TYP: a1

Jacht badawczy Magnus Zaremba do Muzeum Badań Polarnych w Puławach

poniedziałek, 20 października 2025
SSI

Tekst pochodzi z Subiektywnego Serwisu Internetowego kpt. Don Jorge Kulińskiego.

Kilka słów o Muzeum Badań Polarnych w Puławach, które  jest pierwszym takim muzeum w Polsce. Wśród eksponatów znajdują się między innymi  rzeźby z kości morsa, strój Inuity, model kajaka pochodzące ze zbiorów prof. Aleksandra Kosiby z przedwojennych polskich wypraw na Grenlandię. W zbiorach instytucji znajdują się także fotografie z innych polskich wypraw badawczych, mapy i księgozbiór związany z badaniami polarnymi. Godne miejsce dla jachtu badawczego „Magnus Zaremba”. Przed inicjatywnym artykułem Eugeniusza Moczydłowskiego (poniżej) – namawiam do przeczytania poprzedniego tekstu na ten temat: Jerzy Kuliński (navsim.pl)

Żyjcie wiecznie !

Don Jorge

Muzeum Badań Polarnych w Puławach podjęło próbę realizacji ambitnego projektu: pozyskania i ekspozycji jachtu s/y „Magnus Zaremba”. Jacht stanowi jedyne w swoim rodzaju dobro narodowej kultury, które mogłoby stworzyć zarzewie utrwalenia polskiego udziału w badaniach i eksploracji
polarnych krain. Polska ma w tej dziedzinie wiele unikalnych osiągnięć, którymi nie mogą się pochwalić inne kraje, a nawet potęgi światowe, poza Norwegią i Francją. Osiągnięcia rodzime już w zasadzie uległy zapomnieniu. Muzeum Badań Polarnych w Puławach, jest obecnie
najwłaściwszym miejscem dla zebrania i utrwalenia historii tych dokonań.
Dlaczego akurat „Magnus Zaremba”? Został wymyślony, zaprojektowany i wykonany w Polsce w 2013 roku jako druga tego typu jednostka na świecie, której powstanie inspirowały dokonania francuskiego jachtu „Tara”. https://pl.wikipedia.org/wiki/Tara_ (1989) i eksploatacja małego rybackiego kutra „Dziunia” na stacji antarktycznej im. Henryka Arctowskiego. Unikalność konstrukcji polega na tym, że statek może bezpiecznie wmarznąć w lód morski i nie ulega zmiażdżeniu jak klasyczne konstrukcje, których setki spoczęły na dnie morza w czasach odkrywania polarnych krain. Pierwszymi statkami, które miały takie właściwości były norweskie
„Fram” i „Gjøa”, uratowane wielkim wysiłkiem władz i społeczeństwa od zniszczenia. Obecnie stanowią dumę Norwegów, atrakcję turystyczną, są cennymi artefaktami narodowej historii.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzeum_statku_Fram. „Magnus Zaremba” przez dziesięć lat służył nauce polskiej i zagranicznej jako platforma badawcza w rejsach na Spitsbergen i na Grenlandię. Przebył 50 tysięcy mil morskich po morzach polarnych. Służył uniwersytetom polskim i zagranicznym, wykonał zadania dla Instytutu Oceanologii PAN.
Dwukrotnie wmarzł, dryfował i przetrwał w lodach morskich Arktyki jako pierwszy statek pod polska banderą. „Magnus 2014 Svalbard”
https://www.youtube.com/watch?v=LacZB8AjQSc&feature=youtu.be
Magnus 2016 Svalbard https://youtu.be/8ki6L73IJQY
Na Magnusie one handed 2021 https://www.youtube.com/watch?v=mOoR-n3REuU
Ostatni rejs był jedyną swego rodzaju epicką epopeją. W ciągu ponad rocznej żeglugi (2023/2024) jacht opłynął Amerykę Północną przez legendarne Przejście Północno Zachodnie w dwuosobowym
składzie. Od Tuktoyaktuk, ostatniego portu Przejścia Północno Zachodniego kapitan żeglował samotnie do granicy lodów (77º30’ N i 172º27’ E) i następnie przez cieśninę Beringa i cieśninę Unimak w łańcuchu Aleutówi dopłynął do wyspy Vancouver. „Magnusa Zaremba” był drugim w
historii statkiem żaglowym, który żeglował w tym rejonie Oceanu Arktycznego. Jacht dotarł 15 mil bardziej na północ od miejsca w którym w roku 1887 został zmiażdżony i zatonął żaglowiec USS „Jeannette”, statek marynarki wojennej, narodowej wyprawy arktycznej USA pod dowództwem
porucznika Georga De Longa.

Jacht wrócił do kraju przez Kanał Panamski, przepłynął łącznie 17200 mil morskich, w tym 12200 mil w samotnej żegludze. Kapitan został uhonorowany Srebrnym Sekstantem – najwyższą nagrodą żeglarską 2023 roku za pionierską wyprawę przez NWP i Ocean Arktyczny. Eugeniusz Moczydłowski otrzymał tytuł Żeglarza Roku 2023 – GospodarkaMorska.pl  Nagrodę przekazał do Muzeum Badań Polarnych.
Pozyskanie „Magnusa Zaremby” jako zalążka spektakularnego działu ekspozycji Muzeum Badań Polarnych umożliwia bardziej skuteczną edukację społeczeństwa, szczególnie młodzieży i daje wiele możliwość promocji naszego regionu w odbiorze krajowym i zagranicznym. Dlatego jest takie ważne?

Projekt wstępny, otwarty na modyfikacje, zawiera liczne propozycje:

Jeszcze w tym roku jacht zostałby oflagowany banerami Muzeum i regionalnymi. Jacht cumuje tuż przy moście Siennickim, przy ruchliwej trasie Gdańsk -Westerplatte, blisko Gdańskiej Starówki.(zdjęcie jachtu z mostu) Byłby to pierwszy sygnał dla licznych turystów krajowych i zagranicznych o działalności Muzeum w Puławach. 

Sukcesywnie, siedemnaście metrów relingów jachtu może stanowić bazę dla prezentacji fotografii promujących tematykę, samo Muzeum i nasz region w kilku odsłonach. Aktywną formą edukacji byłby konkurs literacki dla młodzieży szkół średnich o tematyce polarnej. Nagrodami mogłyby być rejsy bałtyckie na s/y „Magnus Zaremba” latem 2025 roku. Formy działalności tego rodzaju spełniają doskonale swoją edukacyjną i promocyjną rolę w
Gdańsku na jachcie „Generał Zaruski”. https://zaruski.pl/
Po zakończeniu tego etapu projektu „Magnus Zaremba” może, przy wysokiej wodzie, popłynąć do Puław Wisłą sam, lub za holownikiem. Po drodze mógłby zatrzymywać się w historycznych miastach nadwiślańskich w ramach tego etapu promocji projektu. Podnoszony balast jachtu, demontowalny ster i wał napędowy umożliwiają takie przedsięwzięcie. Dobrym miejscem promocji byłby port w Puławach. (zdjęcie portu i widok jachtu na lądzie). Stanowiłby niezwykłą, niespotykaną gdzie indziej atrakcję, wyraźny, materialny artefakt, wokół którego możliwe byłyby różne formy aktywności edukacyjnej i rozrywkowej.

Byłby wielką szkodą dla historii kraju i straconą okazją zadbania o narodowe dziedzictwo, gdyby „Magnus Zaremba” został sprzedany gdzieś za granicę. Mam nadzieję na zrozumienie i przychylność władz naszego województwa dla tego pomysłu.

Eugeniusz

Tagi: SSI, Magnus Zaremba, jacht, Puławy, muzeum, polarnictwo, nauka
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 października

Z Southampton w rejs dookoła świata ze wschodu na zachód wystartował Chay Blyth na "British Steel"; po 292. dniach rejsu i opłynięciu Przylądka Horn ze wschodu na zachód, Blyth 6 sierpnia 1971 roku powrócił do Anglii.
wtorek, 20 października 1970
Odbyło się pierwsze po II wojnie zebranie Ligi Morskiej.
piątek, 20 października 1944
Zwodowano jacht "Farys" dla Erwina Webera, pierwszego polskiego żeglarza samotnika.
niedziela, 20 października 1935