TYP: a1

Wyścig gigantów na Atlantyku

czwartek, 1 czerwca 2017
Z mediów/MF

Na Atlantyku odbędzie się niezwykły wyścig. Skipperzy czterech najszybszych trimaranów żaglowych na świecie rzucili wyzwanie gigantycznemu statkowi pasażerskiemu świata, słynnej „Queen Mary 2".

[t]Queen Mary 2[/t][s]Fot. Brian Burnell, Wikipedia[/s]

To niezwykłe wydarzenie  pod nazwą The Bridge 2017 odbędzie się już w tym miesiącu. Zawodnicy wystartują  25 czerwca z francuskiego portu Saint-Nazaire, a meta będzie w porcie w Nowym Jorku.

The Bridge upamiętnia wydarzenie z czasów I wojny światowej. W czerwcu 1917 roku 2 miliony amerykańskich żołnierzy wylądowały na francuskim wybrzeżu, właśnie w Saint-Nazaire, zmieniając losy I wojny. The Bridge to symboliczny, „historyczny i geograficzny” most między Stanami Zjednoczonymi i Francją.

W rywalizacji bierze udział z jednej strony liniowiec transatlantycki RMS „Queen Mary 2", mierzący 345 m długości, 41 m szerokości i 72 m wysokości, zbudowany w stoczni we Francji za 900 milionów dolarów. Statek ma napęd o mocy 84 MW – cztery silniki Diesla Wartsila typu „common rail" i dwie turbiny gazowe. Jego maksymalna prędkość handlowa to 26 węzłów. W ciągu roku statek kilkadziesiąt razy kursuje na trasie z Ameryki Północnej, USA i Kanady do Europy – głównie Wielkiej Brytanii, Niemiec i Norwegii (co ciekawe część elementów konstrukcyjnych „Queen Mary 2" wykonała w Gdańsku stocznia Maritim). „Queen Mary 2" nosi miano Królewskiego Statku Pocztowego – RMS – Royal Mail Ship.

Jego rywalami  będą olbrzymy w kategorii żaglowych trimaranów, którymi sterować będą najwybitniejsi współcześni regatowi żeglarze oceaniczni: Francis Joyon („Idec Sport"), posiadacz Jules Verne Trophy za najszybsze okrążenie kuli ziemskiej pod żaglami z załogą (40 dni, 23 godziny, 30 minut, 30 sekund); Francois Gabart („Macif"), zwycięzca Vendee Globe 2013; Thomas Coville („Sodebo Ultim"), rekordzista świata w samotnej żegludze wokół globu bez zawijania do portów (49 dni, 3 godziny, 7 minut i 38 sekund); Yves Blevec („Team Actual"), były posiadacz Jules Verne Trophy.

Według znawców RMS „Queen Mary 2" powinien przebyć trasę liczącą 5837 kilometrów mniej więcej 24 do 30 godzin szybciej niż trimarany, choć wszystko zależy oczywiście od wiatrów. Trzy lata temu Thomas Coville, skipper „Sobedo Ultim", testując jednostkę wokół Belle-Île, osiągał prędkość od 40 do 43 węzłów.

 

Tagi: Queen Mary 2, wyścigi, katamaran, Thomas Coville, Francois Gabart
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877