TYP: a1

Napęd na martwą rybę

wtorek, 4 grudnia 2018
Z mediów/rp.pl

Czego to ludzie nie wymyślą... Norwegowie pracują właśnie nad stworzeniem nowatorskiego paliwa, w którym wykorzystywane będą...martwe ryby.

Projekt taki opracowuje norweski operator Hurtigruten, organizator m.in. rejsów wycieczkowych do Arktyki i Antarktydy. Ideą oczywiście jest zmniejszenie zanieczyszczenia i wpływu jednostek na zmiany w klimacie. Dlatego też zamiast oleju napędowego w norweskich jednostkach można by było używać biogazu, wytworzonego m.in. z resztek martwych ryb. A tych powinno być dużo, bowiem sektor rybołóstwa w Norwegii jest mocno rozwinięty. Za jednym zamachem więc można by było pozbyć się dwóch kłopotów.

Pierwszy biogazowy statek mógłby być gotowy już pod koniec przyszłego roku. A celem Hurtigruten jest modernizacja do 2021 roku sześciu z jej 17 statków w ten sposób, by możliwe było użycie jako źródła zasilania kombinacji biogazu, akumulatorów i skroplonego gazu ziemnego - najczystszego paliwa kopalnego.

Norwegia, w której już teraz popularne są autobusy na biogaz, może pochwalić się dużymi sektorami rybołówstwa i leśnictwa, które produkują ogromne ilości odpadów organicznych. Kraj ten na 2026 rok ustanowił sobie cel zeroemisyjności dla statków wycieczkowych i promów, pływających po fiordach, wymienionych jako miejsca światowego dziedzictwa UNESCO.

 

Tagi: biogaz, wycieczkowce, Norwegia, ekologia
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 July

W Gdyni odbył się pierwszy w historii zlot Polonii Żeglarskiej znany pod nazwą World Polonia Sailing Jamboree Poland 1991. Na zlot przybyło 26 jachtów polonijnych z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Danii, Finlandii. Flotyllę jachtów polon
niedziela, 14 lipca 1991
"Dar Młodzieży" pod dowództwem Kpt. Marka Szymońskiego przekroczył jako pierwszy żeglowiec klasy A linię mety w wyścigu z Antwerpii do Alesund w ramach regat Cutty Sark Tall Ships' Races.
sobota, 14 lipca 2001