TYP: a1

Powstanie polsko-niemiecki ośrodek do kierowania okrętami podwodnymi

poniedziałek, 4 lipca 2016
Redakcja/MF
Powstanie polsko-niemiecki ośrodek odpowiedzialny za kierowanie operacyjne i kontrolę działań okrętów podwodnych tych państw na Bałtyku. To pierwszy obiekt tego typu w NATO a jego powstanie to efekt umowy podpisanej przez Inspektora Marynarki Wojennej kadm. Mirosława Mordela i wiceadm. Andreasa Krause.


Fot. Wikipedia

COMSUBBALTIC, który swoją działalność ma rozpocząć we wrześniu tego roku będzie miał swoją siedzibę najpierw w Glücksburgu, potem zostanie ona przeniesiona do Rostoku. Tam przez całą dobę będą pełnili dyżur dwaj oficerowie niemieccy i jeden polski. Zajmą się oni monitorowaniem działań polskich i niemieckich okrętów podwodnych w obrębie Bałtyku. Będzie się to odbywać z wykorzystaniem standardowych systemów łączności NATO. Działalność ośrodka ma wpłynąć między innymi na podniesienie bezpieczeństwa na Bałtyku. Gdyby na przykład któryś z okrętów uległ wypadkowi, służby dyżurne niezwłocznie zainicjują akcję ratunkową. Dowodzenie poszczególnymi okrętami podwodnymi i stawianie im szczegółowych zadań pozostaje bez zmian.

Porozumienie o uruchomieniu COMSUBBALTIC podpisali kilka dni temu w Rostoku inspektor marynarki wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych kadm. Mirosław Mordel oraz jego niemiecki odpowiednik wiceadm. Andreas Krause. Doszło do tego w Rostoku. Ośrodek rozpocznie działalność we wrześniu tego roku od miesięcznych testów.

COMSUBBALTIC to pierwszy bilateralny ośrodek tego typu w NATO, choć oparty zostanie na funkcjonujących już kanałach łączności oraz infrastrukturze dowództwa operacyjnego Niemiec. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w październiku ośrodek wejdzie do struktur NATO. Wówczas też zacznie działać nie tylko na rzecz Polski i Niemiec, lecz także innych państw Sojuszu.

Marynarka wojenna dysponuje obecnie pięcioma okrętami podwodnymi. Cztery z nich to jednostki typu Kobben pozyskane od Norwegii, piąta – wyprodukowany jeszcze w ZSRR okręt typu Kilo. Niemcy używają pięciu okrętów typu 212A. Szósta taka jednostka jest w budowie.
Umowa o stworzeniu COMSUBBALTIC to jeden z rezultatów „Listu intencyjnego o rozszerzeniu współpracy sił morskich Polski i Niemiec”. W 2013 roku podpisali go ministrowie obrony oraz dowódcy marynarek wojennych obydwu państw.

Tagi: okręt podowdny, umowa, Bałtyk, NATO
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971