TYP: a1

SAR do likwidacji

czwartek, 23 stycznia 2020
Monika Frenkiel

Kręgi żeglarskie obiegła ostatnio mocno niepokojąca informacja o planowanej likwidacji SAR. 14 stycznia pojawił się bowiem projekt zmiany ustawy o bezpieczeństwie morskim a w nim zapis, że z dniem 1 stycznia 2021 roku zadania Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa przejmą  terenowe organy administracji morskiej, czyli urzędy morskie.

 

Zgodnie z projektem ustawy pracownicy MSPiR świadczący pracę w województwie pomorskim przejdą pod Urząd Morski w Gdyni, a pracownicy z zachodniopomorskiego przejdą pod Urząd Morski w Szczecinie. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, „przejęcie przez dyrektorów urzędów morskich zadań Służby SAR pozwoli na jeszcze bardziej efektywne wykonywanie tego rodzaju zadań, przy jednoczesnej optymalizacji pracy struktur administracji rządowej i zwiększeniu jej efektywności w ramach zachowania ekonomiki wydatkowania środków publicznych”.  To kolejny etap reorganizacji polskiej administracji morskiej – do końca marca tego roku przestanie funkcjonować Urząd Morski w Słupsku, a jego kompetencje i zadania zostaną podzielone między Urzędy Morskie w Gdyni i Szczecinie.

MSPiR zatrudnia około 300 osób. Około 200 to ratownicy morscy, obsługa statków ratowniczych oraz ratownicy Brzegowych Stacji Ratowniczych. W biurach służby pracuje około 80-90 osób. W centrali w Gdyni działa również Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne, w Świnoujściu znajduje się Morskie Pomocnicze Centrum Koordynacyjne, oprócz tego SAR ma swoje bazy (13) w każdym porcie morskim. Działają też służby ratowników ochotników. Na wyposażeniu są 3 statki ratownicze SAR 3000, 7 statków SAR 1500, morski statek wielozadaniowy "Kapitan Poinc" oraz statek do zwalczania rozlewów "Czesław II". W bazach znajdują się również pojazdy terenowe, szybkie łodzie ratownicze oraz sprzęt do zwalczania rozlewów.

Wiadomość o likwidacji służby dla nich okazała się być dużym zaskoczeniem. Wielu z nich wskazuje na niewiadome dotyczące nowego funkcjonowania – np. kwestie dyżurów (w urzędach morskich trwają maksymalnie 24 godziny, w MSPiR dwa tygodnie), finansowania sprzętu ćwiczeń czy wspólnych szkoleń, serwisowania statków czy wyposażenia. Obawy budzi także to, czy zmiana nie wpłynie na współpracę międzynarodową, bo polska służba jest elementem większej służby SAR obejmującej cały Bałtyk.

Projekt ma w najbliższym czasie trafić na strony Rządowego Centrum Legislacji, gdzie będzie dalej konsultowany, a do końca marca dyrektor MSPiR ma przygotować raporty na temat przeniesienia służby do nowych jednostek.

 

Tagi: SAR, ratownictwo
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877