Żeglarstwo lodowe, jak wskazuje sama nazwa, jest uprawiane na zamarzniętych zbiornikach wodnych. Jednostki używane na uprawiania tej dyscypliny sportu nazywane są bojerami lub ślizgami lodowymi. Poruszają się one po zamarzniętej tafli wody na płozach.
Początki żeglarstwa lodowego sięgają XVII wieku. Pierwsze bojery były stosowane w Holandii do transportu towarów i ludzi. Pod koniec XVIII wieku ślizgi pojawiły się w Ameryce Północnej. Tam też w 1790 roku powstał prawdopodobnie pierwszy na świecie rekreacyjny ślizg. W XIX wieku żeglarstwo lodowe pojawiło się w krajach nadbałtyckich. W 1928 roku została założona Europejska Unia Żeglarstwa Lodowego, którą stworzyły Niemcy, Litwa, Łotwa i Estonia. W 1935 dołączyła do niej także Polska.
Kolebką polskiego żeglarstwa lodowego stały się Chojnice. Współczesne żeglarstwo lodowe związane jest z pojawieniem się amerykańskiego ślizgu lodowego klasy DN, którego nazwa jest skrótem od gazety Detroit News. Obecnie DN jest najpopularniejszym rodzajem bojera używanym na całym świecie. Od lat polscy żeglarze sięgają po najwyższe trofea w tej klasie. Obecnie żeglarstwo lodowe, jako sport ekstremalny, przeżywa drugą młodość.
Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.