – kadłub, maszt, kil, płetwy. Każda część może mieć swoją wersję „hi-tech” oraz „optimum”, w zależności od budżetu zamawiającego, a każdy z modułów, w czasie późniejszym, będzie można wymienić na inną wersję.

Wykorzystując koncept „łódki z klocków”, Yacht Service chce oferować też możliwość wymiany już użytkowanych kadłubów Mini na nowe, OCEAN650, o wyjątkowym potencjale regatowym. Zachowując własne wyposażenie, maszt, balast i żagle, zawodnik będzie potrzebował relatywnie niewielkiego budżetu, by walczyć o dobre miejsca w klasie Mini. Z czasem można ulepszać jednostkę, wymieniając kolejne modułowe elementy (maszt, kil, płetwy) na nowe.

OCEAN650 DANE TECHNICZNE:

Długość: 6,50m
Szerokość: 3,00m
Zanurzenie: 2,00m
Masa ok. 700 kg
Wysokość od balastu do topu: 14m
Powierzchnia żagli: na wiatr 43m2 / z wiatrem 130m2

Jachty klasy Mini to jednostki przeznaczone do szybkiego żeglowania regatowego. Łupinki o długości zaledwie 6,50 m zapewniają zerowy komfort, wysoki poziom adrenaliny oraz możliwość rywalizacji w jednej z najciekawszych klas na świecie, będącej przepustką do kariery oceanicznej.

Mini ścigają się w dwóch kategoriach, seryjnej (Seria) i prototypowych (Proto). Te ostatnie to prawdziwe cuda techniki i poligon, gdzie testowane są pionierskie materiały i rozwiązania techniczne. Wchodzą one potem do szerszego użytku w „dużych” oceanicznych klasach regatowych (np. IMOCA Open 60, Class 40).

MJ
Tagi: Mini Transat, Radek Kowalczyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 June

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865