TYP: a1

Raport w sprawie wypadku na jachcie Vagant

poniedziałek, 10 grudnia 2018
Z mediów

To był głośny wypadek. 21 listopada 2017 roku kapitan jachtu „Vagant” wypadł za burtę, a płynąca z nim żona nie potrafiła pomóc. Sprawę badała  Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, która opublikowała raport w tej sprawie. 


Na jachcie „Vagant”, typu Bavaria 44 w wokółziemski rejs wybrało się małżeństwo z Polski. 21 listopada 74-letni kapitan jachtu podczas wyciągania żagla z wody przez nieuwagę wypadł za burtę. Żona, nie dysponując umiejętnościami i znajdując się w silnym stresie nie była w stanie udzielić mu pomocy, zawrócić jachtu czy wezwać pomocy. Dopiero po dwóch dniach kobiecie udało się nawiązać kontakt z rodziną, a ta zawiadomiła służby.  
Raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich został przygotowany przez Marka Szymankiewicza i Zbigniewa Łosiewicza. Komisja prześledziła wszystkie okoliczności – wyposażenie i stan jachtu, wyszkolenie i przygotowanie kapitana i jego żony do rejsów oraz przebieg wypadku.


Wśród wniosków znalazło się, że  jacht „Vagant” nie był odpowiednio przygotowany do oceanicznej żeglugi. Nie posiadał m.in. transpondera AIS, ani radiopławy EPIRB, a uchwyt od jednego z kół ratunkowych był uszkodzony, co utrudniło jego użycie. Na dodatek w celu oszczędzania energii elektrycznej urządzenia nawigacyjne i łączności były wyłączone. Do tego spinaker pochodził z innej jednostki (to podczas awarii i wyciąganiu z wody tego żagla doszło do wypadku). 


Do żeglugi przygotowana była tylko jedna osoba na jachcie. 74-letni żeglarz posiadał patent kapitana jachtowego i sporo pływał w ostatnich latach, m.in. dwukrotnie pokonał trasę z Adriatyku na Bałtyk, jednak płynąca z nim żona nie posiadała podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem jachtu, nawigacją i łącznością. Nie została też należycie przeszkolona przez męża, jak należy postępować w razie wypadku. Komisja zauważyła: „można niemal sformułować hipotezę, że kapitan uprawiał samotne żeglarstwo w towarzystwie żony”.
Wypadek w ocenie komisji był efektem niezachowania ostrożności przy wyjmowaniu z wody spinakera. Warunki na oceanie panowały dobre, a awaria nie wymagała natychmiastowej reakcji. Dodatkowo kapitan był niezabezpieczony ani uprzężą, ani kamizelką ratunkową.

Raport komisji do przeczytania TUTAJ

 

Tagi: wypadek, żeglarz, komisja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 September

W Southamton wystartowała kolejna (ósma) edycja załogowych regat dookoła świata, tym razem pod nazwą The Volvo Ocean Race Round the World.
niedziela, 23 września 2001
W Łebie zakończył okołoziemski rejs Kapitan Krzysztof Baranowski na s/y "Lady B" (ex "Wojewoda Pomorski"); Kapitan Krzysztof Baranowski stał się tym samym pierwszym Polakiem, który dwukrotnie samotnie okrążył kulę ziemską pod żaglami.
sobota, 23 września 2000
Odbył się chrzest "Daru Przemyśla", na którym Henryk Jaskuła opłynął kulę ziemską w rejsie non stop.
czwartek, 23 września 1976
W Olsztynie powołano do życia oddział Yacht Klubu Polski.
poniedziałek, 23 września 1946
Sejm uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni.
sobota, 23 września 1922